حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2964 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • آلومینیوم المهدی نگاه ویژه‌‎ای  به تولید و اشتغال پایدار دارد
    ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۴:۵۳
    شناسه : 5647
    بازدید 1245
    15
    مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی : دریانیوز// شرکت آلومینیوم المهدی نگاه ویژه‌‎ای به مقوله توسعه ، تولید ، اشتغال پایدار و نیروی انسانی داشته و دارد
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    دریانیوز // مدیر‌عامل شرکت آلومینیوم المهدی گفت: علی‌رغم مشکلاتی که در تولید شمش آلومینیومی اعم از اختلاف نرخ ارز آزاد و نیمایی، قطعی برق در فصل تابستان و همچنین قیمت‌‌‍گذاری در بورس کالای ایران مواجه هستیم اما هدف‌گذاری خود را بر مبنای سودآوری و توسعه تولید قرار داده‌ایم که تحقق این امر، مستلزم حمایت دولت و سازمان‌های ذی‌ربط است .

    به گزارش خبرنگار دریا ؛ محمدرضا قاسمی بیان کرد: با توجه به اینکه صنعت آلومینیوم به عنوان یکی از موتورهای محرکه اقتصادی کشور می‌تواند صنایع پایین‌دستی بسیاری را در حوزه قطعات خودرو، لوازم خانگی، برق، لوازم ساختمانی و حتی هوا فضا و بسیاری از صنایع مرتبط دیگر به حرکت در بیاورد و ارزش افزوده ایجاد کند، صنعت بسیار مهم و با‌اهمیتی به شمار می‌آید .

    وی افزود: متاسفانه سرمایه‌گذاری کافی در حوزه صنایع بالا‌دستی آلومینیوم کشور مانند تولید پودر آلومینا و برخی مواد‌ معدنی و سنتزی دیگر که در این صنعت مورد‌ استفاده قرار می‌گیرد، انجام نشده و این امر باعث وابستگی ارزی برای صنعت آلومینیوم شده است. نکته‌ مهم و حائز اهمیت اینکه صنعت آلومینیوم مانند صنعت طلا برای اقتصاد کشور سودآور بوده و شمش آلومینیوم مانند شمش طلا به راحتی قابل مبادله است.

    * ضرورت تامین مواد اولیه در صنعت آلومینیوم
    مدیر‌عامل شرکت آلومینیوم المهدی عنوان کرد: در حوزه تامین مواد اولیه، خوشبختانه این صنعت با چالش خاصی مواجه نیست و به خوبی توانسته است با تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌‌دستی کشور، به لحاظ آماری بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کند. لازم به تاکید است که شرکت آلومینیوم المهدی نگاه ویژه‌‎ای به مقوله توسعه ، تولید، اشتغال پایدار و نیروی انسانی داشته و دارد و ما همواره تلاش خود را در راستای تکریم جایگاه سرمایه انسانی و پرداخت به موقع حقوق و مطالبات نیروهای انسانی شاغل در مجموعه داشته‌ایم.

    قاسمی در ادامه به وضع قوانین و مقررات در صنعت آلومینیوم اشاره کرد و گفت: وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی و فلزی در ابتدای سال جاری، صادرکنندگان محصولات آلومینیومی را با مشکل مواجه کرد که پس از گذشت چند ماه، شرایط کمی بهبود یافت. رشد تعرفه گمرکی واردات شمش آلومینیومی در سال جاری و همچنین تفاوت نرخ ارز ترجیحی و ارز نیمایی، هزینه‌های گزافی را به کارخانجات آلومینیومی تحمیل کرد؛ به طوری که از اواسط خرداد ماه سال جاری با این مشکل مواجه بودیم. اگرچه در راستای تلطیف فضای حاکم بر بازار کسب‌وکار با واردات شمش آلومینیومی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی چند ماه اخیر قانون کاهش تعرفه گمرکی را تصویب کرده‌اند اما متاسفانه هنوز این مسئله به گمرکات ابلاغ نشده است. البته در رسانه‌ها هر چند روز یک‌بار می‌شنویم که قانون جدید به گمرکات ابلاغ شده است اما متاسفانه در واقع این چنین نیست.

    * واقعی‌سازی بهای انرژی، منجر به سودآوری تولید خواهد شد
    این تولیدکننده شمش آلومینیومی تصریح کرد: با وجود اینکه میزان تولید طی سالیان اخیر کاهش پیدا کرده و هزینه‌های جاری نیز افزایش داشته است اما چالش مهم‌تری که پیش روی تولیدکنندگان قرار دارد، افزایش بهای حامل‌های انرژی بوده است که به دنبال آن، محدودیت‌ها و مشکلاتی با کاهش برق مصرفی ایجاد می‌شود زیرا قطعی برق، حکم مرگ را برای صنعت آلومینیوم دارد و اگر این محدودیت‌ها ادامه یابد، سودآوری تمام شرکت‌های صنعتی به شدت کاهش خواهد یافت که این امر به هیچ وجه به نفع تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی نیست.وی در ارتباط با نحوه قیمت‌گذاری شمش آلومینیوم در بورس کالای ایران، مطرح کرد: با توجه به محدودیت‌های ارزی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، زمانی‌ که می‌خواهیم کالای تولیدی خود را در بورس کالای ایران به فروش برسانیم، قیمت‌گذاری با نرخ ارز نیمایی انجام می‌شود که اختلاف قیمت آن با نرخ ارز آزاد، هزینه‌های بسیاری را به این صنعت تحمیل می‌کند و این در حالی است که در زمینه تامین لوازم یدکی، خدمات پیمانکاری، پشتیبانی‌ها و حتی نیروی انسانی و…، تمامی هزینه‌ها متاثر از هزینه‌های قیمت ارز آزاد است.

    * نوسان قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن
    مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی ادامه داد: قیمت تمام شده آلومینیوم در بورس فلزات لندن تحت ‌تاثیر عوامل سیاسی و ژئوپلیتیکی مانند ‌جنگ روسیه و اوکراین و همچنین ‌‌شیوع دوباره ویروس کرونا در چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان این فلز طی ۶ تا هفت ماه اخیر، با نوسان همراه و نزولی بوده است.

    قیمت آلومینیوم در « LME» در روزهای پایانی سال گذشته به حدود سه هزار و ۹۰۰ دلار به ازای هر تن رسید و در حال حاضر در حدود دو هزار و ۴۰۰ دلار به ازای هر تن قیمت‌گذاری شده است. طبق مطالعاتی که ما انجام داده‌ایم، پیش‌بینی قاطع و روبه‌رشدی در خصوص قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن نداشته‌ایم و بر همین اساس نیازمند پشتیبانی‌های داخلی هستیم.وی در پایان ضمن درخواست حمایت از چهار تولیدکننده بزرگ شمش آلومینیومی کشور، یادآور شد: درخواست ما این است که حداقل در حوزه نرخ‌گذاری، مکلف به پرداخت نرخ ارز نیمایی نباشیم زیرا در عمل هزینه تمام شده ما بالاتر از نرخ ارز آزاد است. برای مثال، بخش عمده‌ای از لوازم یدکی مورد نیاز تولیدکنندگان شمش آلومینیومی وارداتی است و بدون شک قیمت تمام شده این قطعات، ۳۰ یا ۴۰ درصد بیشتر از نرخ ارز آزاد خواهد بود؛ چرا که نرخ ارز آزاد حتی برای وارد‌‌کنندگان نیز هزینه‌بردار است .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.