دریانیوز// محدودیتهای اعمالشده در واردات خودرو به کشور، یکی از مسائل مهمی است که موجب چالشهای گستردهای در حوزه حملونقل و ایمنی جادهها شده است.
در حالی که خودروهای داخلی با مشکلات کیفیتی و ایمنی مواجه هستند، بسیاری از کارشناسان، از جمله رئیس پلیس راهور فراجا، بر این باورند که ایجاد رقابت در بازار خودرو میتواند باعث ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی در کشور و کاهش سوانح رانندگی شود.
رئیس پلیس راهور فراجا، سردار سید تیمور حسینی، در هفتمین همایش مدیریت ایمنی و ترافیک با انتقاد از محدودیتهای واردات خودرو تأکید کرد که این قوانین باعث شدهاند خودروهای باکیفیت و ایمن به کشور وارد نشوند. او این مسئله را یک مانع بزرگ برای ارتقای ایمنی ترافیک و کاهش تصادفات دانست و خواستار توجه بیشتر به این موضوع شد.
بر اساس نظرات وی، هنگامی که خودروهای ایمن وارد بازار نمیشوند، خودروهای داخلی که اغلب از نظر ایمنی و تکنولوژی عقبتر هستند، بهطور غیرمستقیم جایگزین آنها میشوند. این امر موجب میشود که کیفیت و ایمنی خودروها در کشور تحتالشعاع قرار گیرد و این وضعیت در نهایت بر جان انسانها تأثیر بگذارد.
یکی از دلایلی که محدودیتهای واردات خودرو به کشور اعمال شده، نگرانیهای اقتصادی و مسائل سیاسی است. با این حال، تحلیلهای موجود نشان میدهند که این محدودیتها نهتنها بهطور موثر مشکلات صنعت خودروسازی کشور را حل نمیکنند، بلکه در بسیاری از موارد باعث میشوند که خودروسازان داخلی کمتر به فکر ارتقای کیفیت و ایمنی محصولات خود بیفتند.
بدون رقابت خارجی، انگیزههای کافی برای بهبود محصولات و رعایت استانداردهای جهانی وجود ندارد و این امر به کاهش کیفیت خودروهای داخلی منجر میشود.علاوه بر این، رئیس پلیس راهور در سخنان خود تأکید کرد که در بسیاری از تصادفات، عامل انسانی به عنوان مقصر اصلی معرفی میشود، در حالی که کیفیت پایین خودروها و وضعیت نامناسب جادهها نیز باید بهعنوان عوامل مؤثر در وقوع سوانح در نظر گرفته شوند.
از نظر او، اگر خودروهای با کیفیت بالا در دسترس مردم قرار بگیرند، این امر میتواند بهطور چشمگیری تعداد تصادفات و میزان آسیبهای جانی را کاهش دهد. حسینی با اشاره به خودروهای استاندارد خارجی گفت: «خودروهای ایمن میتوانند نقش پیشگیرانه در تصادفات ایفا کنند. اگرچه خطای انسانی همیشه یکی از عوامل اصلی سوانح بوده و هست، اما در دنیا پذیرفته شده که خودرو استاندارد، میتواند جان سرنشین را در لحظه بحران حفظ کند.»
وی همچنین بر لزوم استفاده از فناوریهای نوین در حوزه حملونقل تأکید کرد و افزود که باید توجه ویژهای به هوشمندسازی جادهها و استفاده از سیستمهای پیشرفته در مدیریت ترافیک و ایمنی جادهها داشت. در این راستا، حسینی به طرحهای جدید مانند «خودروی متصل» اشاره کرد که میتواند بهطور مؤثری به کاهش سوانح و ارتقای ایمنی جادهها کمک کند.
با این حال، نمیتوان از این حقیقت گذشت که سیاستگذاریهای موجود در زمینه واردات خودرو، بهویژه شرایط محدودکنندهای که برای واردات خودروهای خارجی در نظر گرفته شده، باعث شدهاند که تولیدکنندگان داخلی خود را بینیاز از رقابت با برندهای خارجی بدانند. در نتیجه، بسیاری از خودروهای تولیدی در کشور با استانداردهای پایینتری نسبت به رقبا در بازارهای جهانی ساخته میشوند و همین امر کیفیت خودروهای داخلی را تحتالشعاع قرار میدهد.
نکتهای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که برای اصلاح وضعیت موجود، باید رقابت میان خودروسازان داخلی و خارجی ایجاد شود. ایجاد رقابت نهتنها میتواند کیفیت خودروهای داخلی را بهبود بخشد، بلکه موجب کاهش قیمتها و در نتیجه دسترسی بیشتر مردم به خودروهای ایمن و با کیفیت میشود. تجربه کشورهای دیگر نیز نشان میدهد که وقتی واردات خودرو آزاد شود، خودروسازان داخلی مجبور به بهبود کیفیت و ارتقای فناوریهای خود میشوند تا بتوانند در رقابت با خودروهای وارداتی باقی بمانند.
با توجه به اهمیت این موضوع، رئیس پلیس راهور از دانشگاهیان و نهادهای علمی خواسته است که در این زمینه فعالتر شوند و با استفاده از تحقیق و پژوهش، اثرات منفی سیاستهای موجود را بهطور علمی و مستند مطرح کنند. در این راستا، پیشنهادات عملی برای بهبود وضعیت واردات خودرو، ارتقای استانداردهای ایمنی و کاهش سوانح ترافیکی باید بهطور جدی در دستور کار قرار گیرد.
