دریا نیوز







ضعف کیفیت وتجهیزات آموزشی : دغدغه های والدین دانش آموزان تمامی ندارد

دریانیوز: مدیر کل آموزش و پرورش :تا 5 سال آینده مشکل مدرسه و معلم در هرمزگان برطرف می شود

، 14:21   /   کد خبر: 35533   /   تعداد بازدید: 436


  دریانیوز:   آموزش و پرورش سنگ بنای تعلیم و تربیت و ساختن هر جامعه ای است و هر کشوری به این حوزه اهمیت بیشتری دهد، آینده سازانی را تربیت می کنند که در مسیر صلاح و رستگاری باشند وعمران و آبادانی کشور را به ارمغان آورند.  متاسفانه گاهی مشاهده می شود که در این بخش کاستی های مشهود وجود دارد که برای رفع آنها اقدامات چندانی صورت نگرفته است و در برخی مناطق و بخصوص مناطق محروم، کاستی ها بیشتر خود را نشان می دهند. استانی مانند هرمزگان که همچنان واژه محرومیت را یدک می کشد، اما علی رغم اقدامات صورت گرفته در ادوار مختلف، ولی همچنان در بخش های زیرساختی، کمبود نیروی انسانی، تجهیزات آموزشی، فضاهای آموزشی مناسب با مشکلات فراوانی مواجه است و برخی والدین هم از وضعیت موجود گلایه هایی را عنوان می کنند و نیازمند عزم جزم دولت و خیرین، صنایع و... برای رفع مشکلات موجود می باشد. وجود650 مدرسه غیراستاندارد در هرمزگان که نیاز به بازسازی دارند وبارها اداره کل نوسازی مدارس استان اعلام کرده است که نیازمند اختصاص بودجه خاص برای بازسازی آنهاست تا از تخریب این مدارس و آوار شدن بر سر دانش آموزان جلوگیری شود. از طرفی دیگر مشکلات مدارس روستایی و حاشیه ای هم باعث شده است که دانش آموزان در این مناطق نتوانند از فضای آموزشی مناسب برخوردار شوند. البته گلایه های شهروندان و  والدین دانش آموزان در حوزه های مختلف بایستی مورد توجه متولیان مربوطه قرار گیرد.

آموزش در خانه
هاشمی، مادر یک دانش آموز ابتدایی می گوید: بیشتر وقتم را در زمانی که فرزندم از مدرسه برمی گردد را بایستی برای آموزش دخترم بگذارم و به بسیاری از کارهای خانه و امورات شخصی نمی رسیم. ای کاش آموزش ها بگونه ای بود که در مدرسه بطور کامل انجام می شد. اگر والدین سواد نداشته باشند ویا در محل کار  وبا توجه به شرایط سخت اقتصادی چند شغله باشند، تکلیف دانش آموزان چیست؟


  معلمان جهادی
   برخی از والدین با قدردانی از معلمانی که در سخت ترین شرایط و بخصوص برخی مناطق روستایی هرمزگان که خودرو هم امکان تردد ندارد و آنها سختی ها را به جان می خرند وبرای آموزش به اینگونه مدارس که شاید برخی کانکسی، کپری، فرسوده و... هم هستند و با کمترین امکانات آموزش می دهند و جهادگونه عمل می کنند؛ از مسئولان می خواهند اولا از چنین معلمانی قدردانی شود و دوم اینکه شرایط تدریس مناسب تر را برای شان فراهم کنند و مشکلات معیشتی و... آنها را هم برطرف نمایند تا با انگیزه بیشتری به آموزش بپردازند. از طرفی دیگر به مدارس روستایی و حاشیه ای بیشتر رسیدگی شود و آنها را به امکانات آموزشی مجهز نمایند تا عدالت آموزشی در تمام مناطق فراهم شود.


  سرویس مدارس
   اسدپور، ولی دو دانش آموز است که می گوید: مشکل سرویس مدارس در استان متاسفانه بدلیل بی برنامگی و بی تدبیری هایی که صورت گرفت، برطرف نشد و بسیاری از والدین مجبور شدند از سرویس های آزاد استفاده کنند که هیچ نظارتی برآنها صورت نمی گیرد وبرخی هم بیش از هفت دانش آموز را سوار می کنندکه بسیار خطرناک است وبرخی هم مدام کرایه ها را افزایش می دهند. موضوع دیگر اینکه در  برخی دروس بخوبی آموزش داده نمی شود تا والدین مجبور شوند از کلاس های خصوصی و تقویتی استفاده کنند و خانواده هایی که تمکن مالی ندارند، بامشکل مواجه می شوند.  


