حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • جایگاه کودکان حاشیه نشین کجاست؟
    ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۶:۳۴
    شناسه : 5635
    بازدید 1398
    7
    دریانیوز// بازی کودکان و نوجوانان در فاضلاب‌های روان است که این موضوع از چند جهت دردناک است...
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز// در دو دهه اخیر که صدها گزارش و مقاله و… از وضعیت محلات حاشیه نشین و بافت فرسوده بندرعباس منتشر کرده ایم و کمبودهای این مناطق را در حوزه های مختلف به تصویر کشیده ایم، اما متاسفانه اقدامات صورت گرفته در ادوار مختلف چندان چهره این مناطق را تغییر نداده است و گویا عزمی هم برای تغییر وجود ندارد و بیشتر تغییرات و اقدامات در حد شعار در این مناطق باقی مانده است.

    صحنه ای که چند شب در کوچه های یکی از محلات دیدم ودر مناطق دیگر نیز به کرات این صحنه‌ها را در این سال ها دیده و در گزارش ها به آنها اشاره شده است، بازی کودکان و نوجوانان در فاضلاب‌های روان است که این موضوع از چند جهت دردناک است. اول اینکه چرا همچنان در کوچه های محلات بایستی فاضلاب روان باشد که علاوه بر بروز مشکلات بهداشتی و…، کودکان در داخل یا کنار فاضلاب بازی کنند و مانند مشاهده ام در چند شب قبل،کودکان برای بازی سنگ‌ها را داخل فاضلاب بیندازند وفاضلاب بر روی آنها بپاشند.

    دوم اینکه چرا همچنان شاهد کمبود پارک، اماکن ورزشی، تفریحی، فرهنگی و… در این محلات در قطب اقتصاد کشور باشیم که کودکان و نوجوانان مجبور باشند بازی‌شان را در فاضلاب انجام دهند ودر کوچه‌هایی با توپ بازی کنند که فاضلاب در آن روان است ودر برخی محلات بدلیل وفور معتادان زن و مرد و گاهی کودک به همراهشان و استعمال و تزریق، هم کودکان و نوجوانانی که در کوچه ها بازی می کنند، از مشاهده این صحنه ها تاثیر می پذیرند وهم سرنگ های معتادان در کوچه ها و فاضلاب ها دیده می شود که سلامت شان را تهدید می‌کند و درصورت فرو رفتن در بدن شان، احتمال دارد به انواع بیماری ها نظیر ایدز، هپاتیت و… مبتلا شوند. موضوع دیگر اینکه در برخی از محلات از کودکان برای انتقال مواد و مشروب و… در ازای پرداخت وجه و… استفاده می شود.

    از طرفی دیگر در این مناطق برخی از کودکان و نوجوانان بدلیل مشکلات اقتصادی خانواده ها و هزینه های گران تحصیل مجبور به ترک تحصیل می شوند ویا اینکه دوران سخت تحصیلی را دارند. از طرفی دیگر بسیاری از آنها به سوء تغذیه مبتلا هستند و خانواده ها نمی توانند مواد غذایی موردنیازشان در سه وعده، میوه، پوشاک و… را تامین کنند. این وضعیت را در استانی داریم که قطب اقتصاد کشور است و بنگاه های اقتصادی بزرگ و کوچک در این استان وشهر بندرعباس فعالیت دارند و نباید وضعیت محلات و روستاهای پایتخت تجارت کشور اینگونه باشد که در فقر و فلاکت، بیکاری و گرانی در جایگاه نخست کشور باشیم. از صنایعی مانند فولادکاوه جنوب کیش که زیرمجموعه بنیاد مستضعفان می باشد، انتظار بیشتری می رود تا از سودش که به قول یک عضو شورای شهر بندرعباس در سال گذشته ۲۶۰۰ میلیارد تومان سود داشته است، در رفع محرومیت این مناطق محروم استان در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی و حتی بیشتر برای کمک به مستضعفان و محرومان در هرمزگان هزینه کنند تا زنگارهای محرومیت از این مناطق زدوده شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.