حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • توانمندسازی، پاشنه آشیل تحول محلات حاشیه ای
    ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۵:۲۵
    شناسه : 4604
    بازدید 1450
    9
    محلات حاشیه نشین نیازمند توجه مسئولان از محلات حاشیه نشین، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت های فرسوده در استان هرمزگان و شهر بندرعباس غفلت شده است وبه همین دلیل آسیب های اجتماعی این مناطق را به محاصره خود درآورده است و مسئولان گویا عزمی برای مقابله با غول آسیب‌های اجتماعی در این مناطق ندارند وبه همین دلیل نیز این غول روزبه‌روز در حال قوی و فربه تر شدن می باشد و آرزوها و امیدهای جوانان و خانواده های حاشیه نشین را بلعیده است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: از محلات حاشیه نشین، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت های فرسوده در استان هرمزگان و شهر بندرعباس غفلت شده است وبه همین دلیل آسیب های اجتماعی این مناطق را به محاصره خود درآورده است و مسئولان گویا عزمی برای مقابله با غول آسیب‌های اجتماعی در این مناطق ندارند وبه همین دلیل نیز این غول روزبه‌روز در حال قوی و فربه تر شدن می باشد و آرزوها و امیدهای جوانان و خانواده های حاشیه نشین را بلعیده است.  متاسفانه به موضوع توانمند سازی این محلات کم برخوردار در سال های گذشته چندان توجهی نشده است که این بی توجهی باعث شده است وضعیت محلات چندان بهبود نیافته و ساکنان با مشکلات زیادی در حوزه های مختلف مواجهند و علی رغم انعکاس مشکلات و چالش‌هایی که حاشیه نشینان با آن دست به گریبان هستند، اما متولیان مربوطه در این حوزه، اقدامات اثرگذاری نداشته اند و به همین دلیل وضعیت آسیب های اجتماعی در محلات روز به روز وخیم تر شده و مسئولان مربوطه اقدام مناسبی را در این بخش نداشته اند که این وضعیت نابسامان محلات، نارضایتی اهالی را به همراه داشته است.

    همچنان در برخی از محلات حاشیه ای بندرعباس از گذشته تاکنون، کوچه هایش به پاتوق معتادان تبدیل شده اند که هر رهگذری بایستی از میان آنها بگذرد و کودکان و نوجوانان هم مجبورند صحنه‌های استعمال و تزریق مواد را نظاره گر باشند و در دام اعتیاد، بزه و… بیفتند. اهالی می پرسند آیا مسئولان حاضرند خانواده و فرزندان خودشان هر روز شاهد استعمال و تزریق معتادان باشند؟ آیا واقعا متولیان حوزه آسیب های اجتماعی واقعا نمی دانند که مشاهده مستمر این صحنه ها چه آثار سوئی بر روح وروان بچه های محلات دارد؟ انتظار این است که مسئولان استان برای برون رفت از وضعیت فعلی و برای پیشگیری، مقابله و درمان آسیب های اجتماعی، به توانمندسازی محلات و ساکنان این مناطق توجه بیشتری نمایند تا با استفاده از ظرفیت اهالی و پیشنهادات و راهکارهای خودشان، نقشه راهی برای رفع آسیب های اجتماعی ترسیم شود. بایستی اطلس آسیب های اجتماعی در محلات آسیب دیده و آسیب پذیر ترسیم شود و وظایف دستگاه های متولی مشخص شده تا از موازی کاری نیز اجتناب شود واقدامات مسئولان در حوزه های مختلف اثرگذار باشد.

    در برخی از محلات و حتی شهر بندرعباس همچنان فاضلاب روان است و گاهی کودکان و نوجوانان در داخل یا کنار همین فاضلاب و گنداب بازی می کنند و بوی تعفن و پشه های فاضلاب به داخل خانه ها هم رسیده است و برخی خانواده ها از بیماری های پوستی و تنفسی گلایه مندند و همین فاضلاب هم وارد دریا می شود که سلامت و بهداشت ساکنان را نیز به مخاطره انداخته است. از طرفی دیگر بیشتر املاک ساکنان قدیمی، فرسوده و فاقداستاندارد و بی سند بوده که خودبخود و یابا زلزله و بارندگی شدید، سقف و دیوارشان تخریب می شود و همچنان مشکل صدور اسناد مالکیت این املاک در شهر بندرعباس لاینحل مانده است و گویا مسئولان منتظرند این املاک فرسوده تخریب شده و ساکنان در زیر آوار املاک فرسوده مدفون شوند تا آنگاه نسخه ای درمانگر برای نوسازی این املاک بپیچند. بازگشابی معابر نیز که در ارتقای امنیت و خدمات‌دهی به حاشیه نشینان بسیار اثرگذار است، مورد توجه قرار نگرفته است و حتی چهار معبری که در طرحی ملی قرار بود در محله چاهستانی های بندرعباس از دولت قبل اجرا شود که هنوز این طرح تکمیل نشده و ابتر مانده است.

