حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • اعضایی که طعم شیرین کتاب و کتابخوانی را چشیده اند ، از کانون جدا نمی شوند
    ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۵۸
    شناسه : 5096
    بازدید 1588
    22
    یک مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکزی است برای ساختن نسل فردا وکسانی که با کانون آشنا هستند واز کتاب ها و کارگاه هایش بهره برده اند، تلاش می کنند، ارتباط شان ماندگار شود .
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکزی است برای ساختن نسل فردا وکسانی که با کانون آشنا هستند واز کتاب ها و کارگاه هایش بهره برده اند، تلاش می کنند، ارتباط شان ماندگار شود.
    ما نیز جهت آشنایی بیشتر با کانون، در سلسله گزارش هایی با اعضای فعال، مربیان و مسئولان کانون پرورش فکری گفتگو کرده ایم. در این گزارش نیز همراهمان باشید.
    دریا:ضمن معرفی خودتان، از چه سالی کارتان را در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان آغاز کردید، در چه حوزه هایی فعالیت داشتید و در حال حاضر چه سمتی دارید؟
    اینجانب سیده حمیده حسینی، مربی کتابخانه پستی مرکز میناب و مربی فرهنگی مرکز مجتمع آفرینش بندرعباس هستم.از سال۱۳۸۸تا سال ۱۳۹۲ در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مرکز جاسک مربی ادبی و از سال۱۳۹۲ تا۱۳۹۴ در همان مرکز مربی فرهنگی بودم، از سال۱۳۹۴تا کنون هم مربی مرکزپستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میناب می باشم.از ابتدای مهرماه هم علاوه بر در کنار کودکان ونوجوانان روستایی بودن، در مجتمع آفرینش های بندرعباس هم مشغول به خدمت هستم.
    دریا:کانون در چه حوزه‌هایی فعالیت دارد و چه کارگاه هایی و برای چه سنینی برگزار می‌کند؟بطور مفصل توضیح دهید تا والدین ومسئولان با این نهادفرهنگی وآینده ساز بیشتر آشنا شوند.
    کانون دارای ۶۴فعالیت می باشد در حوزه های فرهنگی ،هنری ، ادبی،اسلامی و علمی فعالیت دارد ودر هر فصل از سال کارگاه‌های تخصصی و عمومی متناسب با هر گروه سنی مخاطب خود برگزار
    می کند.گروههای سنی در کانون پرورش فکری به چند دسته تقسیم
    می شوند: گروه سنی نوباوه(۴تا۶سال)،گروه سنی نوخوان(۷تا۸ سال)،گروه سنی نونهال(۹ تا۱۱سال)،گروه سنی نونگاه(۱۲تا۱۴سال)،گروه سنی نوجوان(۱۵تا ۱۸ سال). کارگاههای شعرو قصه،نقاشی،سفالگری،نوشتن خلاق،آشنایی با قرآن و حدیث،شناخت مشاهیر،بحث و نقدکتاب و…از جمله فعالیت‌هایی است که در مراکز کانون انجام می شود.
    دریا:برای عدم قطع ارتباط نوجوانان پس از دیپلم از کانون، چه تدبیری اندیشیده شده است؟
    اولین کاری که بایست برای این گروه انجام داد این است که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را بشناسند و آن‌ها را تقویت و توسعه دهند. نوجوانی آغاز دوره الگوپذیری است. او به شدت آسیب‌پذیر وکمال‌گراست. بنابراین خانواده‌ها باید بین این موضوع رابطه برقرار کنند. موضوع دیگر آمادگی ورود به عرصه‌های اجتماعی است و در حقیقت فرصت نقش‌آفرینی برای نوجوان فراهم می‌شود.دوران نوجوانی دوره آزمون و خطاست ، نوجوان در این دوره به شدت هراسان است که خطا و اشتباهی نکند و اینجا مربی، جامعه و خانواده نقش مهمی دارند.ما به عنوان مسئول، جامعه، خانواده، آموزش و پرورش در قبال نوجوان مسئول هستیم تا در کنارش باشیم چون از مهم‌ترین رویکردهای این دوره تاثیرپذیری از همسالان و بعد، الگوپذیری است و همه این موارد از مختصات نوجوانی محسوب می‌شود.دوره کودکی ،دوره‌ای بسترساز برای دوره نوجوانی است و فراگیری مبانی دینی در دوره نوجوانی از این دوره به عنوان مهم‌ترین دوران در عرصه تعلیم و تربیت
    می توان برشمرد.برگزاری هشت دوره آموزش مهارت‌های اجتماعی برای نوجوانان، تولید محتوای آموزشی با موضوع‌های مختلف، برگزاری جشنواره‌ها و مهرواره‌ها، برگزاری جلسه‌های تخصصی انجمن‌ها، امانت کتاب با موضوع‌های مختلف و ترویج کتابخوانی برای افزایش دانش و آگاهی مخاطبان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اقدام های انجام شده در این بخش است.