  کیفیت آموزشی
   برخی دیگر از والدین با اشاره به کمبود مدارس با سطح کیفی بالا و مطلوب در هرمزگان؛ اظهار داشتند: این موضوع باعث می شود که بیشتر والدین تلاش کنند با هر شیوه ای و گاهی با پارتی، پرداخت شهریه و کمک بیشتر به مدرسه، بردن نامه  از نماینده مجلس، آموزش و پرورش، برخی نهادهای انقلابی و... تلاش نمایند فرزندشان در اینگونه مدارس ثبت نام کنند که این موضوع گاهی باعث می شود کلاس ها شلوغ و بیش از دوبرابر ظرفیت استاندارد، دانش آموز داشته باشندکه برکیفیت آموزشی در کلاس ها اثرگذار است ونیاز است که به موضوع ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس استان توجه ویژه ای شود تا والدین دغدغه یافتن مدرسه مناسب و با کیفیت آموزشی مطلوب را نداشته باشند.


  اقامه نماز جماعت
   برتینا، شهروندی بندرعباسي هم بااشاره به لزوم الگو بودن مدیران جهت اقامه نماز در مدارس؛ البته تاکید دارد که بایستی شرایط برگزاری نمازجماعت هم از جمله داشتن نمازخانه مجهز به کولر و.... وامام جماعت خوش فکر وخوش برخورد که دانش آموزان را جذب نماید فراهم باشد. وی می گوید مطلب دیگر اینکه چرا ازبدو ورود دانش آموزان به مدرسه، کتاب های کمک درسی با عناوین مختلف در مدرسه معرفی می شودتا دانش آموزان بخرند. مگر مطالب موجود درکتب درسی چه ایرادی دارند؟ ظاهرا اهداف اقتصادی جهت فروش اینگونه کتابها یاسایربسته های آموزشی وجوددارد. اگر مطالب آن کتابها بهتر است؛ پس چرا درکتاب های درسی گنجانده نمی شوند ؟ همچنین مواردی مانند گرفتن دستمال کاغذی، کاغذa4، ماژیک وسایر لوازم از دانش آموزان حتی در مدارس غیرانتفاعی که شهریه گزافی را از والدین گرفته اند، دیده می شود.متاسفانه برخی مدارس به هربهانه ای از والدین هزینه دریافت می کنند.


  پایتخت اقتصادی محروم
   مسعودی، شهروند دیگری است که گویا دل پردردی دارد و می گوید: شهر بندرعباس پایتخت اقتصادی کشور با چندین پالایشگاه نفت و گاز، صنایع، گمرکات، کشتی سازی، بنادر مهم تجاری شهیدان رجائی و باهنر، قطب الومینیوم، صنایع فولاد، مناطق آزاد تجاری قشم و کیش، معادن سنگ و خاک، مناطق گردشگری و تفریحی، جزایر زیبا و دیدنی، شاهراه مواصلاتی کشور، دروازه ورود و خروج کالا از تنگه استراتژیک هرمز، منطقه تاریخی و کهن و... می باشد؛ اما در هر موضوع اجتماعی که ورود می کنید با کوله باری از درد و رنج مواجه می شوید.مشکلات یکی دوتا نیست که در اینجا بیان شود.اما بگذارید به موضوعی مهم که آینده کودکان، نوجوانان و جوانان این بخش از کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و می دهد اشاره کنم که آموزش است.وی معتقد است توسعه آموزش به دو بخش تقسیم می شود؛ کیفیت و کمیت فضاهای آموزشی و کیفیت و کمیت آموزش.در سالهای اخیر با ساخت و سازهایی که به همت دولت و خیرین انجام شد، بخش زیادی از کمبود فضاهای آموزشی جبران شده است؛ اما کافی نبوده و هنوز در بسیاری از مدارس شاهد تعداد بالای دانش آموزان در یک کلاس درس هستیم که بدون شک بر کاهش کیفیت آموزش تاثیر گذار خواهد بود.متاسفانه در سالهای اخیر با ساخت شهرک های بزرگ در شهر بندرعباس به یکباره سیل عظیمی از دانش آموزان با کمبود فضاهای آموزشی مواجه شدند و آموزش و پرورش با ساخت چند مدرسه بزرگ در این شهرک ها مقدمات آموزش دانش آموزان در نقاط مختلف شهر را فراهم کرد.

