حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • اهمیت مشاوره و ضرورت شناخت قبل از ازدواج
    ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۴:۳۴
    شناسه : 4235
    بازدید 1375
    26
    ازدواج انتخابی مهم در زندگی هر فرد است چرا که بعد از این تصمیم گیری حیاتی کل روند زندگی دستخوش بزرگترین تغییرات می شود . تغییراتی که معمولاً غیر قابل بازگشت است.
    ارسال توسط : نویسنده : سعیده دبیری نژاد منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز:  ازدواج انتخابی مهم در زندگی هر فرد است چرا که بعد از این تصمیم گیری حیاتی کل روند زندگی دستخوش بزرگترین تغییرات می شود . تغییراتی که معمولاً غیر قابل بازگشت است. مشاوره پیش از ازدواج به زوجین کمک می کند تا با شناخت بیشتر و بهتر از یکدیگر وارد زندگی مشترک بشوند و بتوانند با تفاهم بیشتری زندگی خود را آغاز کنند.شناخت پیش از ازدواج فرصتی استثنایی است که بتوانید آینده ای زیبا وجاودان برای خودتان رقم بزنید.شناخت پیش از ازدواج عاملی تعیین کننده برای دست یافتن به یک ازدواج موفق است. مشاوره قبل از ازدواج این امکان را فراهم می کند تا با آسوده خاطر بیشتری در مسیر آغاز زندگی مشترک قدم بگذاریم .قطعاً انتخاب همسر یکی از مهمترین انتخاب های زندگی است چرا که باید ادامه زندگی خود را با فردی همراه شوید که تا به حال غریبه بوده، اما از این پس مهم ترین عضو خانواده شما است. مسلماً نمی توان انتظار شناخت کامل و دقیق قبل از ازدواج را داشت. چرا که انسان بسیار پیچیده است و همه انسان ها در تلاش هستند که بهترین خود را به دیگران نشان دهند.اما با استفاده از برخی راهکارها و کمک گرفتن از روانشناس می توانید به شناختی نسبی از طرف مقابل خود دست یابید و با اطمینان بیشتری در این مسیر گام بردارید.برای یک ازدواج موفق باید ملاک های انتخاب همسر را به درستی بشناسیم .شناخت پیش از ازدواج چه به واسطه خود افراد که با یکدیگر آشنا می شوند چه با کمک مشاوره از اهمیت بسزایی برخوردار است. چگونه تشخیص بدهیم فردی که با آن آشنا شده ایم برای ازدواج مناسب است یا خیر؟ دو فرد که با یکدیگر آشنا می شوند قبل از اینکه رابطه آنها جدی بشود بهتر است به چند نکته که در این مطلب ذکر شده است دقت داشته باشند.

    شباهت در ابعاد شخصیت

    مسئله ای که باید به آن دقت کنیم این است که تا حدودی شباهت در ابعاد شخصیت بین هر دو فرد وجود داشته باشد. به طور مثال: در خصوص درون گرا یا برون گرا بودن ، فردی که برون گرا است، از تعامل اجتماعی مکرر لذت می برد و علاقه زیادی به مهمانی و تفریح دارد. برعکس فردی که درون گرا است، خیلی زود از این رفتارها خسته می شود و تعامل اجتماعی عمیق و معنادار را دوست دارد. در جنبه وظیفه شناسی،به طور مثال: بعضی از افراد ،طرف مقابلشان را انعطاف نا پذیر با انضباط ومعتاد به کار می دانند و عده دیگری از افراد طرف مقابلشان را بی بند و بار و بی نظم و انضباط می دانند.این موارد تفاوت خلقی است که اگر شکاف بین اینها زیاد باشد اتصال آنها به همدیگر سخت می شود. به طور مثال فردی خونگرم فرد خونسردتر را آدم ظالم و نامهربان می داند و این فرد ظالم و نامهربان هم آن فرد مداراجو را ساده می داند و فکر می کند که نمی تواند به خوبی از خودش دفاع کند.

    منفی گرایی

    منفی گرایی گرایش ذاتی تعمیم یافته به تجربه هیجانات منفی است.اگر کسی منفی گرایی خیلی بالایی دارد باید حتما به دنبال کسی باشد که منفی گرایی آن کم یا خیلی کم باشد. چون منفی گرایی عوامل ایجاد نارضایتی در رابطه است. اگر هر دو فرد منفی گرا باشند ، نارضایتی در زندگیشان خیلی بالا می رود و هیچ گاه نمی توانند زندگی با آرامشی داشته باشند.