    دریا: اعضای کانون به چه توانمندی های دست می یابند؟ استفاده از کتابخانه و کارگاه های کانون در زندگی فردی واجتماعی شان چه اثراتی دارد؟
    اعضاء با حضور در کانون و فعالیت ها در زمینه های مختلف هنری، ادبی و … به توانمندی های خود پی خواهند برد.آنها در کودکی
    می آموزند در نوجوانی هم اگر می‌خواهند موفق باشند حتما باید سراغ علم بروند. البته علم با درس خواندن فرق دارد و درس خواندن برای رسیدن به علم است. هرکس می‌خواهد در دنیا قدرتمند باشد باید به لحاظ علمی قوی باشد و بعد از پرورش استعداد باید اثرگذاری داشته و در این مسیر مراقب راهزنان باشد.من فکر می‌کنم کانون می تواند راه را روشن و در انتخاب مسیر صحیح راهنما باشد.یکی از بهترین روش‌ها برای پیشرفت، شناخت الگوهاست پس باید الگوهایشان را پیدا کنند.
    دریا:حضور در کارگاه های کانون چه تاثیری بر روند تحصیل دانش آموزان دارد وآیا باعث ایجاد اختلال در درس‌خواندن شان نمی شود؟
    خیر، نه تنها موجب اختلال نخواهد شد بلکه درشناخت محیط پیرامون و افزایش اعتماد به نفس کودکان ونوجوانان نیز موثر خواهد بود.
    دریا:مربیان کانون گویا بطور مرتب خودشان هم بایستی دوره آموزشی ببینند. در این حوزه نیز توصیح دهید.
    مربیان کانون از ابتدای خدمت با شرکت در دوره های آموزش عمومی و در طول خدمت خود با دوره های آموزش های تخصصی همواره دانش و تجربه های خود را به روز رسانی کرده تا بتوانند هرآنچه که در خور نیاز کودک و نوجوان عصر خویش است را به نیک ترین روش اعمال نماید.
    دریا:مسئولان مراکز کانون، خودشان به مربیگری هم می پردازند. گویا مسئولیت کانون و مربیگری در کانون جدانشدنی هستند. چرا؟
    بله چنین است .همه مسئولان خود مربیانی هستند که در کنار کودکان ونوجوانان در کارگاه های مختلف عمومی و تخصصی قراردارند تا نقش زیبای مربیگری همیشه بر سر لوحه ی پرورش این عزیزان قرار گیرد.
    دریا:چه تعداد عضو دارید و در چه حوزه هایی بیشتر فعالیت دارند؟ در تابستان چه تعداد کارگاه برگزار شد وچه تعداد از کودکان و نوجوانان توانستند از این برنامه ها استفاده کنند؟
    مرکز پستی میناب دارای ۳۰۳ عضو از ۱۲ روستای دور و نزدیک میناب می باشدکه با حضور مدیر کل محترم کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان در پیک امیددر مناطق سیل زده روستاهای همجوار میناب وتوجه به عدالت محوری از سوی ایشان، تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان علاقمند نیز عضویت رایگان آنها در دست اقدام است.کتابخانه‌های پستی کانون پرورش فکری فرصتی برای دسترسی کودکان و نوجوانان به کتاب و عامل شکوفایی اندیشه در افراد جامعه روستایی عنوان می شود. این مراکز، ویژه کودکان و نوجوانان روستایی است که دسترسی به کتاب ندارند و در این مراکز با هدف تحقق و توسعه فرهنگی، کتاب و مطالب خواندنی از طریق پست و با همکاری و همراهی مدیران مدارس برای دانش‌آموزان عضو این کتابخانه ارسال می‌شود. در همین حال، اعضای این مراکز پستی نیز پس از مطالعه از همان طریق، کتاب‌ها را برگشت داده و منابع جدید دیگری دریافت می‌کنند و این چرخه در طی سال جریانی مستمر و حتی در جشنواره ها و مهرواره های استانی و ملی نیز حضوری فعال دارند .