اما پس از ساخت این مدارس به یک باره با کمبود معلم مواجه شد، برای جبران این کمبود از معلمان حق التدریسی و تازه کار استفاده نمود و در اوایل سال حتی تا آذرماه برخی از کلاس ها نیز معلمی نداشته و دانش آموزان روزانه یک ساعت توسط معاون یا مدیر و یا معلم سایر کلاس ها سرگرم کتاب و دفتر می شدند.اکنون پس از 5 ماه از آغاز سال تحصیلی جدید بسیاری از دانش آموزان با افت تحصیلی مواجه شده اند و دلیل آن را کم کاری برخی مدرسان و واگذاری آموزش توسط معلمان به خانواده ها عنوان می شود.به راستی چه کسی پاسخگوی وضعیت نامناسب آموزشی در بعضی مدارس خصوصا مدارسی است که هیچ تشکیلات و نیروی انسانی موردنیاز ومطابق با استانداردها ندارد. در برخی مدارس هم به دلیل عدم حمایت های لازم توسط دولت، از خانواده درخواست مشارکت و پرداخت وجه با عناوین گوناگون می شود که برخی خانواده ها را با چالش مواجه کرده و گاهی منجر به ترک تحصیلی دانش آموزان می شود. گاهی نیز در برخی مدارس از دانش آموزان خواسته می شود وسایل کمک آموزشی خریداری شده ویا هزینه هایی برای برگزاری  جشنها و اردوهای تفریحی و علمی پرداخت شود که دانش آموزانی که خانواده های شان با مشکل مالی مواجهند، معذب هستند و به لحاظ روانی برآنها تاثیرات منفی می گذارد.گاهی نیز والدینی به خاطر درخواست مدرسه، فرزند خود را در کلاس خصوصی ثبت نام می کنندکه گاهی  حتی اینموضوع موجب اختلاف و درگیری در خانواده ها شده که گاها به طلاق هم ختم شده است.مشکلات آموزشی در مدارس روستایی، حاشیه شهر و مسکن مهر بدلیل کمبود مدرسه ومعلم و تجهیزات آموزشی و... موجبات افت تحصیلی دانش آموزان را  فراهم خواهد کرد که نیارمند چاره اندیشی مسئولان ذیربط است.فکر می کنم برای رشد فرهنگی و تعلیم و تربیت دانش آموزان در  مدرسه بایستی برنامه ریزی شود.


  معلم الگو
   خانم برخورداری هم می گوید: پسر من کلاس اول است ومعلمش هر موردی که می خواهد به دانش آموزان یاد بدهد، باخلاقیت خودش انجام می‌دهد.؛مثلا برای آموزش حرف «ل»، عصا را به  کلاس آورده  و برعکس به تخته چسبانده و شکل حرف لام را می‌نویسد تا در ذهن دانش آموز ماندگار شود. معلمش نمی گوید که دانش آموز وسایل آموزشی را  بیاورند. برای درس علوم، میگرده ببینه کدام درخت در  بندر کرم ابریشم دارد و بعد به والدین می گوید باید بگیرید و بگذارید تا مرحله تبدیل به پروانه شدن را دانش آموز ببیند. برای آموزش درس سایه، دانش آموزان را می برد در حیاط مدرسه وسایه  تک به تک دانش آموزان رامی‌کشد و دوباره ساعت بعد دانش آموزان را می آورد تا ببینندسایه جابجاشده است. موضوع دیگر اینکه اگر دانش آموز مشق ننویسد، والدینش را نمی خواهد و اول به خودش میگوید که دلیلش را توضیح بدهدودرواقع مسئولیت پذیری را به دانش آموزان آموزش می دهد و نظم رو هم اینجوری یادشون داده که یک سمت کتاب یک سمت جامدادی تو  کشوی میز مدرسه بگذارند.