در نهایت، باید گفت که سیاستهای محدودکننده واردات خودرو نهتنها به حل مشکلات صنعت خودروسازی داخلی کمکی نمیکند، بلکه بهطور مستقیم بر ایمنی جادهها و سلامت مردم تأثیر منفی میگذارد. آزادسازی واردات خودرو، با در نظر گرفتن اصول علمی و استانداردهای ایمنی، میتواند به ارتقای کیفیت خودروها، کاهش تصادفات و بهبود وضعیت حملونقل کشور منجر شود.
محدودیت در واردات خودرو مانع ارتقای ایمنی و کیفیت شده است
رئیس پلیس راهور فراجا در هفتمین همایش مدیریت ایمنی و ترافیک با گلایه از محدودیتهای اعمالشده بر واردات خودرو، تأکید کرد که این مقررات مانع ورود خودروهای باکیفیت به کشور شده و ارتقای ایمنی ترافیک را با چالش مواجه کرده است. سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا در هفتمین همایش مدیریت ایمنی و ترافیک با گلایه از محدودیتهای اعمالشده بر واردات خودرو، تأکید کرد که این مقررات مانع ورود خودروهای باکیفیت به کشور شده و ارتقای ایمنی ترافیک را با چالش مواجه کرده است.
وی همچنین از دانشگاهیان خواست که در تبیین علمی مسائل و مطالبهگری برای اصلاح ساختارها، نقشآفرینی بیشتری داشته باشند.حسینی با اشاره به ماهیت پیچیده و چندبُعدی حوزه حملونقل گفت: ما در این دو روز درباره موضوعی صحبت کردیم که هم بهطور مستقیم با زندگی روزمره مردم گره خورده و هم یک زیرساخت حیاتی برای کشور است.
حملونقل، حوزهای است که هم مفاهیم فنی و مهندسی در آن نقش دارند و هم از منظر علوم انسانی و اجتماعی قابل بررسی است.وی با اشاره به ضرورت مشارکت همگانی برای اصلاح وضعیت موجود افزود: اگر همه دستگاهها و نهادها در این مسیر مشارکت نکنند، هیچ امیدی به بهبود شرایط نخواهیم داشت. از همین رو، مجامع علمی و دانشگاهی باید پیشقدم شوند و با زبان تحقیق و پژوهش، مسائل را بیان کنند.
رئیس پلیس راهور در ادامه بهطور صریح از برخی سیاستگذاریها در حوزه واردات خودرو انتقاد کرد و گفت: ما تلاش کردیم تا واردات خودرو متوقف نشود، اما آنقدر شروط غیرمنطقی نظیر سقف قیمت، محدودیت حجم موتور و دیگر قیود اعمال شد که امروز بسیاری از خودروهای وارداتی، به لحاظ ایمنی و کیفیت، تفاوت محسوسی با تولیدات داخلی ندارند.
متأسفانه برخی تصمیمگیریها باعث شده خودروهایی که میتوانستند جان مردم را نجات دهند، از دسترس خارج شوند. این موارد باید از زبان دانشگاهیان و متخصصان بهصورت علمی و مستند مطرح شود.وی تصریح کرد: پلیس نمیتواند نسبت به کیفیت خودرو، ایمنی راه و رفتار ترافیکی بیتفاوت باشد.
اما گاهی وقتی ما وارد این مباحث میشویم، به ما انتقاد میکنند که چرا پلیس در موضوعات غیربازدارنده ورود میکند. پس بهتر است نهادهای علمی وارد میدان شوند و پلیس را در این مسیر یاری دهند.رئیس پلیس راهور کشور، با اشاره به نقش حیاتی وسایل نقلیه استاندارد در کاهش سوانح گفت: خودروهای ایمن میتوانند نقش پیشگیرانه در تصادفات ایفا کنند.
اگرچه خطای انسانی همیشه یکی از عوامل اصلی سوانح بوده و هست، اما در دنیا پذیرفته شده که خودرو استاندارد، میتواند جان سرنشین را در لحظه بحران حفظ کند.حسینی همچنین به مسأله قوانین و مقررات بازدارنده اشاره کرد و افزود: نیاز به قوانین بازدارنده داریم؛ نه قوانینی که جریمه را بخشی از هزینه خانوار تلقی کنند. این اشتباه است که بگوییم هرگونه افزایش جریمه یعنی فشار بر مردم.
این باید به درستی و با زبان علمی تبیین شود.وی همچنین تأکید کرد که مسائلی همچون فرهنگ رانندگی، آموزش، اجرای مقررات، هوشمندسازی حملونقل، استفاده از فناوریهای نوینی مانند هوش مصنوعی و خودروهای متصل (Connected Cars) باید در اولویت دستگاههای مسئول قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: فرمانده کل انتظامی کشور دستور صریح دادهاند که به سمت بهرهگیری از فناوریهای نو مانند خودروی متصل برویم. خوشبختانه یکی از محققان برجسته کشور، آقای دکتر احمد صادق، در همین زمینه طرحی بسیار کاربردی با عنوان “کانکتکار” ارائه کردهاند که میتواند مسیر آینده را برای ما روشنتر کند.
حسینی در پایان با اشاره به خروجی علمی این همایش گفت: باید بیانیهای جامع تهیه شود که تمام این مباحث، چالشها و پیشنهادها در آن گنجانده شود. این سند علمی، پشتوانه ما در مطالبهگری خواهد بود و میتوانیم با استناد به آن، خواستهها و نیازهای این حوزه را از مراجع تصمیمگیر پیگیری کنیم.
ثبت دیدگاه