حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2976 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • ان‌آی‌سی‌یو بیمارستان خلیج‌فارس، زندگی‌بخش کودکان نارس
    ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۴:۱۴
    شناسه : 5193
    بازدید 1474
    12
    لبخندی که بر لب خانواده‌ها می‌نشیند 17 نوامبر روز جهانی نوزاد نارس، اولین بار از سال ۲۰۱۱ در کشورهای مختلف جشن گرفته شد. این ایده اولین بار سال ۲۰۰۸ مطرح شد و هدف آن افزایش آگاهی و هشدار به عموم مردم درباره نوزادان نارس است.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: ۱۷ نوامبر روز جهانی نوزاد نارس، اولین بار از سال ۲۰۱۱ در کشورهای مختلف جشن گرفته شد. این ایده اولین بار سال ۲۰۰۸ مطرح شد و هدف آن افزایش آگاهی و هشدار به عموم مردم درباره نوزادان نارس است. هر ساله حدود ۱۵ میلیون نوزاد نارس در دنیا متولد می‌شوند که چیزی معادل یک نوزاد در هر ده تولد است. از این میزان یک میلیون نوزاد سالانه به دنبال عوارض نارسی فوت می‌کنند و شمار زیادی از نجات یافتگان مدت زیادی از زندگی خود را با عوارض نارسی دست به گریبان هستند. عوارضی چون فلج مغزی، مشکلات بینایی و شنوایی و… نوزاد نارس به نوزادی گفته می‌شود که تولد زودهنگام پیش از ۳۷ هفته‌ داشته باشد. سالانه ۱۵ میلیون نوزاد نارس در سراسر جهان به دنیا می‌آیند. در ایران آمار تقریبی تولد نوزادان نار‌س ۱۲درصد ذکر می‌شود. نارس بودن نوزادان می‌تواند دلایلی مثل سبک زندگی و کار مدرن، استرس و بیماری، افزایش سن بارداری(به‌ویژه در اولین بارداری) ، مصرف الکل و سیگار و مواد مخدر، مصرف داروهای غیرمجاز در حین بارداری، باداری دوقلو و … داشته باشد. نوزاد نارس اغلب وزن بسیار کمی دارد و این نوزادان باید تا مدت زمان زیادی تحت مراقبت های ویژه در بیمارستان قرار داشته باشند گاهی این مدت زمان ۲ الی ۳ ماه طول می‌کشد تا یک نوزاد نارس به شرایطی برسد که بتواند از بیمارستان ترخیص شود.

    در این مدت زمان، خانواده نوزاد با کادر درمانی بخش ویژه نگهداری از این نوزادان همیشه در ارتباط هستند. همین موضوع باعث می‌شود که حتی پس از ترخیص از بیمارستان، خانواده این بیماران ارتباط خود را با پزشک و کادر درمانی بیمارستان قطع نکند. کودکان نارس در بخش ان‌آی‌سی‌یو بستری هستند این بخش، ویژه مراقبت از نوزادان می‌باشد بسیاری از خانواده‌های کودکان نارسی که پس از بهبودی از بیمارستان مرخص می شوند همچنان با هم در ارتباط هستند و این امر باعث می‌شود که بتوانند تبادل اطلاعات مناسبی با هم داشته و اگر برای فرزندشان مشکلی پیش بیاید با همفکری رفع کنند. ۱۷نوامبر یا ۲۶آبان ماه در تقویم جهانی روز جهانی نوزاد نارس است. بیمارستان خلیج فارس بندرعباس یکی از بیمارستان‌های استان هرمزگان است که بخش ان‌آی‌سی‌یو آن دارای امکانات مناسبی بوده و مراجعه‌کنندگان بسیار زیادی دارد که اکثر آنها از خدماتی که در این بخش به آنها ارائه می شود راضی هستند. کودکان نارس زیادی نیز در این بیمارستان متولد و در بخش ان‌آی‌سی‌یو بیمارستان مدت زمان زیادی را بستری می شوند و پرستاران و کادر درمانی این بخش با دلسوزی فراوان و از جان گذشتگی از کودکان نگهداری می کنند تا آنها به شرایطی برسند که بتوانند به زندگی عادی برگشته و رشد مناسبی داشته باشند.

