حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • برترین های جشنواره های  دانش آموزی محیط زیستی، کانونی هستند
    ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۴:۲۰
    شناسه : 5197
    بازدید 1337
    14
    اعضای کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان علاوه بر حضور در کارگاه های عادی کانون، در برخی از کارگاه هایی هم که با تعامل بین دستگاه های اجرایی برگزار می شود، حضور می‌یابند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: اعضای کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان علاوه بر حضور در کارگاه های عادی کانون، در برخی از کارگاه هایی هم که با تعامل بین دستگاه های اجرایی برگزار می شود، حضور می‌یابند. یکی از این کارگاه های مربوط به محیط زیست است که توسط علی کریمی، یکی از محیط‌بانان مسلط به آموزش موضوعات زیست‌محیطی برای کودکان و نوجوانان با همکاری اداره کل محیط زیست در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان برگزار می‌شود. در این شماره با وی در خصوص آموزش هایی که به کودکان و نوجوانان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می دهد، گفتگو کردیم.
    آموزش تعطیلی ندارد .  علی کریمی در خصوص زمان شروع و پایان دوره های آموزشی زیست محیطی می گوید: برگزاری مجموعه برنامه زمین سیاره آبی «مگه قراره پایان داشته باشه؟ نه هرگز، آموزش تعطیل نیست.»برنامه های آموزشی تحت عنوان «زمین سیاره آبی» از زمستان سال ۱۳۹۹ تحت عنوان «کلاس های آموزشی زیست شناسی و محیط زیست» به صورت منظم به صورت کلاس های برخط هفتگی و کلاس های ترمی متفاوت با موضوع‌های متنوعی در حال برگزاری است و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

    موضوع کلاس ها نیز با هماهنگی جدول مناسبت‌های محیط زیستی ، برای هر فصل، انتخاب می‌شود. کریمی در خصوص هدف از اجرای برنامه و مخاطب برنامه هم می گوید:اصل پنجاهم قانون اساسی حفاظت از محیط زیست را یک وظیفه عمومی و امانتی برای نسل آینده می داند. به همین دلیل، با توجه به اینکه مخاطبین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دانش آموزان و نسل آینده کشور هستند، اداره آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با همکاری مرکز علوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، جهت آشنایی دانش آموزان با گونه های جانوری استان، زیستگاه حیوانات در استان، آشنایی با وظیفه محیط‌بان‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست و به بهانه مناسبت های گوناگون محیط زیستی که با شرایط تنوع زیستی استان هرمزگان همخوانی دارد، در طی سال (۵۴ مناسبت محیط زیستی سراسری و ۱۷ مناسبت محیط زیستی همخوان با شرایط آب و هوایی استان هرمزگان همزمان به صورت حضوری در مرکز آفرینش و آنلاین با بقیه مراکز استان، برگزار می شود.

    محل اجراهای برنامه

    این برنامه ها در مرکز علوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت حضوری و یا برخط برای دانش آموزان ۴ ساله تا ۱۸ ساله ، مناسب با جدول گروه بندی سنی کودکان کانون پرورش فکری (نوباوه، نوخوان، نونهال ، نونگاه و نوجوان) برگزار می شود.البته برنامه هایی مانند آشنایی با پرندگان و یا آشنایی با تالاب ها و مانگرو، جمع‌آوری بذر حرا و نهال کاری حرا به صورت میدانی در کنار ساحل و یا جنگل های حرا برای بچه ها برگزار می‌شود و کودکان با استفاده از تلسکوپ مخصوص پرنده بینی و دوربین چشمی که محیط بان ها و کارشناسان محیط زیست برای تماشای حیات وحش از فاصله دور استفاده می کنند، استفاده کرده و طرز کار وسایل مورد استفاده محیط بان ها را می آموزند. مدرسی که از طرف اداره کل حفاظت محیط زیست برای برگزاری این کلاس‌های آموزشی به کانون پرورش فکری معرفی شده است (افسر محیط دار دوم علی کریمی) خود نیز محیط بان بوده و با آشنایی کامل با مباحث مطرح شده برای بچه ها با نمایش فیلم و عکس از گونه های جانوری استان هرمزگان و زیستگاه آنها در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان، دانش آموزان را با گونه های جانوری استان و دلایل اهمیت حفاظت از آنها، آشنا می کند.

