حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • پشت پرده قیمت حبابی مسکن؛ تبانــی برای گرانــی
    ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۶:۳۴
    شناسه : 3036
    بازدید 1539
    6
    دریانیوز// بایستی مافیای مسکن که در حبابی شدن قیمت مسکن نقش دارند ، شناسایی و با آنها برخورد شود .
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// از دو سال گذشته تاکنون که به انتشار سلسله گزارش هایی در حوزه مسکن و مشکلات بی خانمان‌ها و مستاجران پرداختیم، همواره یکی از موضوعات مطرح، این بود که بدلیل عدم اجرای طرح مسکن در دولت سابق که هیچ خانه ای توسط دولت ساخته نشد و دولت حتی شرایط مناسبی را برای ساخت مسکن توسط انبوه سازان فراهم نکرد واز طرفی دیگر قانون اخذ مالیات از خانه های خالی اجرا نشد وبین دو تا سه هزار واحد مسکن در کشور احتکار شد که این موضوع باعث شد،مافیای مسکن، دلالان وبرخی از سازندگان بیشترین بهره را از این شرایط داشته باشند وبه سودهای بادآورده دست یابند وروزبه روز تلاطم بازار مسکن را افزایش دادند و مردم را از خانه دار شدن ناامید تر کردند .

    در دولت سیزدهم هم که قرار شد با اجرای طرح جهش تولید مسکن، مردم خانه دار شوند؛ بندرعباسی ها در ثبت نام مهرماه سال گذشته، بدلیل سیاست های اشتباه متولیان مسکن استان، ثبت نام نشدند و بعد از گذشت بیش از ۹ ماه و گلایه ها و اعتراض شدید نسبت به تبعیض در اجرای این طرح ملی در بندرعباس ، بالاخره از اواسط تیرماه سال جاری از بندرعباسی ها ثبت نام شدکه متاسفانه فرصت سوزی زیادی در این حوزه شد. بندرعباس با توجه به مهاجرپذیر بودن، در عرضه مسکن بسیار از تقاضا عقب است و همین وضعیت هم باعث شده است که بومیان نه تنها از خانه دار شدن ناامید شده اند، که حتی از رهن و اجاره با قیمت منطقی هم ناامید هستند و با مشکلات زیادی در این حوزه مواجهند وبرخی به حاشیه شهر و روستاها پناه برده‌اند وبرخی بصورت شراکتی خانه ای را اجاره می کنند. شرایط فعلی مسکن باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی و مشکلات خانوادگی و… نیز شده است و ضرورت دارد برای برون رفت از شرایط موجود دستگاه های اجرایی و نظارتی نسخه ای درمانگر را برای تامین مسکن شهروندان در کوتاه، میان وبلندمدت بپیچند. در حال حاضر که مافیا، دلالان و برخی از سازندگان مسکن، نبض این بازار را به دست گرفته و آنرا متلاطم کرده اند، ضرورت دارد دستگاه های نظارتی در این حوزه اقدامات مناسبی را داشته باشند تا حباب قیمت مسکن فروکش کرده و املاک احتکار شده نیز عرضه شوند. از طرفی دیگر بایستی مافیای مسکن که در حبابی شدن قیمت مسکن نقش دارند، شناسایی و با آنها برخورد شود. دلالان بخش مسکن و برخی از سازندگان املاک با شگردهایی باعث افزایش غیرواقعی قیمت مسکن هستند که دستگاه های امنیتی، نظارتی، قضایی، مالیاتی و… بایستی با رصد فعالیت ها و تراکنش های شان، این عوامل حباب‌ساز قیمت مسکن را شناسایی وبا آنها برخورد کنند.

    در گفتگو با تعدادی از مشاورین املاک، آنها نیز با بیان اینکه برخی از سازندگان املاک که بعضی هم بصورت طایفه ای، همشهری گری و اقوامی در بندرعباس اقدام به ساخت وساز املاک می کنند، با یکدیگر هماهنگ می شوند تا قیمت ملک شان را به ازای هر مترمربع با یک قیمت مشخص بفروشند و همه با هم بر همان قیمت پافشاری و هماهنگی می‌کنند و بگونه ای رفتار می کنند که همان قیمت را در بازار مسکن واقعی جلوه دهند. بایستی سازوکار قیمت گذاری منطقه ای املاک نیز در بندرعباس فراهم شود تا مافیای مسکن نبض بازار از دست شان خارج شود.

