حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2975 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • اشتغال بومیان در صنایع
    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۶:۱۸
    شناسه : 8094
    بازدید 1260
    4
    دریانیوز//صنایع فرصت مناسبی برای اشتغالزایی بومیان هرمنطقه هستند که متاسفانه از این فرصت در هرمزگان برای بومیان استفاده نشده است و همواره نیروهای مورد نیاز صنایع از سایر استان‌ها تامین شده و بومیان مجبور شده‌اند به سمت مشاغل کاذب و قاچاق و... بروند و در حال حاضر وضعیت مناسبی در این حوزه وجود ندارد و حضور آنها در دریا و خشکی باعث شده است که امنیت لازم در بسیاری از جاده ها و نوار ساحلی و... وجود نداشته باشد و تصادفات مرگباری را شاهد باشیم.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//صنایع فرصت مناسبی برای اشتغالزایی بومیان هرمنطقه هستند که متاسفانه از این فرصت در هرمزگان برای بومیان استفاده نشده است و همواره نیروهای مورد نیاز صنایع از سایر استان‌ها تامین شده و بومیان مجبور شده‌اند به سمت مشاغل کاذب و قاچاق و… بروند و در حال حاضر وضعیت مناسبی در این حوزه وجود ندارد و حضور آنها در دریا و خشکی باعث شده است که امنیت لازم در بسیاری از جاده ها و نوار ساحلی و… وجود نداشته باشد و تصادفات مرگباری را شاهد باشیم.

    اما با پیگیری‌های صورت گرفته توسط برخی از نمایندگان مجلس بخصوص نماینده مطالبه گر استان حاج احمد مرادی، استانداری، دستگاه قضایی و… بعضی از صنایع جذب نیرو با اولویت بومی و با آزمون را در دستور کار قرار دادند که جمعه گذشته این آزمون برای جذب نیرو در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در بندرعباس برگزار شد.

    یکی از حوزه‌های برگزاری آزمون نیز دانشگاه هرمزگان بود که هزاران نفر به خارج از شهر جهت شرکت در آزمون شرکت کردند و البته برخی از شرکت کنندگان نیز از ساعت برگزاری آزمون در ساعت دو و نیم ظهر طبق اعلام در کارت ورود به جلسه و برگزاری رسمی آزمون در ساعت سه ظهر( ساعت نامناسبی برای برگزاری آزمون) ، گرمای هوا در برخی از کلاس‌ها و عرق ریزان بودن شرکت کنندگان شان و… گلایه‌مند بودند که انتظار می رود در آزمون های بعدی این نواقص در دانشگاه برطرف شود وحتی الامکان آزمون در شرایط و مکان‌های استاندارد در داخل شهر برگزار شود.

    در این آزمون ورودی برای استخدام در این صنعت بزرگ استان، داوطلبان از مناطق مختلف کشور شرکت کرده بودند و انتظار می رود بومیان در اولویت قرار گیرند و این وعده عملیاتی شود و شعاری نماند. از طرفی دیگر مسئولان استان و دستگاه های نظارتی بایستی تدبیری بیندیشند که از این به بعد میزان بکارگیری نیروی موردنیاز صنایع از خارج از استان به حداقل برسد و فقط نیروی انسانی متخصص که در استان وجود ندارد را از سایر استان ها تامین کنند و با سفارش نیروهایی از استان‌های دیگر به صنایع نیایند.

    متاسفانه بدلیل بی تدبیری های صورت گرفته در دو سه دهه اخیر در جذب نیروی انسانی توسط صنایع که مدیران‌شان نیز غیربومی وبرخی هم پروازی بوده و همشهریان شان را از استان های خودشان آورده‌اند و جوانان هرمزگانی بيکار مانده اند، هرمزگان همواره بيکارترین استان کشور بوده اند و این موضوع باعث شده که این استان نیز علی رغم داشتن صنایع و بنگاه های اقتصادی و عنوان قطب تجارت و اقتصاد کشور، اما از آن طرف در فقر و فلاکت نیز در جایگاه نخست کشوری قرار گرفته است که زیبنده استان نیست و نشان از ضعف مدیریت و سوءاستفاده از موقعیت اشتغال برای همشهری‌های مدیران غیربومی صنایع و… داشته است و نتیجه‌اش را در افزایش فقر و فلاکت و بیکاری و اشتغال کاذب و قاچاق بومیان دیده ایم.

    این صنایع حتی حاضر نشده اند در سال های گذشته مالیات و عوارض قانونی شان را هم در هرمزگان پرداخت نمایند و با پیگیری‌های صورت گرفته پرونده مالیاتی تعدادی از صنایع در سال گذشته به استان برگشت داده شده است و برخی دیگر همچنان پرونده مالیاتی‌شان در خارج از استان بررسی می شود. از طرفی دیگر بنگاه های اقتصادی فعال در استان بایستی در حوزه مسئولیت های اجتماعی فعال تر عمل کنند تا فقر و فلاکت و محرومیت در استان ریشه کن شود و سهم مردم فقط ترافیک و آلودگی و گرانی مسکن و… نباشد.

    در حوزه بکارگیری نیرو در صنایع بایستی دستگاه های نظارتی، امنیتی، قضایی، استانداری و… تدبیری بیندیشندتا اولویت استخدام بومی شود و این موضوع محقق شود تا از اشتغال جوانان استان در حوزه قاچاق و مشاغل کاذب کاسته شود و آمار بیکاری کاهش یافته و جایگاه هرمزگان از فقر و فلاکت خارج شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.