حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • چرا هرمزگان همچنان صدرنشین بیکاری؟
    ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۴:۵۰
    شناسه : 5323
    بازدید 1324
    10
    دریانیوز//هرمزگان براساس آمارهای رسمی همچنان در صدر استان های بيکار کشور ایستاده است
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    هرمزگان براساس آمارهای رسمی همچنان در صدر استان های بيکار کشور ایستاده است. صنایع و بنگاه های اقتصادی هم نیروهای موردنیازشان را از سایر استان ها و همشهریان مدیران درسطوح مختلف می آورند که استاندار هرمزگان در جلسه شورای اداری چهارشنبه شب نیز این موضوع را باری دیگر اعلام کردند. از آن طرف اداره کل آموزش فنی و حرفه ای در سال های اخیر بجای آموزش نیروی انسانی موردنیاز صنایع استان، اقدام به واگذاری مراکز و کارگاه های دولتی کرده است که آموزش ها در مراکز دولتی رایگان برگزار می شد و نوجوانان و جوانان بيکار توان پرداخت هزینه ها در مراکز غیردولتی را ندارند.

    از آن طرف در استخدام ها نیز بیشتر غیربومی ها جذب می شوند که بعد از مدتی به استان شان برمی گردند وفقط سهمیه هرمزگان را می سوزانند. بخاطر دارم چندسال پیش در آزمون استخدامی یکی از دستگاه های اجرایی استان، افراد مختلفی از استان های همسایه برای آزمون و مصاحبه به هرمزگان آمده بودند وبرخی از آنها خودشان می گفتند پس از قبولی واستخدام، به استان خودشان برمی گردند که نتیجه اش را هم می بینیم که بسیاری از دستگاه ها و سازمان ها بدلیل همین خروج ها، با کمبود نیروی انسانی مواجهند و چون از سهمیه شان استفاده کرده اند و آن نیروها به استان های شان برگشته اند، به این نهادها و ادارات نیرو و سهمیه جدید استخدامی داده نمی شود.

    از طرفی دیگر همکاری و همراهی لازم برای اشتغالزایی و کارآفرینی وحوزه بخش خصوصی هم صورت نمی گیرد. در حوزه صید وصیادی نیز براساس آمارهای رسمی شیلات، هزاران شناور وصیاد غیرمجاز در استان هستند که به آنها مجوز صیادی داده نمی شود و می گویند برای حفظ ذخایر دریا نمی توانند به این صیادان، مجوز دهند، اما از آن طرف دهها کشتی موسوم به چینی با صید ترال، دریا را جاروب کرده واین نوع صید گویا لطمه ای به ذخایرآبزیان وارد نمی کند واین دوگانگی ها و یک بام و دوهواها باعث نارضایتی صیادانی شده است که شغل آبا واجدادی شان صیادی و کسب روزی حلال از دریاست. در سایر حوزه ها نیز بروکراسی نفس‌گیر اداری و… باعث شده است که جوانان و کارآفرینان خسته شوند. این وضعیت باعث ناامیدی نوجوانان و جوانان از داشتن شغل مناسب شده است و به همین دلیل حتی برخی از دانش آموزان تحصیل را رها می کنند وبه سمت قاچاق سوخت وکالا و… می روند که حتی برخی در حوزه قاچاق جان خودشان و دیگران را به خطر انداخته اند و بعضی سوخته اند و جان داده اند. رئیس کل دادگستری هم در جمع خبرنگاران نسبت به این موضوع هشدار داده بود، اما متاسفانه عزمی در استان توسط متولیان مربوطه برای رفع موانع اشتغال پایدار وجود نداردو صنایع و مناطق آزاد وتجاری و صنعتی و بنگاه های اقتصادی هم که نیروهای موردنیازشان را از استان های دیگر  می آورند و سهم مردم استان از این بنگاه های اقتصادی فقط آلودگی، ترافیک، گرانی مسکن و… است و مردمانش در فقر و فلاکت هستند و به همین دلیل هرمزگان افتخار صدرنشینی در فقرو فلاکت را علاوه بر بیشترین نرخ بیکاری را هم در کارنامه دارد. این شرایط سخت اقتصادی و خانواده ها بر روند تحصیل فرزندان دانش آموز استان هم اثرگذار بوده است و برخی حتی توان تامین
    هزینه های تحصیل فرزندان شان راهم ندارند که منجر به ترک تحصیلی برخی از این دانش آموزان هم شده است .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.