حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2980 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • لزوم ساماندهی فضای مجازی
    ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۵:۲۰
    شناسه : 5987
    بازدید 1296
    5
    دریانیوز// موضوع فضای مجازی و ساماندهی آن، آنقدر اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب فرموده اند :« اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم!»....
    ارسال توسط : منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز// موضوع فضای مجازی و ساماندهی آن، آنقدر اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب فرموده اند :« اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم!» در اغتشاشات اخیر نیز دیدیم که فضای مجازی و رسانه‌های خارجی این اغتشاشات را همانگونه که خودشان خواستند، هدایت کردند و این موضوع نشان می دهد که بایستی از تداوم غفلت از فضای مجازی خودداری کرد و متولیان مربوطه در این حوزه تجدید نظر کنند.

    روشن است که نتیجه ولنگاری و رهاشدگی فضای مجازی – که متأسفانه برخی در داخل به آن افتخار می‌کنند- علاوه بر تهدیدات امنیتی، سیاسی، ظهور و بروز و البته تشدید آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی است؛ از جرائم رایانه‌ای و اینترنتی و بحران مرجعیت گروه‌های فکری و فرهنگی گرفته تا انتقال هنجارهای ارزشی و اخلاقی غربی، مسائل روانی، اعتیاد اینترنت و…. نباید از یاد ببریم که از رهگذر مسائل فرهنگی و اجتماعی است که ضدانقلاب را متمایل می‌کند تا علیه ملت و نظام اسلامی ایران، خروجی سیاسی بگیرد.

    رسانه‌های ضدانقلاب با سیاه‌نمایی، شایعه‌سازی، وارونه نمایی و برجسته کردن موضوعات و مسائلی مانند فقر، فاصله طبقاتی، نابرابری، محرومیت اجتماعی و … و به عبارتی پوشاندن حقایق، نوک پیکان حملات خود را به سمت حاکمیت نشانه می‌روند. علاوه بر این‌ها، یکی از نتایج بی‌عملی و بی‌برنامگی دولت‌ها درباره فضای مجازی، فراهم کردن زمینه آسان و ارزان برای تهاجم فرهنگی دشمنان نظام است؛ و این در حالی است که یکی از موضوعاتی که رهبر انقلاب طی دوران زعامت خود همواره بر هشدار آن مداومت داشته‌اند مسئله «تهاجم فرهنگی» بوده است. ایشان ۳۳سال پیش در یکی از دیدارهای خود از «تهاجم فرهنگی به‌وسیله کتاب، فیلم و ویدئو» سخن به میان آورده و تأکید می‌کنند که «الآن مقداری هم آن را می‌بینید و بعداً هم بیشتر خواهد شد»معظم له (۷ آذر ۶۸) می‌گویند «الآن در مدرسه‌ها و داخل خیابان‌ها و جبهه‌ها و حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما، ناگهان نشانه‌های این تهاجم تبلیغی و فرهنگی را خواهید دید.

    الآن مقداری هم آن را می‌بینید و بعداً هم بیشتر خواهد شد. یک کتاب چاپ می‌شود، یک فیلم تولید می‌شود و به‌صورت ویدئو داخل کشور می‌آید و زمینه‌ی چنین تهاجمی را فراهم می‌کند.دیشب یکی از آقایان می‌گفت: وسایل کوچکی اختراع شده که در آن، بیست فیلم ویدئویی به‌صورت میکروفیلم ضبط می‌شود و هر فردی می‌تواند آن را لای دکمه‌اش مخفی کند و به داخل کشور بیاورد و بین جوان‌ها توزیع کند! هدف این تهاجم با چنین ابعادی، اسلام و انقلاب و ما هستیم..» سخنرانی‌های ۳۳ سال گذشته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رهبر انقلاب و بیش از صد هشدار ایشان در خصوص «تهاجم فرهنگی» حاکی از بصیرت، شناخت دقیق از زمان، جامعه‌شناسی و آینده‌نگری ایشان است.معظم له درباره مسئله فضای مجازی نیز همین دقت نظر و تأکید را بارها مطرح کرده‌اند تا آنجا که در اهمیت آن گفته‌اند «اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم!»ایشان ۲۲ سال پیش (۲۷ بهمن ۷۹) بر ضرورت استفاده از فضای مجازی تأکید کردند و گفتند: «امروز دشمن از همه روش‌ها استفاده می‌کند.