    بازگشایی معابر در برخی محلات مانند آیت ا… غفاری، شیراول و… همچنان در حد وعده باقی مانده است و برخی از بازگشایی‌ها نیز مانند معبری که بعد از پارک شهدای محله آزادگان به سمت مخابرات شهید قندی امتداد دارد و یا معبری که از جلوی فرهنگسرای دوراهی ایسینی به اتوبان شهید رجایی متصل می شود و…، گویا بدلیل عدم تفاهم با مالکان چند خانه از دهه ۹۰ همچنان نیمه تمام رهاشده است. در محلات کمبود اماکن تفریحی، فرهنگی، ورزشی، آموزشی و… وجود دارد واز اماکن موجود بخوبی استفاده نمی شود و نواقصی در این حوزه ها وجود دارد که نیازمند بررسی است. از طرفی دیگر ناامنی در این مناطق باعث نارضایتی ساکنان شده است وبایستی برای ارتقای امنیت در محلات اقدامات مناسبی صورت پذیرد. برای توانمندسازی خانواده ها در این مناطق بایستی برنامه ریزی و اقدامات لازم صورت پذیرد تا این محلات متحول شوند که نیاز به اقدامات جهادی و انقلابی می باشد.

    اینکه مراکز وکارگاه های دولتی فنی و حرفه ای در استان فقیر و محروم هرمزگان نیز به بخش خصوصی واگذار شود که مردمانش توان پرداخت هزینه های آموزشگاه های خصوصی را ندارند و به‌همین دلیل نمی توانند در رشته های مورد نیاز آموزش ببینند و متاسفانه برخی وارد بازارکار کاذب می شوند که این نوع مدیریت در حوزه مهارت آموزی استان جای تامل دارد و مسئولان و دستگاه های نظارتی و نمایندگان مجلس هم در این حوزه سکوت معناداری دارند. در این حوزه حتی مددجویان بهزیستی نیز با مشکل مواجهند و آنطور که مدیرکل بهزیستی هرمزگان می گوید، علی رغم تفاهم‌نامه کشوری دو سازمان بهزیستی و فنی وحرفه ای کشور، اما مددجویان بهزیستی هرمزگان از آموزش‌های به روز فنی و حرفه ای محرومند و در برخی از مناطق استان هم هیچ دوره آموزشی فنی و حرفه ای برگزار نمی شود.

    البته مبحث توانمندسازی محلات در سطح کشور مطرح می باشد و استان هرمزگان که در جایگاه نخست فقر وفلاکت، بیماری و گرانی و… در کشور قرار دارد، نیاز است که اقدامات برای توانمندسازی محلات نیز متناسب با وضعیت موجود باشد تا اثرگذار باشد و محلات از وضعیت فعلی خارج شوند .
    ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
    اعلام جزییات طرح توانمندسازی و تحول محلات کم برخوردار
    رییس ستاد توانمندسازی محلات کمتر برخوردار (۲۰۲۰ محله) در با اشاره به فعالیت‌های این ستاد در محلات مختلف کشور؛ جزییات فعالیت شهدای حادثه تروریستی حرم رضوی در طرح توانمندسازی محلات کمتر برخوردار را نیز تشریح کرد. علی آقا محمدی در ۲۲فروردین ۱۴۰۱ در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح طرح توانمندسازی و تحول محلات کم برخوردار گفت: طرح توانمندسازی و تحول محلات ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور طرحی است که سال گذشته توسط ۴ نهاد کشور که شامل کمیته امداد حضرت امام، ستاد اجرایی فرمان امام، سازمان بهزیستی و جمعیت هلال احمر می‌شود بعد از بررسی‌های متعددی که داشتند در یک جمع بندی به رهبر معظم انقلاب اعلام کردند که گروه های فقیر جامعه در ۲۰۲۰ محله شهری با حدود ۲۰ میلیون نفر جمعیت قرار دارند و بنا داریم این محلات با هماهنگی یکدیگر و تقسیم کار بین این ۴ نهاد این محلات را زیر پوشش ببریم و خدمات به آنها را به حد قابل قبولی برسانیم.