    دریا:بیشتر چه کودکانی جذب کانون می شوند وشما برای جذب آنها از سطح محلات، روستاها و مدارس چه اقدامی داشته اید وچه برنامه ای برای آینده دارید؟
    مخاطبینی جذب کانون می شوند که طعم شیرین کتاب و کتابخوانی را چشیده اند و وقتی وارد کانون شدند به هیچ وجه نمی توانند جدا شوند و علاوه بر حضور مستمر خود در فعالیت های مورد علاقه ی خود با امانت گرفتن کتاب پیوند ناگسستنی با کتاب دارند و حتی خود
    نماینده های یار مهربان(کتاب)در خانواده و مدرسه و حتی جامعه خواهند بود.بله مرکز پستی میناب با حضور در روستاها و برگزاری جلسات توجیهی با حضور والدین،دهیاران،مدیران مدارس به معرفی کانون و فعالیت‌های خود می پردازد.همچنین با اجرای فعالیتهای فرهنگی در قالب پیک امید، اعضاء علاقمند روستا را شناسایی و به عضویت کانون درآورده است. تاکید برای انجام برنامه‌ پیک امید، تجهیز کتابخانه‌های مساجد و مدارس روستایی، اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور در مناطق کم‌برخوردار، اجرای برنامه‌ پیک امید در مناطق روستایی، مرزی و…، تولید و امانت کتاب و فعالیت‌های کانون برای مخاطبان دارای نیازهای ویژه، خدمت‌رسانی به روستاها و مناطق کم‌برخوردار از طریق کتابخانه پستی، عضویت رایگان دانش‌آموزان ساکن مناطق روستایی در کانون و ارائه خدمت به آنها و… از جمله مصادیقی است که در کانون اجرا می‌شود و بحمدالله موفق بوده است.
    دریا:تعامل مرکز شما با سایر ارگانها و نهادهای دولتی و غیر دولتی چگونه و در چه سطحی است؟
    بسیار عالی.در طول سالهای مربیگری خود در کانون ارتباط کانون با فرمانداری و نهادهای همسو بسیار عالی بوده است، زیرا همه ی مسئولین شهرستان کودکان ونوجوانان را آینده سازانی می دانند که دغدغه مند آنها هستند و برای رشد و تعالی آنها با کانون نیز همکاری دارند.
    دریا:خودتان، مربیان و اعضای تان در جشنواره ها چه رتبه هایی را کسب کرده اید؟
    درسالهای متمادی حضورم در کانون و کتابخانه پستی کانون بحمدالله اعضاء پرورش یافته در جشنواره های طنز نویسی،خاطره نویسی،قصه گویی،کتابخوانی و اخیرا جشنواره دوسالانه ملی هنرهای تجسمی و مهرواره های مختلف عکاسی کسب مقام برگزیده داشته ایم.در
    جشنواره ها همه کودکان ونوجوانان توانمندبا حضور فعال خودداوطلب حضور در جشنواره هستند.اما ما مربیان با حضور در مدارس شهر و روستا و اطلاع رسانی در مورد جشنواره ی مورد نظر همه ی داوطلبین را شناسایی کرده و شرایط امکان حضور را برای ایشان فراهم می نماییم.
    دریا :اینکه گفته می شود تمام فعالیت های کانون کتاب محور است را بیشتر توصیح دهید.
    امانت کتاب با موضوع‌های مختلف و ترویج کتابخوانی برای افزایش دانش و آگاهی مخاطبان فعالیت مهم کانون است و فعالیت های دیگرحول محورکتاب است.
    دریا:اخیرا مطرح شده است که کتابخانه های کانون زیرنظر نهادهای کتابخانه های عمومی کشور اداره شود، بنظرتان تحقق آن چه آسیبی را به قشر کودک ونوجوان وارد می کند؟
    قطعا مسئولین امر و کارشناسان حوزه کودک و نوجوان بیشتر صاحب نظرخواهند بود. اما این موضوع آسیب جدی برای شناسایی استعدادهای بالقوه کودکان و نوجوانان است زیرا مکان کانون پرورش فکری (شکل بنای ساختمان)، آموزش های تخصصی مربیان که مرتبط با نیاز کودکان و نوجوانان است، فعالیت های متناسب هرگروه همه در جذب مخاطب تاثیر دارد و کانون در سالیان سال اعتماد خانواده ها و کودکان ونوجوانان را به خود جلب کرده است.
    دریا:اگر مطلبی باقیمانده است و نیاز است بیان بفرمایید.
    خدایا چنان کن سرانجام کارتو خشنود باشی و ما رستگار.سپاس از زحمات شما دوستداران کودک و نوجوان !

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.