حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۲۵ بهمن , ۱۴۰۳ Thursday, 13 February , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4337 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 130×
  • تقویم شمسی

    بهمن ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • کمبود مدرسه؛ نیاز فوری به مشارکت خیرین و صنایع
    ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۴:۲۱
    شناسه : 24685
    بازدید 140
    3
    مسئولیت اجتماعی صنایع در ساخت و نوسازی مدارس هرمزگان؛ دریانیوز// استان هرمزگان به عنوان یکی از مناطق استراتژیک و مهم ایران، با چالش‌های متعددی در حوزه آموزش و پرورش روبرو است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// استان هرمزگان به عنوان یکی از مناطق استراتژیک و مهم ایران، با چالش‌های متعددی در حوزه آموزش و پرورش روبرو است. کمبود ۳۰۰ مدرسه و همچنین نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی بیش از ۳۰۰ مدرسه فرسوده، شرایط تحصیل دانش‌آموزان این استان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.این کمبودها نه تنها باعث محرومیت برخی دانش‌آموزان از تحصیل می‌شود، بلکه دانش‌آموزانی که در مدارس فرسوده مشغول به تحصیل هستند، با استرس و نگرانی دائمی به دلیل ناامنی ساختمان‌ها مواجهند.

    مشارکت خیرین، صنایع در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان و دولت برای رفع این مشکل و تأمین فضای آموزشی مناسب برای دانش‌آموزان هرمزگان ضرورت دارد. با کمبود ۳۰۰ مدرسه در استان، بسیاری از دانش‌آموزان مجبور به تحصیل در مدارس دوشیفتی یا کلاس‌های پرتراکم هستند. بیش از ۳۰۰ مدرسه فرسوده هم در هرمزگان نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی هستند.

    این مدارس نه تنها از نظر ایمنی در سطح پایینی قرار دارند، بلکه امکانات آموزشی مناسبی نیز برای دانش‌آموزان فراهم نمی‌کنند. کمبود مدارس و شرایط نامناسب ساختمان‌های آموزشی، باعث کاهش کیفیت آموزش و افزایش استرس و نگرانی در میان دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها شده است. خیرین به عنوان یکی از اصلی‌ترین نیروهای مردمی در ساخت مدارس، می‌توانند با مشارکت بیشتر، بخشی از کمبود فضای آموزشی در هرمزگان را جبران کنند.همچنین صنایع فعال در استان هرمزگان، به ویژه صنایع بزرگ و بنگاه‌های اقتصادی، می‌توانند در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود، به ساخت و نوسازی مدارس کمک کنند.

    این مشارکت نه تنها به بهبود شرایط آموزشی کمک می‌کند، بلکه به توسعه پایدار منطقه نیز منجر می‌شود. دولت به عنوان متولی اصلی آموزش و پرورش، باید با تخصیص بودجه‌های لازم و تسهیل فرآیندهای اداری، زمینه را برای ساخت و نوسازی مدارس فراهم کند.همچنین، هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و جلب مشارکت بخش خصوصی و خیرین از جمله اقدامات ضروری است. ساخت مدارس جدید باعث کاهش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها و افزایش دسترسی به آموزش با کیفیت می‌شود. مقاوم‌سازی مدارس فرسوده، امنیت و آرامش خاطر دانش‌آموزان و معلمان را تأمین می‌کند.

    بهبود شرایط آموزشی به افزایش سطح تحصیلات و مهارت‌های دانش‌آموزان منجر می‌شود که در نهایت به توسعه اقتصادی و اجتماعی استان کمک می‌کند. برگزاری کمپین‌های اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای جلب مشارکت خیرین و صنایع در ساخت و نوسازی مدارس بسیار حائزاهمیت است.ایجاد کمیته‌های مشترک بین دولت، صنایع و خیرین برای هماهنگی و تسریع در اجرای پروژه‌های آموزشی می تواند در رفع کمبود اماکن آموزشی استاندارد اثرگذار باشد.