    وی افزود: در این مسیرباید نیازها را از افراد محله بپرسیم نه اینکه خودمان تشخیص دهیم. به این ترتیب دو ضعف گذشته که یکی تشخیص نیاز توسط دستگاه ها بود و دیگری اینکه در تشخیص نیاز هماهنگی نهادی هم نداشتیم و شاهد کارهای موازی و عدم پوشش در یکسری محلات بودیم نیز مرتفع می‌شد. آقا محمدی با اشاره به این که این نامه برای دفتر رهبر انقلاب ارسال شده است، خاطرنشان کرد که از این طریق نامه به ۴ نهاد و روسای قوا نیز ابلاغ شد تا وارد مرحله کمک و اقدام شوند. وی تصریح کرد: رییس جمهور این ابلاغ را به معاون اول خود، وزیر کار و معاون اجرایی ابلاغ کردند و معاون اول رییس جمهور نیز این طرح را به همه وزرای کشور برای اجرا ابلاغ کرد. از سوی دیگر طرح به روسای قوه قضاییه و مقننه نیز ابلاغ شد. نخستین کار این طرح این بود که چارچوبی که قبلا هم به استحضار مقام معظم رهبری رسیده بود در خود نهادها به زیر مجموعه‌ها ابلاغ شود؛ لذا بر اساس شیوه نامه‌ای باید برای هر کوچه‌ای شهردار کوچه انتخاب می‌شد یعنی هر کوچه ای نماینده ای داشته باشد که اسم آن می‌شد، شهردار کوچه.

    رییس ستاد توانمندسازی محلات کمتر برخوردار (۲۰۲۰ محله) در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه هر چند کوچه یک پهنه را تشکیل می دهند که یک مسئول پهنه هم دارند، افزود: ۸ تا ۱۰ شهردار کوچه را یک نفر به عنوان مسئول پهنه هماهنگ می کرد و هر محله ۵ یا ۶ پهنه دارد که در خانه محله که محور اداره کارها است جمع می شوند و این مسئولیت خانه محله‌ها را یکی از نهادها برعهده می گیرد. مثلا ۴۴۰ خانه محله توسط ستاد اجرایی فرمان امام هدایت می شود که خانه احسان نامیده شد. ۳۱۸ خانه نیز توسط کمیته امداد حضرت امام که خانه امداد نامیده شد، اداره می‌شود. همچنین خانه هلال و خانه بهزیستی نیز داریم.

    وی افزود: البته چند نهاد دیگر همچون اوقاف، امامزاده هایی که در محلات بودند را ماموریت داد و مرکز افق را مسئول کرد و خانه اوقاف شکل گرفت و شهرداری ها هم سراهای محلات را فعال کردند که خانه سرای شهر شکل گرفت و در نهایت آستان قدس رضوی نیز مسئولیت گرفت و خانه کرامت را بنیان گذاشت که همگی به این طرح کمک کردند.آقامحمدی ادامه داد: در استان خراسان آیت الله علم الهدی در این زمینه کار موثری داشتند و در جلسه‌ای که خدمتشان رسیدم آقای حسینی را به عنوان مسئول در اجرای این طرح معرفی کردند و اعلام کردند آمادگی کامل برای همکاری و کمک در این طرح را داریم. به این ترتیب کار خوشبختانه خیلی سریع شکل گرفت و پیش رفت. شهید اصلانی(طلبه شهید شده در حادثه تروریستی حرم رضوی) از طرف مجموعه دفتر آقای علم الهدی وارد این کار شدند؛ طلبه بسیار فکور، پر جرأت و سریع که گفتند ما دو محله را در خراسان به صورت نمونه با سرعت به پیش ببریم که این موضوع مربوط به بهمن ماه و اسفندماه سال گذشته بود.