  آموزش مهارت های زندگی
  حقیری شهروند دیگری است که می گوید:مهمترین دغدغه والدین، عدم تعهد سیستم آموزشی جهت آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان است. در برخی مدارس فقط کتاب های کمک آموزشی معرفی می شود.


  کلاس های شلوغ
   ولی یک دانش آموز که فرزندش در یکی از مدارس مطرح شهر بندرعباس به لحاظ آموزشی، اما با کلاس های پرجمعیت تحصیل می کند، هم می گوید: مدرسه و معلم فرزندم خوب هستند، اما کلاس ها شلوغ است و این موضوع باعث شده است بخشی از آموزش به عهده والدین قرارگیرد و با توجه به اینکه پدرش از ساعت 5صبح تا 10شب بیرون از خانه است و من هم شغلم شیفتی است و بیشتر عصرها هم خانه نیستم، باعث شده است که نتوانم با دخترم که کلاس اول است ،در خانه درس کار کنم و درسش ضعیف شده است و گاهی او را دعوا می کنم و کتکش می زنم که احساس می کنم تحقیر می شود و بنظرم اگر که آموزش ها در مدرسه کافی بود و نیازی نبود که روزی شش هفت ساعت والدین در خانه با فرزندشان درس کار کنند، بهتر بود واز طرفی دیگر بچه ها با شیوه آموزش معلم و والدین شان ویا برادر وخواهر بزرگتر دچار تعارض می شوند وبر یادگیریش اثرگذار است.

آموزش نیازمند تخصص است که هر شخصی نمی تواند انجام دهد و به همین دلیل معلمی همردیف شغل انبیا خوانده شده است. بنظر می رسد آموزش به دانش آموز همراه با تهدید لفظی و گاهی کتک به این دلیل رخ می دهد که در واقع آن وظیفه ای که بر عهده معلم است، بدلیل کمبود وقت معلم، بایستی والدین انجام دهند که آنها هم بدلیل عدم داشتن مهارت آموزش دادن و مشغله های خودشان، درنتیجه دانش آموز قربانی می شود. اثراتی این پرخاشگری ها همواره بر دانش آموز می ماند و این موضوع باعث اختلاف بیشتر والدین با یکدیگر هم می شود.والدینی که مشغله دارند وفرصت کافی برای آموزش درس به فرزندشان ندارند ، مانند والدین بی سواد هستند و هیچکدام نمی توانند خودشان برای آموزش فرزندان شان وقت بگذارند و اقدام کنند.  اگر معلم هم به هر دلیلی انتظار داشته باشد که والدین روزی چند ساعت برای آموزش دانش آموز کلاس اول وقت بگذارند که مخصوصا کلاس اول که مقطع حساسی می باشد و از طرفی والدین فاقد مهارت لازم برای آموزش هستند، گاهی حتی باعث می شود دانش آموز دچار تناقض در آموزش ها و یادگیری شود؛ زیرا دو شیوه متفاوت آموزشی را می بیند و گاهی منجر به سرگردانی می شود. 

بخاطر تکالیف زیاد، دخترم دیروقت و ساعت 11و 12 شب به بعد می خوابد و صبح به سختی بیدار می شود و ساعت 6:30 روانه مدرسه می شود، صبحانه اش را همراهش می برد و تغذیه هم می برد مدرسه که بیشتر اوقات هردو و گاهی تغذیه را برمی گرداند و نیاز است که برای خوردن تغذیه در زنگ تفریح به دانش آموزان تاکیدات لازم صورت گیرد. متاسفانه در استان که با کمبود مدرسه و  معلم خوب مواجهیم، باعث شده مدارس خوب با ازدحام جمعیت وشلوغی مواجه
 می شوند که اثرات منفی بر دانش آموزان خواهد گذشت و اداره مدرسه را نیز با مشکل مواجه می سازد و دانش آموز با شرایط نامناسبی رشد می کند.