    نام کارگاه های برگزار شده و نحوه اجرای برنامه و کارگاه ها

    کارگاه های برگزار شده، از جدول مناسبت های محیط زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و هماهنگ با شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی و جانوری استان هرمزگان انتخاب و برای دانش آموزان، مناسب با گروه سنی آنها تدریس و اجرا می شود. مناسبت هایی مانند : دوم اردیبهشت روز جهانی زمین پاک ، ۲۰ اردیبهشت روز جهانی پرندگان مهاجر ، ۲۸ اردیبهشت روز جهانی گونه های در معرض خطر انقراض ، یکم خرداد روز جهانی تنوع زیستی ، دوم خرداد روز جهانی لاکپشت های دریایی ، ۱۶ خرداد روز جهانی محیط زیست ، ۲۱ تیر روز بدون پلاستیک، ۲۳ تیر روز آگاهی در مورد کوسه ها، ۴ مرداد روز جهانی حفاظت از اکوسیستم مانگرو، ولادت امام رضا (ع) روز ملی محیط بان، ۳۱ شهریور روز جهانی بدون خودرو، ۹ مهر روز جهانی زیستگاه ها، ۱۶ مهر روز جهانی کودک و محیط زیست، ۲۱ مهر روز جهانی پرندگان مهاجر زمستانه، ۲۹ دی روز ملی هوای پاک، ۱۳ بهمن روز جهانی تالاب ها، ۱۲ اسفند روز جهانی حیات وحش، از مهمترین مناسبت هایی هستند که به طور مرتب هم به صورت کلاس ترمی هشت جلسه ای در مرکز علوم کانون پرورش فکری و هم به صورت نشست یک روزه با تمامی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، در حال برگزاری است. مطالبی که به دانش آموزان تدریس می کنم. ابتدا با مشورت رییس اداره آموزش و مشارکت های مردمی محیط زیست، سرکار خانم عابدینی، مناسب با مناسبت‌های مختلف محیط زیست در هر فصل انتخاب و مطالب با مشارکت کارشناسان بخش های تخصصی و با استفاده از منابع معتبر تهیه می نمایم. مطالب در قالب پاورپوینت، فیلم، انیمیشن و فعالیت کلاسی ارائه می گردد.

    کودکان و نوجوانان در این برنامه چه مشارکتی داشتند؟

    چون مطالب برای گروه های سنی مختلف کودکان ونوجوانان مناسب سازی شده و برای بچه‌ها قابل فهم است و به زبان بسیار ساده برای بچه‌ها توضیح داده می شود، حتی در بعضی از کلاس ها مثال هایی از انیمیشن‌هایی که با شخصیت های حیوانات تهیه شده‌اند زده می شود، بچه‌ها همزاد پنداری کرده و با مطالب ارتباط برقرار می‌کنند. همچنین زمانی که جشنواره‌های مختلف کشوری یا استانی توسط کانون پرورش فکری یا اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان در موضوع‌های متنوع از قبیل نقاشی، ساخت کاردستی با مواد دور ریختنی، تهیه فیلم و عکس و کلیپ و موشن گرافیک و… برگزار می شود، دانش آموزان مطالب آموخته در کلاس‌های آموزشی را در تهیه آثار خود رعایت می کنند و آثارشان را با محوریت محیط زیست تهیه و ارائه می کنند. در جشنواره دانش‌آموزی محیط‌زیست که سال ۱۴۰۰ در ده رشته برگزار شد، در هشت رشته، دانش آموزان برتر عضو کلاس های آموزشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان بودند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.