    وی تاکید کرد: امسال در فروردین ماه محله ها مشخص و مسئول خانه محله شهرک شهید رجایی که جمعیت زیادی هم دارد شهید دارایی(طلبه شهید شده در حادثه تروریستی حرم رضوی) و مسئول خانه محله طرق هم آقای پاکدامن (طلبه مجروح شده در حادثه تروریستی حرم رضوی) شد. کارهایی که از آقایان خواسته شد این بود که به سرعت بیمه سلامت را شکل دهند که این امر محقق شد و به سرعت صدور دفترچه‌ها برای افراد محله آغاز شد و ثبت نام از طریق سامانه بیمه سلامت که خدمات گرفتند، آغاز شد.

    رییس ستاد توانمندسازی محلات کمتر برخوردار (۲۰۲۰ محله) تصریح کرد: اقدام دیگری که به سرعت انجام شد شناسایی افرادی بود که به لحاظ معیشت و تغذیه مشکل داشتند. قبلا روش سنتی بود که غذای طبخ شده می رفت و توزیع می شد و مشخص نبود چطور و به چه کسی داده می شود و هزینه های زیاد پخت و حمل و نقل و… در بر داشت؛ لذا مقرر شد این افراد شناسایی و ابتدای ماه سبد غذایی به خانوار آنها تحویل داده شود که به این ترتیب بر روی این بحث نه تبلیغی باشد و نه خدایی نکرده موجب تضعیف آنها شود که این اقدام هم به صورت کامل انجام شد. آقا محمدی با اشاره به حادثه مشهد که منجر به شهادت و مجروح شدن سه طلبه شد، گفت: این سه طلبه فکور و تلاشگر یعنی شهیدان دارایی و اصلانی و همین طور آقای پاکدامن که در این حادثه مجروح شد؛ روزی که می رفتند آستان قدس برای جلسه هماهنگی مربوط به محلات استان رضوی، درحقیقت جلسه داشتند با مدیرعامل بنیاد کرامت که مسئولیت خانه های کرامت را برعهده دارند. پیشتر نامه ای به تهران زده بودند که ما هم شناسایی‌ها را انجام دادیم و هماهنگی ها را انجام داده ایم.

    مدیرعامل بنیاد کرامت به من گفتند که در روز حادثه زنگ زدم که راس ساعت یک باید جلسه برگزار شود و پیگیر حضور آقایان شدم که اعلام کردند ما وارد صحن پیامبر اعظم(ص) شدیم و نزدیک هستیم که بعد از که تاخیر پیش آمد، متوجه شدیم که این حادثه رخ داده و خبر شهادت و مجروحیت آنها را شنیدیم؛ این داستان سه برادر مجاهد طلبه باسواد و زحمتکشی بود که با تمام عشق وارد این طرح شدند و مسئولیت بزرگی برای ما گذاشتند که باید خیلی پر سرعت این طرح را به جلو ببریم. وی افزود: دبیر ستاد اجرایی ما که در بهمن ماه سال گذشته با این طلبه ها رفته و در محلات افراد را شناسایی کرده بودند، بسیار از کمالات این طلبه‌ها تعریف می کرد و آخرین گزارشی که دادند به دبیر ستاد اجرایی ما بود که اقدامات انجام شده را تشریح کرده بودند. رییس ستاد توانمندسازی محلات کمتر برخوردار در تشریح انجام اقدامات این ستاد در حوزه فرهنگی نیز گفت: در حوزه معیشت «شهرداران کوچه» افراد و خانواده‌ها را شناسایی می‌کنند و توسط کمیته امداد تایید نهایی می شوند و پوشش می گیرند.

    قسمت دیگر اقدامات در مورد تحصیل است که شورای مدرسه محله تشکیل می شود و روسای مدارس محل هر تعداد که باشند دور هم جمع می شوند و تمام مشکلات دانش آموزان را شناسایی و برای رفع آنها برنامه ریزی می کنند. مثلا در دوره ای که آموزش از راه دور بود دانش آموزانی که تبلت نداشتند، لیستشان داده و برای آنها تبلت تهیه شد و یا برای مشکلات مربوط به جاماندگان از تحصیل که با دانش آموزان و خانواده های آنها صحبت می کردند، سعی می شود مشکلات آنها حل شود که بتوانند تحصیل خود را ادامه دهند. آقامحمدی افزود: در مورد بحث های مربوط به کسانی که از لحاظ تحصیلی مشکل دروس خاصی دارند نیز با ایجاد «بانک زمان آزاد معلم‌ها» وقت خود را در اختیار قرار می دهند که پشتیبان این بچه ها قرار بگیرند؛ لذا به این شکل تحصیل در محلات دنبال می شود. بخش دیگر در مورد اشتغال است که از تمام کسانی که بیکار هستند ثبت نام صورت گرفته و این افراد دسته بندی می شوند و افرادی که آمادگی برای شغل دارند و مهیا هستند که سر کار بروند، به مجموعه شرکت هایی که نیرو می خواهند معرفی خواهند شد.