  نیاز به روانشناس
   خانم شهبازی هم می گوید:بطورکلی می توان گفت که  پرورش مورد توجه قرار گرفته و در برخی مدارس از روشهای جدید استفاده می شود تا آموزش جذابتر شده و مدرسه برای بچه ها دوست داشتی تر شود. اما آموزش همچنان مشکلاتی هم دارد. در چارت مدارس نیاز به یک یا چند روانشناس هست  و نیاز است روشهای تدریس جذابتر شوند. در مدارس ابتدایی که بچه ها شغل اصلی شان بازی است و هر محیطی را دوست دارند به میدان بازی تبدیل کنند، کنجکاوترند و نیاز است معلمان و مسئولین با گزینش انتخاب شوند تا فرزندانی باشخصیت و نرمال تربیت کنند. روشی که در حال حاضر و زمان ما بکار گرفته می شود تنها عده ی کمی از بچه ها کاملا یاد می گیرند. مدارس باید نخبه پرورباشند.


  کمبود تجهیزات
   برخی از والدین هم از کمبود تجهیزات آزمایشگاهی، آموزشی، گرمایشی و سرمایشی و عدم وجود آزمایشگاه و نمازخانه در مدارس بخصوص در مدارس حاشیه ای و روستایی و دانش آموز گزینی در برخی مدارس که در کیفیت آموزشی خوشنام هستند، اظهار گلایه دارند ومی گویند: نیاز است که دولت توجه ویژه ای به مدارس هرمزگان محروم داشته باشد.


  کمبود مدرسه
   نصیری هم با اشاره به کمبود مدرسه در مناطقی مانند بشاگرد، کوهشاه احمدی و... و استفاده از وانت نیسان به عنوان سرویس مدارس بدلیل خاکی و ناایمن بودن جاده ها که بارها منجر به واژگونی خودروها و مرگ و مجروحیت دانش آموزان شده است؛ می گوید: چرا بایستی در استانی که شاهرگ اقتصاد کشور است، اما وضعیت مدارس و آموزش ها اینگونه باشد؟ بهبود وضعیت آموزشی در ارتقای سطح فرهنگ منطقه اثرگذار است. متاسفانه در چنین مناطقی حتی برخی از مدارس موجود سرویس بهداشتی مناسبی هم ندارند ویا در بیشتر مدارس از مایع دستشویی استفاده نمی شود و بطور حتم نمی توان بهداشت را بخوبی در این مدارس آموزش داد.


  مشکل آموزش فرزندم
  خانم نادری که منشی مطب یکی از پزشکان است و از ساعت 15تا 22 در مطب حضور دارد، هم می گوید: شوهرم از صبح تا شب خارج از خانه است و شغل آزاد دارد. تنها پسرمان که کلاس اول است وبخاطر مشغله کاری مان نمی توانیم برای درسش وقت بگذاریم. به حرف خواهرش که کلاس پنجم است، هم گوش نمی دهد واجازه نمی دهد که در درس ها کمکش کند. هنوز در نوشتن و خواندن حروفی که چندماه قبل آموزش دیده است، مشکل دارد و هیچ کلمه ای را نمی تواند بخواند.


نمی دانم چرا در مدارس وقت کافی برای
دانش آموز گذاشته نمی شود؟ شاید کلاسی که 40تا45 نفر دانش آموز داشته باشد، حتی معلم هم فرصت کافی برای آموزش ندارد. ای کاش تدبیری اندیشیده می شد که دانش آموز در مدرسه درس هایش را یادبگیرد ونیازی به آموزش توسط والدین نبود.


   آموزش های دینی
   یکی دیگر از والدین می گوید چهارسال فرزندم را در مدرسه ای ثبت نام کردم که مدعی بودند به دانش آموزان موضوعات دینی و آموزه های اسلامی نیز آموزش می دهند. حتی غذا هم می دادند وقرار بود که در حین غذا خوردن 5تاده دقیقه ای، موارد مربوط به غذاخوردن هم آموزش دهند که فقط شهریه و هزینه گزافی بابت غذا گرفتند و اثر چندانی از موضوعاتی که مدعی انجام شان بودند را در زندگی فرزندم ندیدم. حتی ورودبه این مدرسه و مدارس مشابه بسیار سخت است وبهترین دانش آموزان را انتخاب می کنند، اما حتی انتقاد پذیر هم نیستند. هر سال با خیاطی هایی قرارداد می بندند که تا چندروز پس از بازگشایی مدارس، لباس ها بطور
کامل آماده نمی شوند و والدین و دانش آموزان با مشکل مواجهند. بنظرم نظارت چندانی بر مدارس وجود ندارد. به بهانه های مختلف از والدین درخواست وجه می کنند و امسال هم که چند روز قبل اعلام کردند که شهریه ها افزایش یافته است؛ در صورتیکه در مهرماه مبلغ شهریه ها را رقمی دیگر اعلام کرده بودند.