    لزوم تشکیل تیم کارشناسی

    موضوع را در گفتگو با امید رنجبر رییس اتحادیه املاک، اتومبیل و پارکینگ داران بندرعباس نیز جویا شدیم که وی با بیان اینکه برخی قیمت‌سازی‌های حبابی و غیر واقعی توسط دلالان و برخی از سازندگان صورت می گیرد؛ افزود: برخی از این سازندگان به مشاوران املاک اعلام می‌کنند، ملک مان را فقط با فلان قیمت بفروشید و به قیمتی پایین تر که حتی برخی مشاوران املاک قیمت واقعی و حقیقی ملک را نیز به آنها متذکر می شود، نمی فروشند و خودشان تصمیم‌گیرنده هستندو به نظرات کارشناسی مشاوران املاک توجهی ندارند. رنجبر اظهار داشت: برخی از سازندگان هم دفتر مشاور املاک دارند وبرخی نیز دفتر فروش ملک در زیر ساختمان در حال ساخت برای خودشان احداث نموده وبرخی با نصب بنر روی ساختمان در حال ساخت و درج آگهی در برخی از اپلیکیشن‌های موجود اقدام به فروش املاک شان می کنند و قراردادهایی هم که خودشان تنظیم نموده اند یک طرفه وبه نفع سازنده است.

    وی گفت:هیچ مرجعی قیمت گذاری ملک و نظارت بر این حوزه را بر عهده ندارد ونیاز است تیم کارشناسی متشکل از دستگاه های نظارتی، اتحادیه‌های املاک و مصالح ساختمانی، راه وشهرسازی، دستگاه قضایی و… تشکیل شده و برای فروش املاک، تاییدیه این تیم کارشناسی هم الزامی شود تا از فروش حبابی ملک جلوگیری شود که در بخش رهن واجاره نیز می توان از نظرات و تاییدیه این تیم کارشناسی استفاده نمود. وی تاکید کرد: بایستی سازوکاری فراهم شود تا سازندگان نتوانند بطور مستقیم املاک شان را با هر قیمتی به فروش برسانند وباعث متلاطم شدن بازار مسکن شوند. رییس اتحادیه املاک، اتومبیل و پارکینگ داران بندرعباس گفت: مشاوران املاک، اتحادیه مشاوران املاک، خریداران و مستاجران از تشکیل این تیم کارشناسی استقبال می کنند که این تیم کارشناسی می تواند قیمت منطقه ای املاک را نیز مشخص کنند تا از قیمت های حبابی در فروش و رهن واجاره املاک جلوگیری شود.
    رنجبر گفت: قیمت زمین، پروانه ساختمانی، مصالح، آب وبرق و… مشخص است و با درنظرگرفتن سود متعادل سازندگان، می توان قیمت منطقی برای فروش املاک را نیز اعلام کرد.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر مافیا، دلالان وبرخی سازندگان در حبابی شدن قیمت املاک و رهن واجاره نقش دارند؛ اظهار داشت: از گرانی املاک و رهن و اجاره، مشاوران املاک نیز بدلیل کاهش معاملات ضرر می کنند واین دفاتر هم خواستار کاهش قیمت ها و منطقی و واقعی شدن قیمت ها هستند. رنجبر افزود: البته برخی سازندگان منصف هستند که اهل تبانی و زیاده خواهی نیستند و املاک شان را از طریق دفاتر مشاور املاک وبا قیمت واقعی عرضه می کنند. وی گفت: بیشتر مشاوران املاک، خانه و دفتر مشاور املاک استیجاری دارند و افزایش اجاره در جامعه باعث افزایش ملک اجاره ای خودشان هم می شود وبه همین دلیل رنج و مشکلات مستاجران را هم درک می کنند. رنجبر به خریداران توصیه کرد برای جلوگیری از ضرر وزیان، به مشاوران املاک معتبر وخوشنام مراجعه کنند و قراردادی را امضاء نکنند که به نفع سازنده باشد و در زمان انعقاد قرارداد هم یک وکیل یا فردی آشنا به مسائل حقوقی را به همراه خود ببرند تا قراردادی را امضاء کنند که با مشکل مواجه نشوند.