    وی ادامه داد: در قالب این طرح همچنین افرادی که آموزش لازم دارند نیز به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی می‌شوند و کسانی که خودشان کارآفرین هستند و می‌توانند فعالیتی انجام دهند، به نهادهایی معرفی می‌شوند که کارشان کمک به کارآفرینان است. بخش دیگر کار، مسئله مسکن است که وزیر راه وشهرسازی قبول کردند ۳۰۰ هزار واحد مسکونی برای این محلات در طرح مسکن ملی دیده شود و شرایط این افراد در این امر لحاظ شود؛ لذا ثبت نام از آنها به تازگی شروع شده و بزودی در سراسر محلات انجام خواهد شد که اعلام کنند چقدر آورده دارند و چه میزان اقساط می‌توانند پرداخت کنند و چه می‌خواهند که بر این اساس بحث و تصمیم گیری شود و به شکل تعاونی این افراد را دسته بندی کنند و مسائل آنها دنبال شود. رییس ستاد توانمندسازی محلات کمتر برخوردار کشور تصریح کرد: برخی ممکن است کارشان زودتر حل شود و برخی که استطاعت کمتری دارند باید برایشان تدبیر شود که چگونه می‌توانند به مسکن یا مسکن اجتماعی برسند؛ درحقیقت برخی ممکن است قابلیت این که خودشان مسکنی تهیه کنند، را نداشته باشند و محتاج مسکن اجتماعی باشند.

    آقامحمدی تاکید کرد: در مورد کارهای فرهنگی در این طرح اقدامات خوبی انجام شده است به شکلی که در هر کوچه ای یک جلسه قرآن شکل می‌گیرد که مربی حضور داشته باشد که رحل و قرآن را نیز آستان مقدس رضوی با پرچم مبارک این آستان برای این کار در اختیار قرار می دهد و جشنی برای یکی از ائمه مورد نظر خود محلات به نام همان محله برگزار شود. مثلا در محله دروازه غار، امام رضا(ع) را انتخاب کردند، بنابراین برای جشن زبانزدی در دهه کرامت آماده می شوند. وی افزود: در حوزه ورزش نیز فوتبال خیابانی را دنبال می کنند که در هر محله ای تیم هایی با ۶ نفر شکل گرفته و بین هر تیم محله مسابقاتی در دو رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال و ۱۵ تا ۱۸ سال انجام و قهرمانان محله، منطقه، شهر، استان و در نهایت قهرمان ملی مشخص می شود. در حال حاضر برخی مناطق مثل منطقه ۱۲ تهران حدود ۱۲۰۰ نفر فوتبالیست داریم که مسابقات محله و منطقه آنها به اتمام رسیده و قهرمان منطقه آنها نیز مشخص شده است و مسابقات سایر مناطق و محلات نیز در جریان است.

    رییس ستاد توانمندسازی محلات کمتر برخوردار ادامه داد: برای شهرداران کوچه ها دوره‌هایی در نظر گرفته شده که مرکز آموزش مدیریت صنعتی این کار را انجام می‌دهد و اولین دوره را در پایان سال گذشته معاون اول رییس جمهور در امامزاده یحیی گواهینامه پایان دوره را به افراد اهدا کرد و یکسری هم دوره های خبرنگاری و مستندسازی را می‌گذرانند که اولین دوره در حال برگزاری است و طی سه ماه بچه ها می توانند تخصص کسب کنند که خبرها را تهیه و مستندات محل خود و مشاغل درون محله خود را تهیه کنند. وی تاکید کرد: همه این اقدامات با هدف توانمندسازی افراد در محلات و کاهش آسیب‌های اجتماعی است تا بتوانند مشارکت بالاتر اجتماعی را داشته باشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.