حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2976 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • اجازه دهید همه از یک بلیط عمرشان استفاده کنند
    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۶:۱۹
    شناسه : 8337
    بازدید 1250
    11
    تبعیض در اجرای نهضت ملی مسکن دریانیوز//هر ایرانی در طول عمرش می تواند یک مرتبه از مسکن یا زمین دولتی استفاده کند که البته در دولت سیزدهم در قالب طرح جوانی جمعیت امتیازات ویژه ای برای برخی خانواده هایی که سه فرزند و بیشتر دارند، درنظر گرفته شده است تا این خانواده ها اگر هم قبلا از امتیاز دولتی مسکن و زمین بهره‌مند شده اند، باری دیگر نیز بتوانند از زمین و مسکن دولتی بهره مند شوند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//هر ایرانی در طول عمرش می تواند یک مرتبه از مسکن یا زمین دولتی استفاده کند که البته در دولت سیزدهم در قالب طرح جوانی جمعیت امتیازات ویژه ای برای برخی خانواده هایی که سه فرزند و بیشتر دارند، درنظر گرفته شده است تا این خانواده ها اگر هم قبلا از امتیاز دولتی مسکن و زمین بهره‌مند شده اند، باری دیگر نیز بتوانند از زمین و مسکن دولتی بهره مند شوند.

    از آن طرف این موضوع درحالی اتفاق می افتد که شرایط ثبت نام کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن نشان می دهد، برخی ها اصلا نمی توانند از زمین یا مسکن حتی برای یک مرتبه هم در عمرشان استفاده کنند که تبعیض و بی‌عدالتی در این بخش دیده می شود. در یکی از شرایط ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن آمده است : متقاضی و افراد تحت سرپرستی، فاقد زمين مسكوني يا واحد مسكوني (از ۰۱/۰۱/۱۳۸۴ به بعد) بوده و از تاريخ۲۲/۱۱/۱۳۵۷ از هيچ يك از امكانات نهادهاي عمومي غيردولتي مربوط به تأمين مسكن شامل زمين، واحد مسكوني و يا تسهيلات يارانه‌اي خريد و يا ساخت واحد مسكوني استفاده نكرده باشد.

    به عبارتی سبز بودن فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن). در این بند کسانی که از اول سال ۱۳۸۴ دارای خانه یا زمین باشند، نمی توانند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام نمایند که عادلانه نیست. زیرا اگر قبل از سال ۸۴ شخصی دارای دهها ملک و زمین هم باشد که سند داشته باشند، می تواند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کند، اما اگر فردی با دو سه بچه یک آلونک قدیمی۵۰ یا ۷۵ متری سنددار حتی در یک محله حاشیه ای و… هم داشته باشد که بیشتر به انباری شبیه است برای چنین خانواده هایی؛ اینگونه خانواده ها حق بهره مندی از مسکن و زمین و ثبت نام را ندارند که منطقی و عادلانه نیست.

    چرا این خانواده ها نتوانند برای یک مرتبه در عمرشان از امتیاز مسکن یا زمین دولتی استفاده کنند؟ آیا این اجحاف در حق این خانواده ها نیست؟ از طرفی دیگر اگر شخصی چندین قطعه زمین و ملک بی سند و با آب و برق داشته باشد، می‌تواند در این طرح ملی ثبت‌نام کند و مشخص نیست که چنین افرادی چه میزان زمین و ملک تصرفی دارند و بازهم شخصی که یک خانه با هر کیفیتی بعد از سال ۸۴ به نامش سند خورده باشد، نمی تواند ثبت نام کند.

    این شرط بسیار ناعادلانه است و بایستی شرایط بگونه ای فراهم شود که هر ایرانی حداقل یک مرتبه بتواند از امتیاز زمین یامسکن دولتی استفاده کند و بلیطش با شرایط غیرکارشناسی در ثبت‌نام نسوزد. موضوع دیگر این است که اعلام شده بود زمین و مسکن به خانواده های سه فرزند به بالا در شهرهایی داده می شود که نرخ رشد جمعیت و زاد و ولدشان کم است که این تصمیم نیز اشتباه و تبعیض‌آمیز و ناعادلانه است؛ زیرا خانواده‌های پرجمعیت نیاز بیشتری به حمایت و مسکن و… دارند و بایستی به آنها زمین و مسکن داده شود و با این طرح غیرکارشناسی باعث احساس تبعیض و حقارت در خانواده هایی می‌شود که در مناطقی زندگی می‌کنند که زادآوری شان بالاست.

    چرا این خانواده ها بایستی از این امتیاز محروم شوند؟ از طرفی دیگر آمارها نشان داده که با این امتیاز در مناطق و خانواده هایی که زادآوری شان پایین بود، چندان اثرگذار نبوده است و زادآوری شان افزایش نیافته است که رئیس جمهور نیز مدتی قبل از نحوه اجرای قانون جوانی جمعیت و افزایش نیافتن فرزندآوری گلایه کردند و خواستار بررسی کارشناسی این موضوع شدند. واقعیت این است زادآوری و چند فرزندی بیشتر در خانواده های محروم و متوسط به پایین از گذشته تاکنون بوده است و بایستی از این خانواده‌ها حمایت‌های مختلفی صورت گیرد و خانواده های مرفه که فرزندآوری‌شان کمتر است، باچنین طرح هایی و دادن وام، امتیاز زمین و مسکن و… اقدام به فرزندآوری چندانی نمی کنند.

