حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2975 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • استخدام شعاری نیروهای بومی در صنایع
    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۴:۴۱
    شناسه : 2073
    بازدید 1691
    6
    نماینده ولی فقیه در هرمزگان در خطبه های نماز جمعه چند هفته قبل باری دیگر با انتقاد از عدم بکارگیری نیروهای بومی در صنایع استان، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بارها به صنایع غرب بندرعباس برای استفاده از نیروهای بومی تذکر داده شده است؛ افزود: تذکر رییس جمهور هم در سفر به هرمزگان در این خصوص تاثیر داشته و هم اکنون بکارگیری این نیروها روند مثبتی دارد، اما مطلوب نیست.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: نماینده ولی فقیه در هرمزگان در خطبه های نماز جمعه چند هفته قبل باری دیگر با انتقاد از عدم بکارگیری نیروهای بومی در صنایع استان، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بارها به صنایع غرب بندرعباس برای استفاده از نیروهای بومی تذکر داده شده است؛ افزود: تذکر رییس جمهور هم در سفر به هرمزگان در این خصوص تاثیر داشته و هم اکنون بکارگیری این نیروها روند مثبتی دارد، اما مطلوب نیست.وی ادامه داد: در این باره برای نخبگان نگرانی دارم و از صنایع می‌خواهم توجه ویژه به نخبگان، دانشجویان، متخصصان و کسانی که در حوزه نخبگانی فعالیت می‌کند، داشته باشند.حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده گفت: این افراد باید با صنایع اتصال پیدا کرده و زمینه رشد و پیشرفت صنعت و اشتغال و درآمد را فراهم آورند، بنابراین صنایع توجه ویژه‌ای به این نیروها داشته و از این ظرفیت استفاده کنند. نماینده مردم بندرعباس در مجلس در ششم شهریور ۹۶ نیز گفت: چرا وزارت نفت از نیروهای بومی استان هرمزگان در پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس استفاده نمی‌کند؟ احمد مرادی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به زنگنه، متذکر شد: با وجود تذکراتم به وزیر نفت در خصوص استفاده نشدن از نیروهای بومی استان هرمزگان در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس و نگرانی‌های به وجود آمده ناشی از آن اما به این درخواست توجهی نشده است.

    البته این نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در شهریور سال گذشته نیز با انتقاد از وضعیت مدیریتی در پالایشگاه نفت خلیج فارس وعدم بکارگیری بومی ها در بخش های مختلف پالایشگاه ،گفت: بنا بر این نبود که جوانان ما تحقیر شوند. جوانان ما با نامه‌های اشتغال از استانداری و از مجمع نمایندگان استان به این پالایشگاه مراجعه می‌کنند، اما با بدترین شکل ممکن مواجه می‌شوند و ما این را بارها و بارها به مدیرعامل تذکر داده‌ایم. حرف ما این است که نباید کسانی که اصلا هرمزگان را ندیده‌ و در آن زندگی نکرده‌اند و حتی نمی‌دانند پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس کجاست به یک باره بیایند و پستی را تحویل او بدهند. این اجحاف به مردم هرمزگان و جوانان آن است.جلسات متعددی با مدیرعامل همین پالایشگاه گرفتیم، ولی هرچه از طرف ما حسن نیت نشان داده می‌شود اما نگاه آنان بالا به پایین بود به مردم هرمزگان.در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در حوزه جذب نیرو حدود ۳۶۰۰ تا ۳۸۰۰ نفر مشغول هستند، ولی در عدالت و در توزیع این پست‌های سازمانی میان افراد، در حراست و نگهبانی ۸۳ درصد بومی، در راننده ۸۱ درصد بومی، کارگر ساده ۸۴ درصد بومی، در آتش‌نشانی ۸۵ درصد، در نیروهای خدماتی (فضای سبز و آبدارچی) ۸۶ درصد، نگهبانی ۸۱ درصد بومی هستند و این آماری است که آقای دادور مدیرعامل این پالایشگاه نیز اعلام می‌کنند، اما این همه ماجرا نیست.

    در حوزه نیروهای فنی ۵۹ درصد از خارج استان، در آزمایشگاه ۶۷ درصد خارج استان، تکنسین ۸۰ درصد از خارج از استان، کارمند فوق دیپلم و لیسانس ۷۰ درصد از خارج از استان آورده شده است. در حوزه مسؤولان نیز ۸۵ درصد از خارج از استان آورده شده است.هر ۸ مشاور مدیرعامل از خارج از استان آورده شده است. هر کدام از مسؤولان، مدیران، مشاورین این پالایشگاه بین ۳۰ تا ۸۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند.مدیرعامل خودش حقوق شخص خودش را شفاف اعلام کند تا مردم بدانند که چقدر می‌گیرد؟ این اختلاف عظیم طبقاتی مایه تأسف و نگرانی است.۶۰ درصد کارشناسان از خارج استان، ۶۲ درصد کارشناسان ارشد از خارج از استان، ۱۰۰ درصد بازرسان از خارج از استان، ۹۵ درصد مدیران این پالایشگاه از خارج از استان، هر سه معاون مدیرعامل نیز از خارج از استان است. مردم هرمزگان تا کی باید این وضعیت را تحمل کنند؟ آقای مدیرعامل که مصاحبه می‌کند و می‌گوید که حامی جوانان استان است، در برابر این آمار پاسخگو باشد.در بحث مالیات که اصرار داشتند در تهران پرداخت شود، با دهها بار پیگیری استاندار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هنوز پرونده مالیاتی این پالایشگاه به بندرعباس آورده نشده است.چرا لیست پیمانکاران پالایشگاه را به اداره کل امور مالیاتی نمی‌دهید؟ چرا لیست حقوق کارکنان پالایشگاه را به امور مالیاتی نمی‌دهید؟

