دریا نیوز







حفظ و صیانت از جان هموطنان در مقابل تهدید ویروس کرونا

، 10:03   /   کد خبر: 35594   /   تعداد بازدید: 126


دریانیوز:  مدتی است که بروز و شیوع ویروس کرونا به هر دلیل یا عللی و بر مبنای روایتی که مطرح شده، از کشور چین وارد کشور عزیزمان شده است و به سرعت به کل کشور منتشر و سرایت نموده، و سلامتی جامعه و جان هم وطنان عزیز را با تهدید مواجه و به مخاطره انداخته و منجر به فوت تعداد کثیری از هم وطنانمان شده است ، صرفنظر از آنکه موجبات رکود اقتصادی و آسیب های متعددی در حوزه های مختلف گردیده ، آسیب های روحی، روانی ناشی از آن لطمات فراوانی به افراد و خانواده‌ها وارد نموده است.
  این ویروس که هنوز ابعاد ایجادی و شیوع آن روشن و شفاف نیست و ناشناخته های زیادی دارد و بنا بر اذعان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همینطور سازمان بهداشت جهانی ، تا کنون واکسن خاص و درمان قطعی به طور ویژه برای آن کشف نشده است.با این اوصاف، کشور و جامعه بشریت با یک بحران انسانی در عصر حاضر مواجه شده است.
  بی شک مجلس بعنوان خانه ملت و نمایندگان محترم مجلس بعنوان عصاره و پیکره ملت ، ضرورت دارد در وضعیت حساس کنونی ، به مهم‌ترین حق ملت که همانا حق سلامتی و حیات است توجه ویژه نمایند که البته بعنوان وظایف ذاتی نمایندگان می‌باشد.
  همانطور که مطابق اصل شصت و هفتم. قانون اساسی  در متن سوگندنامه از جمله وظایف و رسالت نمایندگان مردم، حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم می باشد، در این برهه تاریخی جان و سلامتی هموطنان عزیزمان با تهدید جدی مواجه شده ،  شایسته و لازم است که نمایندگان شریف ملت ایران  در جهت تبلور متن سوگندنامه و در اجرای وظایف نمایندگی و وکالت از جانب مردم از تمام ظرفیت های قانونی و نظارتی خود بهره گیرند تا این حقوق حقه ملت به شایستگی صیانت شود .
  با توجه به اهمیت سلامت و امنیت جان ملت که بعنوان اصول بنیادی حقوق عامه محسوب می‌شود و مسئولیت و حراست از آن بر عهده سازمانها و نهادهای است که در قانون تصریح شده است و تکالیفی بر دولت‌ها محول شده است.ضرورت دارد با تجویز اصل هفتاد و ششم قانون اساسی و اختیارات  حاصل از مواد ۱۹۲،۱۹۳ و۱۹۸ قانون آیین نامه داخلی مجلس و سایر مواد مقرر در قانون مذکور  در این باب ،تحقیق و تفحص مبسوطی در تمام زمینه ها و حوزه های متولی صورت گیرد و عنایت فرمایند .
  از جمله : ۱- بررسی و تفحص نسبت به علل و عوامل بروز و شیوع ویروس کرونا(covid 19) و منشا پیدایش آن  و اینکه آیا این ویروس یک ساختار طبیعی و صرفا زیستی  داشته یا آنکه ساختار بیولوژیک و آزمایشگاهی وبا دخالت عوامل انسانی بوده و در کدام نقطه جهان  و با چه هدف و اهدافی بوده است ، و اگر نتیجه تفحص فرضیه دوم را بر مبنای دلایل محتمل یا قوی باشد ضرورت دارد ابعاد حقوقی آن از منظر حقوق داخلی و بین الملل با بهره مندی از نخبگان حقوقی و ظرفیت های قانونی مورد توجه قرار گیرد.
  لازم به ذکر است که سازمان بهداشت جهانی به تاریخ تاسیس ۱۹۴۸، از جمله وظایف اصلی آن پیشگیری و درمان بیماری های مسری و ارتقا سلامت عمومی مردم جهان است، صرفنظر از آنکه در برخی از حوزه‌ها سازمان مذکور در راستای وظایف خود کارآمدی لازم نداشته است که در جای خود قابل تامل است و اشاره به این مهم همین بس که شیوع این ویروس بیش از صد کشور دنیا را درگیر کرده است این بدان معنا است که این سازمان باید از منظر بین المللی و متخصصان آن حوزه مورد تامل و نگرش قرار گیرد . لازم است با بهره‌مندی از ظرفیت های قانونی در حوزه بین الملل سازمان بهداشت جهانی را به فعالیت کمیته حقیقت یاب جهانی از حیث علل و عوامل بروز ویروس و منشا آن ، پیگیری و مطالبه نمایند.
۲- تفحص نسبت به اینکه آیا نهادهای متولی امر تشخیص ویروس کرونا به موقع عمل نموده اند و اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی عمومی و توجه به ضرورت ها و تمهیدات سازمانی به موقع و متناسب بوده است.
۳- بررسی و تفحص نسبت به نحوه مدیریت بحران ناشی از ویروس کرونا و نکات ضعف و قوت آن از نظر کمی و کیفی.
گفتنی است، مخاطب مکتوب و تقاضای حاضر، کلیه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌باشند.
 نکته 1- اشاره به برخی از مواد قانونی و مقرراتی که در حوزه سلامت و بهداشت عمومی در حقوق داخلی مطرح می‌باشد ،خالی از لطف نیست ، از قبیل ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی ، مواد ۳ و ۱۰ آیین نامه مربوط به بهداشت محیط ، مواد ۲، ۸،۱۳و۹۴منشور حقوق شهروندی ، نظر به اهمیت همه ابعاد حقوقی در حوزه سلامت از حیث ایجاد حق و تکلیفی که در فلسفه قانونگذاری می‌باشد ، ضرورت دارد از حیث کمی و کیفی متون قانونی در این حوزه با
بهره مندی از نخبگان حقوقی و تعامل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، قوه محترم قضاییه و معاونت محترم حقوقی ریاست جمهوری نسبت به بازنگری و توانمند سازی قوانین و مقررات در این حوزه عنایت ویژه صورت گیرد.
نکته2- با توجه به اهمیت سلامت مردم بعنوان یک حق بنیادی ، توجه به اختصاص بودجه کافی و متناسب با این حق ملت ،جهت ایجاد و توسعه زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه سلامت و همینطور توجه بیش از پیش به امر پژوهش در تمام
حوزه ها به ویژه پژوهش محوری در حوزه سلامت که امروزه با تهدید ویروس کرونا ، ضرورت رویکرد پژوهش محوری را متذکر می‌شود عنایت ویژه قوه مقننه و مجریه در این خصوص طلب می‌کند همانطور که مثلا در فلسفه ایجادی شرکت های دانش بنیان به نوعی چنین رویکردی، مورد نظر بوده است.
نکته 3-با توجه به آنکه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی توصیه موکد دارد به جهت پیشگیری از شیوع بیماری مردم در منازل خود بمانند  ، لازم است قوه مجریه و مقننه برای اجرایی کردن این توصیه و صیانت از سلامت و جان مردم تصمیمی ویژه اتخاذ نمایند و همینطور افرای که درآمد روزانه دارند از قبیل کارگران و کاسبان جز، می بایست بسترها ی حمایتی و معیشتی برای آنان مهیا کرد این در زمره همان حقوق ملت و صیانت از جان و سلامت مردم  است .
نکته 4- ضرورت دارد نسبت به وضعیت حقوقی و معیشتی
خانواده های که عزیزان و سرپرست خود را در اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده اند توجه شود و بسترهای قانونی آن مهیا گردد تا این بخش از افراد جامعه که مصیبت دوچندانی برایشان ایجاد شده از حمایت قانونی بهره مند شوند.
نکته 5- تقاضای دیگر آنکه ؛ با توجه به رشادت‌ها و ایثارگری های کادر درمانی کشور در تمام سطوح که در جهت خدمت به هموطنان مبتلا به ویروس کرونا و درمان آنان ایفا نموده اند بعنوان جهادگر حوزه سلامت که جا دارد مفتخر به نشان رشادت و جهادگری باشند با ایجاد بستر قانونی این قشر ارزشمند را مورد حمایت قانونی قرار دهند هر چند که قطعا خدمت آنان صادقانه و مطابق با شرافت و باورهای انسانی و ایمانی آنان می‌باشد ، والبته  عنایتی خاص به مقام شامخ کسانی که از کادر درمانی در این جهاد جان خود را از دست دادند بشود.
   ضرورت دارد این موارد حیاتی و در موقعیت کنونی با قید فوریت و چه بسا سه فوریتی در قالب لایحه از جانب قوه مجریه یا طرح از جانب قوه مقننه مورد عنایت قرار گیرد .
* توصیه:
   پیشنهاد می گردد چنانچه در وضعیت حساس کنونی، ضرورت وضع قانون یا اصلاح آن  باشد تا چرخه صیانت از حقوق عامه در حوزه سلامت مواجه با خلائ قانونی و اجرایی و نیز وقفه ای نگردد و در شرایط حاکم ناشی از تهدید کرونا تشکیل جلسات مجلس به سیاق معمول و گذشته ممکن نباشد، شایسته است با مهیا کردن بستر لازم ،جلسات بصورت مجازی صورت گیرد و از این حیث نیز ضرورت تسهیل   قانونی فراهم گردد.صرفنظر از این پیشنهاد و تحلیل بستر قانونی آن ، تامل تحلیلی نسبت به ماده یک قانون آیین نامه داخلی مجلس و تبصره ذیل آن  که اشعار میدارد ( در مواقعی که اجتماع و تشکیل جلسات در محل رسمی ممکن نباشد محل تشکیل جلسات باید رسما توسط هیات رییسه به اطلاع نمایندگان برسد)، خود حکایت از آن دارد که در شرایط اضطرار نیز ایفا وظایف نمایندگی از حیث وضع قانون و تکلیف نظارتی متوقف نخواهد بود و ضرورت دارد از پیش بینی های قانونی در چنین مواقعی بهره مند شد و تدابیر لازم اتخاذ نمود .
   هر چند بر این باورم نمایندگان ملت آگاه به وضعیت حساس فعلی بوده و هستند لیک بعنوان احساس انسانی و وظیفه حرفه ای و ارزشمندی حقوق عامه ملت ، تقاضا خود تقدیم داشتم .به آرزوی سلامتی برای هموطنان عزیزم و بشریت و ایرانی آباد و سربلند . با تواضع از همه کادر درمانی کشورم قدردانی و سپاس دارم ، در پناه خداوند یگانه باشید .لازم به ذکر است؛ مخاطب مکتوب و تقاضای حاضر، کلیه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌باشند .

 سعید نصیری / دریا