حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • اهدای هر واحد خون ، نجات ‌بخش جان ۳ انسان
    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۴:۴۷
    شناسه : 2139
    بازدید 1638
    7
    مدیرکل سازمان انتقال خون هرمزگان عنوان کرد مدیرکل سازمان انتقال خون هرمزگان با اشاره به اینکه با هر واحد خون اهدایی جان ۳ نفر نجات می‌یابد و این نشان‌دهنده اهمیت و بزرگی کار اهداکنندگان است، گفت: بیش از هزار و ۸۰۰ بیمار خاص در هرمزگان همواره نیازمند دریافت خون هستند.
    ارسال توسط : منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز:  مدیرکل سازمان انتقال خون هرمزگان با اشاره به اینکه با هر واحد خون اهدایی جان ۳ نفر نجات می‌یابد و این نشان‌دهنده اهمیت و بزرگی کار اهداکنندگان است، گفت: بیش از هزار و ۸۰۰ بیمار خاص در هرمزگان همواره نیازمند دریافت خون هستند. امین زارعی ، ضمن گرامیداشت روز جهانی اهدای خون ، اظهار کرد: روز جهانی اهدای خون، روز تقدیر از اهداکنندگان خون است و سازمان بهداشت جهانی و جامعه بین‌المللی انتقال خون و انجمن بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر به منظور قدردانی از اهداکنندگان و تشکر از همت والا و فعالیت انسان دوستانه تمام افرادی که در این زمینه مشارکت دارند و با هدف آگاهی بخشی به مردم روز ۱۴ ژوئن را که مصادف با تولد «کارل لندشنایدر» کاشف گروه‌های خونی است، روز جهانی اهدای خون نامیدند که از سال ۲۰۰۴ میلادی برابر با سال ۱۳۸۳ شمسی این روز نام‌گذاری شده است.

    وی در خصوص اهمیت اهدای خون تصریح کرد: از آنجا که هنوز جایگزینی به جای خون انسان در جهت نجات جان انسان‌ها ساخته نشده، تنها خون انسان‌های فداکار که بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی خون خود را اهدا می‌کنند، نجات‌بخش زندگی افرادی می‌شوند که به خون و فراورده‌های خونی نیاز پیدا می‌کنند.مدیرکل سازمان انتقال خون هرمزگان عنوان کرد: کاندیدای دریافت خون شامل افرادی است که بر اثر تصادفات و جراحات دچار خونریزی‌های شدید می‌شوند، سوختگی‌ها، خونریزی‌های زایمانی و نوزادان، جراحی‌های بزرگ به ویژه جراحی‌های باز قلب یا پیوند و یا سایر جراحی‌ها و همچنین بیماران خاص که مصرف‌کنندگان اصلی خون هستند.زارعی ادامه داد: بیشترین خونی که در استان مورد مصرف قرار می‌گیرد گروه‌های خونی «O و B» مثبت و منفی هستند اما در حال حاضر ما به همه گروه‌های خونی نیاز داریم تا علاوه بر تأمین خون استان ذخایر خونی ۵ تا ۷ روزه را داشته باشیم. ما در استان هزار و ۸۰۰ بیمار خاص داریم که به صورت مستمر خون دریافت می‌کنند و بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان ما را تشکیل می‌دهند.