    تجلیل از خیرین و صنایعی که در ساخت و نوسازی مدارس مشارکت می‌کنند، به عنوان الگوهایی برای سایرین اهمیت دارد .کمبود مدارس و وجود ساختمان‌های فرسوده آموزشی در هرمزگان، چالشی است که نیازمند مشارکت همه‌جانبه خیرین، صنایع و دولت است. با همکاری این نهادها، می‌توان فضای آموزشی مناسبی برای دانش‌آموزان فراهم کرد و از محرومیت تحصیلی آن‌ها جلوگیری نمود. این اقدام نه تنها به بهبود شرایط آموزشی کمک می‌کند، بلکه به توسعه پایدار و افزایش رفاه اجتماعی در استان هرمزگان منجر می‌شود.

    نهضت مدرسه‌سازی، بستری برای شکوفایی استعدادها و توسعه پایدار استان
    استاندار هرمزگان، در مراسم امضای تفاهم‌نامه ساخت مدرسه خیرساز، ضمن تأکید بر اهمیت نقش خیرین در توسعه فضاهای آموزشی، مدرسه‌سازی را یک اقدام عمرانی مؤثر و یک حرکت فرهنگی و فکری در راستای شکوفایی استعدادهای درخشان و تربیت نیروی انسانی کارآمد
    دانست.

    محمد آشوری تازیانی، در آیین امضای تفاهم‌نامه ساخت مدرسه متوسطه ۱۲ کلاسه خیرساز با ابراز خرسندی از مشارکت خیرین در توسعه فضاهای آموزشی استان، گفت: تکریم خیرین، پاسداشت فرهنگ ارزشمندی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد، این حرکت نیکو، الگویی برای سایر افراد جامعه است تا به نهضت مدرسه‌سازی بپیوندند و در این امر خیر سهیم شوند.استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه مدرسه‌سازی یک جنبش فکری و فرهنگی است، افزود: هدف ما افزایش سرانه فضاهای آموزشی و توزیع عادلانه آن در تمام مناطق استان است.وی افزود: ما باید به دنبال ارتقاء کیفیت در مدرسه سازی و ایجاد فضاهای آموزشی استاندارد باشیم تا بتوانیم زمینه را برای رشد و تعالی فرزندان استان فراهم کنیم.

    آشوری تازیانی، کیفی‌سازی آموزش و شناسایی استعدادهای درخشان را مکمل مهم نهضت مدرسه سازی دانست و تصریح کرد: حمایت از استعدادهای برتر، یک هدف ویژه است که باید با جدیت دنبال شود ما باید با ایجاد پشتوانه مالی قوی، زمینه را برای حفظ و شکوفایی جریان نخبگی در استان فراهم کنیم.وی با اشاره به ظرفیت‌های استان هرمزگان، اظهار داشت: باید متناسب با نیازهای امروز و آینده استان، به جریان نخبگانی و تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر توجه ویژه‌ای داشته باشیم. وی تأکید داشت: شناسایی استعدادهای دانش‌آموزی و هدایت آن‌ها به سمت مشاغل مورد نیاز بازار، زمینه را برای کارآفرینی فراهم خواهدکرد که در این راستا باید زنجیره‌های آموزش و مهارت‌‌ورزی طبق برنامه‌ریزی مدون تکمیل شوند.

    استاندار هرمزگان همچنین توجه به معماری بومی و اصیل در ساخت مدارس، بیان داشت: طراحی مدارس باید با الهام از معماری بومی و مظاهر تمدنی و فرهنگی منطقه باشد تا علاوه بر ایجاد فضایی زیبا و ماندگار، حس تعلق و هویت بخشی را در دانش‌آموزان تقویت کند. گفتنی است هفته قبل با حضور استاندار هرمزگان، مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی و تجهیز مدارس و جمعی از خیرین شریف نهضت مدرسه سازی استان، تفاهم نامه ساخت مدرسه متوسطه ۱۲ کلاسه بندرکنگ به امضا رسید.این مدرسه قرار است در مدت زمان ۱۵ ماه با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان احداث شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.