حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2980 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • سنگینی هزینه ها بر مادران باردار محروم
    ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۵:۴۸
    شناسه : 4510
    بازدید 1357
    3
    روز چهارشنبه گذشته رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درجمع خبرنگاران با بیان اینکه 81 تخت اِن آی سی یو در استان داریم که اولا این تعداد تخت کم است واگر تعداداین تخت ها چند برابر هم شود، بازهم با کمبود تخت برای نگهداری نوزادان پس از تولد مواجهیم و علت آن را هم وضعیت تغذیه ای ضعیف مادران باردار بخصوص در شرق استان خواند که فرزندان شان نیاز به مراقبت پس از تولد دارند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: روز چهارشنبه گذشته رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درجمع خبرنگاران با بیان اینکه ۸۱ تخت اِن آی سی یو در استان داریم که اولا این تعداد تخت کم است واگر تعداداین تخت ها چند برابر هم شود، بازهم با کمبود تخت برای نگهداری نوزادان پس از تولد مواجهیم و علت آن را هم وضعیت تغذیه ای ضعیف مادران باردار بخصوص در شرق استان خواند که فرزندان شان نیاز به مراقبت پس از تولد دارند. ایشان عنوان کرد که ۵۶ میلیارد تومان نیاز داریم تا از مادران باردار در مناطق محروم استان مراقبت داشته و تغذیه و… موردنیازشان تامین شود. البته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد که استاندار هرمزگان قول داده است این مبلغ را تامین کند. واقعیت این است که هرمزگان همواره در زادوولد در رتبه های نخست کشور قرار داشته است و در حال حاضر که سیاست کشور بر فرزندآوری است، بطور حتم این روند ادامه خواهد یافت. اما در این بخش چندین مطلب بایستی مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.

    اول اینکه بیشترین تولدها در خانواده های متوسط و محروم اتفاق می افتد و از آن طرف بیشتر این خانواده ها حتی برای تغذیه، غربالگری جنین ومادر، هزینه های تولد و نوزادی و… با مشکل مواجهند واز مادرانی که ضعف و سوءتغذیه دارند، بطور یقین فرزندانی سالم بدنیا نخواهند آمد و به همین دلیل نیاز به مراقبت در اِن آی سی یو خواهند داشت تا به وزن وشرایط مناسبی پس از تولد دست یابند. از طرفی دیگر هزینه های غربالگری جنین و مادر بسیار بالاست وبیشتر آنها بصورت آزاد محاسبه می شود که بسیاری از  خانواده ها توان پرداخت این هزینه ها وانجام سونوگرافی ها، آزمایش های متولی و… را ندارند و عطای غربالگری را به لقایش  می بخشند و درصورتیکه جنین مشکلی داشته باشد، با همان وضعیت متولد شده و خود، خانواده و جامعه را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد که برخی موارد اگر که در مدت جنینی تشخیص داده شده بود، شاید مشکل برطرف شده بود ویا تصمیم مناسبی گرفته می شد.

    البته وزیر بهداشت وعده رایگان شدن غربالگری را داده بود که محقق نشد. در محلات حاشیه نشین نیز علاوه بر روستاهای دور ونزدیک، خانواده ها با مشکلات فراوانی در این حوزه ها مواجه هستند و بارها در این خصوص اطلاع رسانی کردیم که تاکنون متاسفانه هیچ اقدام مناسبی صورت نگرفته است. گاهی نیز شنیده می شود برخی مادران که شرایط را سخت می بینند و از عدم حمایت ها شکوائیه دارند وتوان تامین هزینه های دوران بارداری و تولد را ندارند، اقدام به سقط جنین می کنند که نیاز است حمایت های لازم از چنین خانواده هایی افزایش یابد. البته رئیس دانشگاه علوم پزشکی در آن جلسه که این موضوع را مطرح کردم، گفت که مادران باردار محروم که توان مالی انجام آزمایش و سونوگرافی وغربالگری ندارند، از طریق دفتر سلامت مادران باردار مرکز بهداشت استان خدمات رایگان دریافت می کنند. اگر چنین دفتر و مرکزی وجود دارد، نیاز است اطلاع رسانی بیشتری صورت پذیرد و مادران بتوانند از این فرصت برای غربالگری در دوران بارداری و تولد فرزندان شان استفاده کنند و هیچ مادری بدلیل فقر اقدام به سقط جنین نکند. برای تحقق کامل شعار فرزندآوری بایستی موانع سدراه این شعار برطرف شود واز مادران محروم حمایت بیشتری صورت پذیرد .

     

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.