    وجود بیش از هزار و ۸۰۰ بیمار خاص نیازمند دریافت خون در هرمزگان

    وی در حالی که مشارکت مردم هرمزگان در اهدای خون را رضایت‌بخش توصیف کرد از کاهش شدید ذخایر خونی در برخی از ایام سال خبر داد و گفت: در استان هرمزگان میزان مشارکت مردم برای اهدای خون قابل قبول است اما وجود بیش از هزار و ۸۰۰ بیمار خاص که به صورت فعال خون دریافت می‌کنند، شرایط استان را خاص کرده و نیاز بیشتری به خون و فراورده‌های خونی احساس می‌شود به ویژه در برخی از ایام سال مانند ماه رمضان، عید نوروز و تعطیلات تابستانی با کاهش ذخایر خون روبرو هستیم.مدیرکل سازمان انتقال خون هرمزگان افزود: بیماران خاص و تالاسمی نیاز به تزریق خون تازه و زیر ۱۰ روز دارند و از طرفی باید ذخایر خونی را حداقل ۷ روز نگه داریم، بنابراین در مواقعی از سال با کاهش شدید ذخایر خونی مواجه می‌شویم.
    زارعی با اشاره به اینکه اهداکنندگان توسط پزشکان مهارت دیده مشاوره و مصاحبه می‌شوند تا خون سالم و کافی در اختیار بیماران قرار گیرد، در خصوص شرایط اهدای خون، عنوان کرد: در صورت حفظ سلامتی و مصرف مواد مغذی آقایان هر ۳ ماه یک بار یعنی ۴ بار در سال و بانوان هر ۴ ماه یک بار یعنی ۳ بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند و هیچ عارضه و مشکلی برای سلامتی آنان به شرط رعایت تغذیه مناسب ایجاد نمی‌کند.

    مدیرکل سازمان انتقال خون هرمزگان تصریح کرد: اینکه برخی می‌گویند بدن عادت به اهدای مستمر می‌کند و شایعات دیگر، صحت ندارد و اگر علت زمینه‌ای دیگر در میان نباشد، اهدای خون هیچ‌گونه آسیبی به سلامتی فرد ایجاد نمی‌کند.زارعی بالاترین مزیت اهدای خون را تقویت حس نوع‌دوستی خواند و اضافه کرد: انسان‌هایی که با اهدای خون خود بدون توقع و چشم‌داشتی موجب نجات جان بیماران می‌شوند دارای حس نوع‌دوستی و مسئولیت اجتماعی بوده و از این جهت شایسته تقدیر هستند. با هر واحد خون اهدایی جان ۳ نفر نجات می‌یابد و این نشان‌دهنده اهمیت و بزرگی کار اهداکنندگان است. در برخی موارد نیز دیده شده که اهدای خون به علت اینکه باعث کاهش غلظت خون در فرد اهداکننده می‌شود در درصدی از موارد، از سکته‌های مغزی و ابتلا به سرطان‌ها جلوگیری کرده است.

    توصیه‌های لازم قبل و بعد از اهدای خون

    وی با اشاره به اقدامات و توصیه‌های لازم قبل و بعد از اهدای خون، بیان کرد: قبل از اهدای خون باید به اندازه کافی مایعات نوشیده شود و وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی مصرف شده باشد و بیش از ۴ الی ۶ ساعت از مصرف مواد غذایی نگذشته باشد. همچنین قبل از اهدای خون باید ۲ لیوان آب مصرف شود.مدیرکل سازمان انتقال خون هرمزگان ادامه داد: بعد از اهدای خون نیز افراد باید ۶ الی ۸ ساعت مایعات فروان بنوشند تا ۴ ساعت از مصرف دخانیات جلوگیری شود و از حمل وسایل سنگین توسط دستی که اهدای خون صورت گرفته پرهیز شود. تمام این توصیه‌ها در بروشورهایی که در اختیار اهداکنندگان قرار می‌گیرد، ذکر شده است.زارعی با اشاره به اینکه بهترین اهداکنندگان افرادی هستند که به صورت مستمر خون اهدا می‌کنند، عنوان کرد: در زمینه مشارکت ۳ نوع اهداکننده وجود دارد، اهداکننده‌ای که برای اولین بار اقدام به اهدای خون می‌کند، اهداکننده با سابقه که سالیانه اهدای خون دارد و اهداکننده مستمر که در کمتر از ۱۲ ماه ۲ بار اهدای خون داشته باشد و این افراد بهترین اهداکنندگان ما هستند چراکه به واسطه مشاوره و معاینه‌هایی که صورت گرفته، اطلاع دارند چه اقداماتی قبل و بعد از اهدا انجام دهند تا باعث افزایش ضریب سلامتی خون شود. توصیه‌های بیشتر
    وی در پاسخ به این سؤال که به چه افرادی توصیه نمی‌شود خون اهدا کنند، اظهار کرد: افرادی که سابقه اعمال پرخطر مانند حجامت، آندوسکوپی، کولونوسکوپی، طب سوزنی و یا اقداماتی چون خال‌کوبی و تاتو در زیر یک سال داشته‌اند، نمی‌توانند اهدای خون داشته باشند. همچنین مصرف بعضی مواد و داروها و ابتلا به بعضی از بیماری‌ها برای اهدای خون ممنوعیت ایجاد می‌کند.