    حتی بایستی برای غربالگری جنین و مادر از خانواده های متوسط و محروم حمایت کرد تا هزینه های سنگین غربالگری منجر به افزایش مشکلات اقتصادی این خانواده ها و سقط جنین وبه خطر افتادن سلامتی مادر و… نشود.

    موضوع بعدی اعلام شده است که از خانواده‌هایی که فرزند سوم شان از آبان ۱۴۰۰متولد شده اند، حمایت در حوزه مسکن صورت می گیرد، درحالی‌که خانواده های سه فرزند زیادی هستند که فرزند سوم شان در دهه۹۰ متولد شده و خانواده از مسکن مناسبی هم برخوردار نیست و بدمسکن است و بایستی از اینگونه خانواده هاحمایت شود که پیشنهاد می شود تولد فرزند را بجای ۱۴۰۰، به ۱۳۹۰ به بعد تغییر یابد تا مشکل خانواده های بیشتری در حوزه مسکن برطرف شود و همچنین اینکه اعلام شده است ازخانواده های چهارفرزندی زیر بیست سال حمایت می شود، این موضوع هم اگر بجای چهار فرزندی به سه فرزندی تنزل یابد، خانواده های بیشتر می توانند از این امتیاز استفاده کنند که به رفع مشکل مسکن آن خانواده ها کمک می‌کند و امید به ازدواج در سنین کمتر را افزایش می دهد.

    همچنین در یکی از بندهای ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن آمده است که پسران مجرد ۲۳ سال به بعد می توانند در این طرح ثبت نام کنند و واحد مسکونی را به شرطی در زمان آماده شدن ملک دریافت می کنند که عقد کرده باشند.

    این سن هم بنظر می رسد بالاست و اطلاع دارم برخی از جوانان با سنین کمتر هم تمایل به ثبت نام داشتند که نتوانستند ثبت نام کنند که اگر این شرط سنی حذف و یاکمتر شود و عنوان شود که جوانان مجرد با هر سنی هم می توانند ثبت نام کنند و تنها شرط برای تحویل ملک این است که تا زمان بهره برداری از واحد مسکونی، عقدنامه ارائه شود که‌این موضوع در کاهش سن ازدواج و خانه دار شدن جوانان در آغاز زندگی مشترک بی‌تاثیر نیست.

    زیرا بدلیل عدم اجرای هیچگونه طرح مسکنی در هشت سال دولت قبل، در این سالها قیمت ملک و رهن واجاره بسیار افزایش یافته است و خانواده های زیادی حتی توان اجاره مسکن مستقل را ندارند و برخی بصورت اشتراکی اقدام به اجاره مسکن کرده و برخی به حاشیه یا خارج از شهر رفته اند یا مجبور به زندگی در پشت بام و کانکس و… شده اند.

    این شرایط باعث شده است که جوانان برای آغاز زندگی مشترک نگرانی و ترس و دلهره داشته باشند و حال که دولت دو نوع وام ۳۰۰ و۴۰۰ میلیونی و ۵۵۰ میلیونی برای ثبت نام کنندگان در نهضت ملی مسکن درنظرگرفته است تا هیچ متقاضی واجد شرایط بدلیل عدم توانایی در تامین سهم آورده از خانه دار شدن محروم نشود، بایستی زمینه ثبت نام جوانان مجرد و افراد واجد شرایط فراهم شود.

    در پایان باری دیگر تاکید می شود در ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن که انقلابی در خانه دار شدن ایرانیان پس از طرح مسکن مهر بشمار می رود، بایستی شرایط بگونه ای اعلام شود که تمام شهروندان ایرانی با هر شرایطی بتوانند حداقل برای یک مرتبه از مسکن یا زمین دولتی بهره مند شوند و با اعلام شرایط غیرکارشناسی و بدون درنظرگرفتن تمام جوانب، بخشی از اقشار جامعه که نیاز به مسکن مناسب دارند، از امتیاز مسکن دولتی محروم نشوند و هرچه سریعتر نیز ثبت نام از متقاضيان مسکن در کشور در سال ۱۴۰۲ نیز آغاز شود تا همگان به خانه دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن امیدوار شوند و حباب قیمت مسکن و رهن واجاره‌های نامتعارف از بین برود و ایرانیان در خانه های ملکی خودشان ساکن شوند.

    موضوع دیگر تبعیض و بی‌عدالتی در نحوه اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس است که برخلاف سایر شهرها به بهانه عدم الحاق اراضی مورد نیاز، مردم همچنان منتظر کلنگ زنی این طرح هستند و بهتر است اجرای طرح یک طبقه مدنظر متولیان مربوطه قرار گیرد تا با واگذاری زمین به متقاضیان واجدشرایط، آنها بتوانند مسکن خود را زودتر وبا هزینه کمتر و به متراژ دلخواه زیربنا احداث نمایند که اجرای ویلایی این طرح در بندرعباس با این شرایط اقلیمی گرم، باعث می شود ساکنان در حیاط شان نیز درخت بکارند که به تلطیف هوا نیز کمک می کند و در آرامش روحی و روانی خانواده ها و بخصوص کودکان نیز اثرگذار است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.