    رییس اتحادیه املاک، اتومبیل و پارکینگ داران بندرعباس افزایش هزینه های صدور پروانه ساخت و ساز، بیمه ساختمان وبیمه کارگران، مصالح ساختمانی، دستمزد، مصوبه اخیر کاهش تراکم طبقات نسبت به قبل در بندرعباس و اعطای مجوز افزایش طبقات با نرخ مازاد، تجمع ساخت وساز در برخی مناطق خاص و گرانی زمین در این مناطق را در افزایش قیمت مسکن اثرگذار دانست و افزود: بایستی مشوق هایی برای احداث مجتمع‌های مسکونی، تجاری واداری در سایر مناطق شهر بندرعباس وجود داشته باشد و شمال و حومه شهر بندرعباس وشمال اتوبان شهید رجایی نیز بایستی با ایجاد مشوق و انگیزه لازم و احداث بستر مناسب رفاهی و آموزشی و درمانی و فضای سبز و تفریحی مناسب توسعه یافته و از ساخت ویلایی و دوطبقه در محلات و… توسط ساکنان وسازندگان حمایت شود.

    مهر تایید مشاوران املاک

    برخی از مشاوران املاک نیز در گفتگو با خبرنگار دریا، برخی از از سازندگان املاک را که اقدام به تبانی در افزایش قیمت ها می‌کنند، عامل حبابی شدن قیمت ملک در بندرعباس خواندند وعنوان کردند: آنها با راه اندازی دفتر فروش و مشاور املاک و…. اقدام به قیمت سازی و فروش املاک شان می کنند که با قیمت واقعی فاصله دارد.

    یک مشاور املاک نیز گفت:از یک طرف قیمت مصالح در ماه های اخیر آنقدر افزایش نیافته است که سازندگان قیمت فروش املاک شان را به میزان زیادی افزایش دهند واز طرفی دیگر بین برخی سازندگان و دلالان معاملات درونی و داخلی با قیمت های نامتعارف صورت می گیرد و بعد سازندگان انتظار دارند، مشاوران املاک واحدهای ساخته شده شان را با این قیمت های حبابی بفروشند که مشتری ندارد و مشاوران املاک هم درآمد نخواهند داشت وبرای پرداخت اجاره، حقوق کارکنان، مالیات وعوارض و… با مشکل مواجه می شوند.وی قیمت سازی در اپلیکیشن های مجازی را در حبابی شدن قیمت ملک بسیار موثر دانست و افزود: برخی هم ملک را می خرند و مقداری به ظاهر آن می رسند و تجهیز کرده وبا قیمت بالایی می فروشند. همچنین دلالان مسکن با سرمایه در گردش شان و خرید وفروش املاک به سودهای کلان دست می یابند. این مشاور املاک گفت: برخی از کشاورزان شهرستان ها واستان های اطراف هرمزگان بعد از فروش محصول وکسب سود، اقدام به خرید ملک با هر قیمتی در بندرعباس می کنند که این موضوع در افزایش قیمت ها اثر گذار است.

    رییس کمیسیون بازرسی اتحادیه املاک، اتومبیل و پارکینگ داران بندرعباس نیز با بیان اینکه بطور مستمر بر مشاوران املاک، خودرو و پارکینگ‌داران نظارت های لازم صورت می گیرد: کمترین تخلف در این بخش دیده می شودو مشکلات را با کدخدامنشی برطرف می کنیم.ولی ا… آذری، میزان بالای مالیات را یکی از مشکلات مشاوران املاک خواند که باشرایط فعلی رکود بازار و بیماری کرونا، فروش املاک توسط سازندگان بصورت مستقیم که منجر به کاهش معاملات مشاوران املاک شده است، را به عنوان عواملی در کاهش درآمد مشاوران املاک خواند که مالیات، عوارض، اجاره و… نیز فشار مضاعفی را برآنها وارد می کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.