حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2977 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • آنچنان بود که شوقِ دیدارش داشتند و چنان رفت که بر او گریستند
    ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۵:۲۰
    شناسه : 4485
    بازدید 1302
    8
    به مناسبت سالروز درگذشت مرحوم دبیری نژاد امام علی علیه السلام در حکمت نهم نهج البلاغه در خصوص شیوه مطلوب معاشرت و زندگی با مردم در جمله ای کوتاه فرمودند: وَ * قَالَ عليه السلام خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مُتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ * با مردم چنان رفتار كنيد كه اگر در آن حال مُرديد، بر شما بگريند، و اگر زنده مانديد، علاقمند به معاشرت با شما باشند.
    ارسال توسط : نویسنده : محمد زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: امام علی علیه السلام در حکمت نهم نهج البلاغه در خصوص شیوه مطلوب معاشرت و زندگی با مردم در جمله ای کوتاه فرمودند: وَ * قَالَ عليه السلام خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مُتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ * با مردم چنان رفتار كنيد كه اگر در آن حال مُرديد، بر شما بگريند، و اگر زنده مانديد، علاقمند به معاشرت با شما باشند. این جمله ماجرای زندگی همه ما است ، به فاصله فرصت زیستن در دنیا و رحلت از آن، و آثاری که از خود باقی می گذاریم مورد لعن و نفرین یا مورد دعا و خیر خواهی مردم قرار می گیریم و آثار خیری که از خود بر جای می گذاریم نجات بخش ما در عالم دیگر است. امام علی علیه السلام به وسيله این جملات، بر خوش رفتارى و معاشرت با اخلاق پسنديده با مردم سفارش كرده است ، و عبارت : ان متّم (اگر مردید)… كنايه از همان است ، زيرا از لوازم خوش رفتارى آدم اهل معاشرت دلسوزى ديگران به او در زندگى و به هنگام نيازمندى او، و گريه آنان پس از مرگ اوست.

    هرچند فرصت معاشرت و گفت و شنود و استفاده از وجود مرحوم دبیری نژاد چندان نصیب نشد ولی از همت بلند، سخت کوشی و دلسوزی اش گفته ها فراوان است و آثار بر جای مانده از تلاش های او نیز بعد از وفات موید این نکات و مفاهیم است. شاید ایشان یکی از تعابیر واقعی و عینی این کلام امیرالمومنین علیه السلام باشد؛ کسی که برای همه و با هر نوع تفکر و اندیشه و در همه زمینه ها همچون پدر مهربان دلسوزی کرد و مانند معلمی امین دستگیر و راهنما بود. کسی که وقتی خبر درگذشتش منتشر شد همه آنها که بهره ای هرچند اندک از وجودش برده بودند دلهایشان از غم فراقش لرزید و آنها که او را شناخته بودند اشک بر دیدهایشان جاری شد و این چنین است که می توان گفت؛ آن چنان بود که شوقِ دیدارش داشتند و چنان رفت که بر او گریستند! روحش شاد .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.