    از چه می‌ترسید که پنهان کاری می‌کنید؟ما نسبت به جوانان حساس هستیم و بر اساس ماده ۴۷ قانون ششم توسعه، کلیه دستگاه‌های اجرایی از قبیل وزارتین نفت، نیرو و سازمان انرژی اتمی و تمامی بنگاه‌های اقتصادی مکلفند در طول اجرای برنامه ششم توسعه اولویت با بکارگیری نیروهای بومی استان و پیمانکاران درون استان است. چرا این کار را در پالایشگاه نفت ستاره نکرده‌اید؟ چرا حاضر نیستند از نخبگان استان استفاده کنید؟ امین کمالی دکترای مکانیک و مخترع دستگاه‌های پالایشگاهی، خانم نگین داوودیان دکترای شیمی از دانشگاه دولتی فردوسی مشهد با معدل بالای ۱۷، خانم ادیم نخبه هرمزگان و دارنده مدال نقره اختراعات جهانی در ژنو سوییس همه و همه از نخبگان استان هستند که همه را مدت‌ها سر کار گذاشتند. اینها نشان می‌دهد یا در باغ نیستی و یا مغرضی. در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی ۳ سال است که قرار است تا با پیگیری‌های شخص استاندار و مجمع نمایندگان استان بیمارستانی ساخته شود. آخرین وضعیت آن را پیگیری کردم که اکنون تعطیل است. کاری که هنوز تمام نشده را به رخ مردم می‌کشند. همان سهم شما از ارزش افزوده و مالیات اگر به استان می‌رسید، بسیاری از مشکلات و کمبودهای مردم رفع می‌شد.

    برای مسؤول روابط عمومی از یک استان دیگر آورده‌اید و حقوق بالای ۳۰ میلیون تومان می‌گیرد.از دستگاه‌های نظارتی می‌خواهم که به موضوع ورود کنند. مردم ما خسته شده‌اند از این همه فساد.» این موضوعاتی را که این نماینده مردم هرمزگان در مجلس مطرح کرده اند، دغدغه بومیان استان است که چرا در صنایع مختلف واز جمله نفت ستاره، بومیان چندان سهمی در اشتغال ندارند وهمین موضوع باعث شده است که هرمزگان در جایگاه نخست بیکاری کشور قرار گیرد. چرا بکارگیری نیروهای بومی فقط شعاری است و تا عمل فرسنگ ها فاصله وجود دارد؟ دغدغه نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان مردم در مجلس و مردم استان این است که اولویت واقعی در استخدام ها با فرزندان هرمزگان باشد، نه اینکه حتی نخبگان هرمزگانی که احمد مرادی حتی مصداقی نام بردند، هم سهمی در اشتغال در این صنایع و بنگاه های اقتصادی نداشته باشند. در دو سه دهه اخیر نیروهای مورد نیاز صنایع از سایر استان ها تامین شده است که تداوم این روند قابل قبول نیست.

    اگر که صنایع، بنادر، گمرکات، معادن، پالایشگاه‌های نفت وگاز، مناطق آزاد وتجاری واقتصادی وصنعتی ومعدنی بنگاه های اقتصادی بزرگ و کوچک، اولویت شان را در عمل و نه شعار در استخدام وبکارگیری بومیان قرار دهند، بطور حتم از مشاغل کاذب و قاچاق و سوختبری که منجر به تصادفات مرگبار و… می شود، جلوگیری می شود. انتظار می رود دستگاه قضایی، دستگاه‌های امنیتی ونظارتی با هدف پیشگیری از قاچاق وتوسعه مشاغل کاذب، بر بکارگیری بومیان در صنایع تاکید و نظارت کنند تا از آسیب های اجتماعی و تشکیل پرونده های قضایی و… در استان کاسته شود و خانواده های کمتری داغدار شوند. اگر که شغل مناسبی را بومی ها در صنایع داشته باشند، بطور یقین به سمت سوخت بری و… نخواهند رفت. آنها این مشاغل را به عنوان منبعی برای درآمدزایی می بینند و از تبعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… اطلاعی ندارند. در قرآن کریم امر به معرف ونهی از منکر در کنار هم آمده است و حال اگر مسئولان جوانان را نهی می کنند از مشاغل کاذب، قاچاق و…، بایستی زمینه اشتغال مناسب در صنایع و… را برایشان فراهم نموده و امر کنند به رفتن در این مشاغل حلال و مناسب.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.