    مدیرکل سازمان انتقال خون هرمزگان با اشاره به کمبود خون و مدیریت آن در دوران کرونا، عنوان کرد: در این دوران به دلیل همه‌گیری و اپیدمی که وجود داشت با مشکلات و معضلات بسیار شدیدی روبرو بودیم و در این راستا مجموعه اقداماتی را که از طرف وزارت خانه ابلاغ شده بود در دستور کار خود قرار دادیم. زارعی افزود: ما طبق دستورالعمل‌ها موظف بودیم ابتدا پاسخگوی بیماران تالاسمی باشیم و سپس بیماران اورژانسی و در آن مدت به بیمارستان‌ها ابلاغ شد که بعضی از اعمال جراحی الکتیو را انجام ندهند تا افرادی که نیاز مبرم به خون دارند، دچار مشکل نشوند و به لطف خدا این شرایط سخت را پشت سر گذاشتیم.وی بیان کرد: از آنجا که موظف هستیم ذخایر ۷ روزه استان را همیشه حفظ کنیم و همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردم تنها افرادی که به خون تازه و زیر ۱۰ روز نیاز دارند، افراد تالاسمی هستند، ما همواره تلاش کرده‌ایم جوابگوی آنان باشیم. هرچند در برخی از ایام سال با دشواری‌هایی به ویژه در زمان شیوع کرونا روبرو بوده‌ایم.مدیرکل سازمان انتقال خون هرمزگان تصریح کرد: عمر یک کیسه خون تا ۳۵ روز است و بعضی از کیسه‌های خون خاص تا ۴۵ روز، با توجه به اینکه ذخایرمان را باید اجباراً ۷ روز داشته باشیم با تهیه و توزیع خون و فراورده‌های خونی دچار معضل نمی‌شویم و برای بیماران در این زمینه مشکلی پیش نمی‌آید.

    هرمزگان دارای ۴ پایگاه ثابت خون‌گیری است

    زارعی در خصوص پایگاه‌های ثابت خون‌گیری و شرایط ایجاد پایگاه در شهرستان‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر استان دارای ۴ پایگاه در شهرهای بندرعباس، بندرلنگه، قشم و میناب است و در سایر شهرستان‌ها پایگاه‌های موقت وجود دارد و تیم سیار خون‌گیری اعزام می‌شود.وی ادامه داد: برای ایجاد پایگاه ثابت در شهرستان‌ها یک سری امتیازات تعریف شده که باید به آنان تعلق بگیرد. طبق سطح‌بندی انجام شده توسط شبکه خون‌رسانی کشور، محاسبات انجام شده و در صورتی که شهرستان‌ها موفق به کسب آن امتیازها شوند، پایگاه انتقال خون در آن منطقه تأسیس می‌شود. در غیر این صورت تنها از طریق پایگاه‌های موقت و تیم سیار، خون‌گیری و اهدای خون انجام و از مراکز انتقال خون که مستقر هستند، کار انتقال خون صورت می‌گیرد. به گزارش ایسنا ؛ زارعی در پایان با تأکید بر اینکه تعداد افراد با گروه‌های خونی منفی کمتر است، یادآور شد: به دلیل کمیاب بودن گروه‌های خونی منفی، بیشترین کمبود را در این زمینه احساس می‌کنیم و توصیه می‌کنیم مردم عزیز اهدای خون را در تقویم زندگی خود بگنجانند. چنانچه هر فردی ۲ تا ۳ بار بتواند خون اهدا کند، ما نه تنها دغدغه تأمین خون استان را نداریم بلکه می‌توانیم ذخایر خون را تا ۹ روز ارتقاء دهیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.