    من دیروز در جمع جوان‌ها می‌گفتم که امروز صدها سایت اصلی و هزاران سایت فرعی در اینترنت وجود دارد که هدف عمده‌شان این است که تفکرات اسلامی و بخصوص تفکرات شیعی را موردتهاجم قرار دهند. تهاجم هم تهاجم استدلالی نیست؛ از روش‌های تخریبی و از روش‌های روانشناسانه و غیره استفاده می‌کنند. همه این‌ها پاسخ دارد؛ پاسخ‌هایش هم مشکل نیست؛ بایستی از این وسایل استفاده کرد.» «افزایش سرعت اینترنت»، «لزوم برنامه‌ریزی و آرایش جنگی در حوزه فضای مجازی» و … حمایت از «مرکز ملی فضای مجازی» از دیگر نمونه‌های توصیه‌ها و تذکرات رهبر انقلاب درباره‌ی مدیریت فضای مجازی است.

    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان نوروزی سال گذشته نیز به این مسئله اشاره کردند و گفتند: «متأسفانه در فضای مجازی کشور ما هم که آن رعایت‌های لازم با وجود این همه تأکیدی که من کردم صورت نمی‌گیرد و در یک جهاتی واقعاً ول است. همه‌ی کشورهای دنیا روی فضای مجازی خودشان دارند اِعمال مدیریت می‌کنند، [درحالی‌که] ما افتخار می‌کنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کرده‌ایم! این افتخار ندارد. فضای مجازی را بایستی مدیریت کرد.» بسیار روشن است که فضای مجازی از یک منظر هم فرصت است و هم تهدید.

    بخش اعظمی از زیرساخت‌ها و پهنای باند اینترنت کشور در اختیار سرورهای خارجی و حدود ۷۰ درصد پهنای باند کشور به شبکه‌های خارجی و پلتفرم‌های بیگانه اختصاص دارد. همچنین بخش قابل‌توجهی از محتواهای انقلابی در شبکه‌های خارجی با محدودیت و یا حذف مواجه می‌شوند و … این‌ها بخشی از تهدیدات فضای مجازی است، اما فرصت اصلی در این حوزه، وجود نوجوانان و جوانان ایرانی است که روح بلند کاظمی‌ها، احمدی روشن‌ها، حججی‌ها، سلیمانی‌ها در آن‌ها حلول کرده و همچنان پای انقلاب اسلامی ایستاده‌اند.

    نظام سلطه همواره درصدد ایجاد اخلال و صورت‌بندی تهدیدات پیچیده و روزافزون علیه ملت و نظام اسلامی بوده تا موقعیت، پیشرفت‌ها و دستاوردهای راهبردی انقلاب اسلامی و همچنین استقلال، عزت و ابهت ایران را به محاق ببرد و حق و باطل را در هم بیامیزد. هرچند در این مسیر به بن‌بست نهایی رسیده، اما ضروری است در این دوره از حیات نظام اسلامی، از فرصت‌های فضای مجازی استفاده حداکثری نمود و در میدان تبیین و روشنگری، چنانکه رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند با «جهاد تبیین» «حقایق را با منطق قوی، سخن متین و عقلانیت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی، و به‌کارگیری اخلاق منتشر کرد.» بی‌تردید، جهاد تبیین، تلاش فداکارانه برای گسترش ارزش‌ها، انتشار افکار صحیح و تبیین حقایق و پاسخگویی به شبهات است که جوانان و دانشجویان این مرزوبوم باید پرچمدار اصلی آن باشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.