    به مناسبت روز جهانی نوزاد نارس، مسئولان بیمارستان خلیج‌فارس و بخش ان‌آی‌سی‌یو بیمارستان جمعی از کودکان نارسی که این سال‌ها در این بخش بستری بوده‌اند را گرد هم آورده و مراسم جشن شادی برای آنها برگزار کردند. دیدن کودکانی که در ابتدا امید به زندگی آنها بسیار پایین بوده و اکنون خوشبختانه سرحال و سرزنده به زندگی خود ادامه می‌دهند لذت بخش است. ریحانه الماسی کودکی است که در هفته بیست و هفتم بارداری با وزن ۸۰۰ گرم متولد می‌شود و این کودک پس از پنجاه و دو روز بستری در بخش ان‌آی‌سی‌یو با وزن یک کیلو و ششصد گرم از بیمارستان ترخیص شده و اکنون در مقطع پیش‌دبستانی تحصیل می کند. یکی دیگر از کودکانی که در این بخش بستری بوده، رضا است. او نیز در هفته ۲۷ بارداری متولد می‌شود اما نکته جالب این است که رضا در زمان تولد ۵۸۰ گرم وزن داشت و بعد از دو ماه بستری بودن در بخش ان آی‌سی یو بیمارستان خلیج فارس با وزن یک کیلو سیصد گرم از بیمارستان مرخص می‌شود و اکنون نیز سه سال دارد. مادر رضا می گوید: زمانی که رضا به دنیا آمد اصلاً به زنده بودن فرزندم امیدی نداشتم و اصلاً فکر نمی‌کردم که پسرم زنده از بیمارستان مرخص شود اما با زحماتی که کادر درمانی برای رضا کشیدن باعث شد او پس از دو ماه به یک کیلو و ۳۰۰ گرم برسد و سلامت از بیمارستان مرخص شود.

    واقعاً زحمات شبانه روزی کادر درمانی بخش ان‌آی‌سی‌یو را هیچگاه فراموش نمی‌کنم که با جان و دل برای فرزندم زحمت کشیدند. اکنون ماحصل تلاش های کادر درمانی را می بینند که رضا سلامت بوده و اکنون به این سن رسیده است. به همه اطرافیانم هم توصیه کرده‌ام که اگر می‌خواهند زایمان کنند حتما به بیمارستان خلیج‌فارس مراجعه کنند چرا که اگر خدایی نکرده فرزندشان نارس باشد، کادر درمانی بخش ان‌آی‌سی‌یو بیمارستان خلیج‌فارس واقعا دلسوز و با تجربه هستند و هر کاری از دستشان بربیاید برای نوزاد انجام می‌دهند و مانند فرزند خود از نوزاد بیمار مراقبت می‌کنند. در بین افرادی که به این جشن آمده‌اند، سه قلوی حضور دارند که در زمان تولد وزن هر کدام از آنها تنها یک کیلو بود و بعد از ۴۵ روز بستری بودن در بیمارستان با وزن ۲ کیلو از بیمارستان مرخص می‌شوند و اکنون سه سال از آن زمان گذشته است. نیما و نیلما خواهر و برادری هستند که در زمان تولد یک کیلو و دویست گرم وزن داشتند و نیلما ۴۷ روز و نیما ۶۷ روز در بخش ان‌آی‌سی‌یو بستری بودند تا توانستند وزن مناسب و شرایط زندگی عادی را پیدا کنند و از بیمارستان مرخص شود. ایلما نوزاد دیگری است که با وزن یک کیلو و ۴۵ گرم به دنیا آمد و پس از دو ماه بستری بودن در بخش ان‌آی‌سی‌یو، با وزن یک کیلو و هشتصد گرم از بیمارستان مرخص شده است.

    این نوزاد اکنون ده ماه و ۱۶ روز از زمان تولد گذشته است. پدر ایلما می گویند مادر ایلما به دلیل بیماری در بیمارستان بستری بود و زمانی که قرار بود ترخیص شود، در هفته ۲۷ام بچه به دنیا می آید و به دلیل پایین بودن وزن و نارس بودن در بخش ان‌آی‌سی‌یو بستری شد. کارکنان این بخش به گونه‌ای با ما رفتار می کردند که قوت قلب و آرامش دهنده ما بودند. حتی زمانی که با آن ها با تندی حرف میزدیم و برخورد مناسبی نداشتیم باز ما را آرام می کردند و در دو ماهی که دخترم در این بخش بستری بود فقط محبت از آن ها دیدیم. در هر شرایطی ما را آرام می کردند و با لطف خدا و کمک کادر درمانی بخش ان‌آی‌سی‌یو حال دخترم خوب شد و توانستیم او را از بیمارستان مرخص کنیم. به مردم توصیه می کنم که اگر در این شرایط قرار گرفتند، حتماً صبر و تحمل داشته باشند و به حرف پزشکان و کادر درمانی گوش دهند چراکه آنها خیر و صلاح بیمار را می خواهند. محمد بیمار دیگری است که با وزن ۹۹۵ گرم به دنیا آمد و در بخش ان‌آی‌سی‌یو بستری بود.

    بیماری که نه خانواده و نه کادر درمان امیدی به زنده ماندن او نداشتن و حتی یک بار مجبور می شوند او را احیا کنند اما با لطف خداوند و تلاش کادر درمان بخش ان‌آی‌سی‌یو بیمارستان خلیج فارس این کودک نیز به زندگی بازگشت و اکنون زندگی عادی خود را دارد. بخش ان‌آی‌سی‌یو بیمارستان خلیج فارس بندرعباس یکی از بهترین و مجهزترین بخش های ان‌آی‌سی‌یو در استان می باشد. این بخش با دارا بودن کادر درمان دلسوز و با تجربه، با خدماتی که به مراجعه کنندگان ارائه کرده‌اند توانسته‌اند رضایت آنها را جلب نمایند و همه افرادی که فرزندان آنها در این بخش بستری بوده‌اند از این بخش و کارکنان آن راضی هستند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.