    اهداف مشترک

    یکی دیگر از مسائل مهم پیش از ازدواج این است که دو فرد به چه میزان اهداف مشترک دارند و دررابطه با اهدافشان چقدر هم جهت هستند . خصوصاً در زمینه شغلی و فرزند که دو رکن اصلی و اساسی زندگی های امروزی است. آیا کارهایی وجود دارد که جفتتان به آن علاقه مند باشید؟ آیا شغل آقا برای خانم مورد پذیرش است ؟ آقا شغلی و درآمدی دارد؟ درآمدش به اندازه ای است که بتواند یک زندگی را اداره کند؟ آیا خانم هم می خواهد شاغل باشد؟ تمایل دارند چه زمانی و چند فرزند داشته باشند؟ هر فرد در زندگی شخصی اش یک سری اهدافی دارد که باید حتماً فرد مقابل خود را در جریان بگذارد و در مورد آن با یکدیگر صحبت کنند اگر اهداف آن ها خیلی با هم فاصله داشته باشند و یا هر یک اهداف دیگری را دوست نداشته باشد قطعاً به توافق نمی رسند.

    اعتماد به یکدیگر

    در زمینه اعتماد افراد به یکدیگر که باز هم یکی از مسائل بسیار مهم در زندگی است. این سوال باید حتماً از خودمان بپرسیم . آیا دو فرد می توانند به یکدیگر اعتمادکنند. چند مرتبه می تواند به فرد مقابلش اعتماد کند؟ به طور مثال ممکن است یک یا چند بار اعتماد تو را خدشه دار کند، باز هم ممکن است به آن فرد اعتماد داشته باشی؟

    مذاکره

    در واقع یک فرد مناسب برای ازدواج کسی است که بتوانیم با آن مذاکره داشته باشیم. چون بین دو نفر قطعاً تفاوت هایی وجود دارد، و رویکرد دو نفر با یکدیگر فرق می کند به این نوع تفاوت، تفاوت طبیعی می گویند و باید تفاوت وجود داشته باشد. هیچ گاه امکان ندارد که دو فرد کاملاً شبیه همدیگر باشند. به این دلیل است که هر کدام از ما انسان ها برای یک مشکل، مجموع مهارتهای متفاوتی رابه کارمی بریم و این یک تفاوت طبیعی است .البته این مسئله موجب کشمکش هم می شود، پس دو فرد باید بتوانند با هم مذاکره کنند . به طور مثال بر سر نحوه توزیع منابع اقتصادی که بسیار اهمیت دارد.خصوصاً زمانی که هم آقا و هم خانم شاغل هستند در این مسئله باید صحبت کنند و به توافق برسند.

    توانایی برقراری ارتباط

    در زمینه برقراری ارتباط، اگر حرفی برای گفتن ندارید و این موضوع زیاد اتفاق می افتد. زمان آن فرا رسیده که به این رابطه شک کنید. البته منظور پر حرفی نیست. هدف این است که در کنار
    هم با صحبت یا بدون صحبت احساس راحتی کنید . اگر به جایی رسیده اید که حرفی برای گفتن ندارید، یکی از دلایل آن این است که صحبت های شما برای هم جذاب نیست. همه افراد به صحبت کردن و بیان افکار و فعالیت های خود علاقه مند هستند و این مسئله به تیپ شخصیتی افراد که در بالا ذکر شده ارتباطی ندارد.چون حتی درونگراترین افراد هم در شبکه اجتماعی خود دوستان صمیمی دارند که با هم به گفتگو می پردازند.در این گفتگو چند نمونه از مواردی که نیاز است افراد قبل از ازدواج به آن دقت کنند و در مورد آن به گفتگو بپردازند تا در مورد فرد مقابل خود بیشتر آشنا شوند و بتوانند تصمیم بهتری برای آینده خود بگیرند بیان شد.در شماره های بعدی در این زمینه به طور مفصل تر مواردی را عنوان خواهیم کرد .

     

    نرجس دانشمند کارشناس ارشد روانشناسی مشاور پیش از ازدواج و خانواده

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.