  فعاليت هاي انتخاباتی
   برخی شهروندان هم به فعالیت های انتخاباتی برخی از مدیران آموزش و پرورش  اشاره می کنند که از چند هفته و چندماه قبل از انتخابات، تبلیغات را شروع کرده اند وگاهی هم همایش برای فلان کاندید برگزار می کنند؛ درصورتیکه انتظار داریم برای آموزش و تعلیم و تربیت دانش آموزان برنامه ریزی کنند و از موضوعات حاشیه ای خودداری نمایند و وارد چنین عرصه های غیرمرتبط نشوند.


  کمبود معلم قرآن و ورزش
   برخی از والدین نیز از کمبود معلم قرآن و ورزش و بی توجهی به این دروس در بیشتر مدارس می گویند که دانش آموزان پس از اخذ دیپلم قادر نیستند قرآن را صحیح و روان بخوانند ویا با رشته های ورزشی بخوبی وتخصصی آشنا نیستندتا  ورزش کنند که اگر از مربیان و معلمان آموزش دیده استفاده شود، وضعیت متفاوت خواهد بود. بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب برای تربیت ده میلیون حافظ قرآن در کشور و مشخص شدن سهم استان ها، انتظار داشتیم در مدارس نیز آموزش قرآن با استفاده از مربیان قرآن بهبود یابد و دانش آموز حافظ وقاری قرآن هم تربیت شوند که متاسفانه اینگونه نشد و دانش آموزانی که در مسابقات قرآنی شرکت می کنند، در مکتب خانه ها و موسسات قرآنی آموزش دیده اند و مدارس سهم چندانی را در این بخش ندارند.


  حفظ کردن دروس
  یکی از والدین با اشاره به روش تدریس همراه با آموزش مهارت های زندگی در مدارس برخی کشورها می گوید: در کشور خودمان فقط به محفوظات توجه می شود و دانش آموزان هیچ آموزشی از مهارت های زندگی را نه در مدرسه ونه در دانشگاه نمی آموزد ونتیجه اش را هم می بینیم که به راحتی نمی توانند امورات مربوط به خودشان را انجام دهند وپس از آغاز زندگی مشترک با مشکل مواجه می شوند.


  کمک درسی ها
   ولی سه دانش آموز هم می گوید: یکی از مشکلات آموزش در حال حاضر تهیه امکانات و کتاب های کمک درسی است . علی رغم اینکه متولیان امر در آموزش و پرورش همیشه داعیه مخالفت با این رویه را دارند ، اما با شروع سال تحصیلی این موضوع به دغدغه ای بزرگ برای والدین تبدیل می شود. واقعا اگر مطالب این کتابها لازم است ، پس چرا در خود کتاب های درسی گنجانده نمی شود؟ وقتی کتاب کمک درسی قبل از ورود کتاب اصلی به بازار، وارد بازار می شود ، این چه معنی غیر از مافیا در این زمینه دارد ؟  قیمتهای گزاف یک طرف و سختی های یافتن آن هم یک طرف .موضوع دیگر دوره پیش دبستانی است که کاملا آزاد است . بررسی کنید کجای دنیا اینگونه است . جدیدا دوره پیش دبستانی دو دوره ( دوسال ) شده است. پیامبر اکرم (ص )  در حدیثی سن آغاز آموزش برای فرزندان را ۷ سال می فرمایند.  یعنی همین روال که برخی  کشورهای خارجی و غیرمسلمان در پیش گرفته اند . آنها از روشهای تربیتی اسلام استفاده می کنند . واقعا ما چقدر دانش آموزان را متدین و متعهد  مسئولیت پذیر تربیت می کنیم تاآینده کشور را تضمین می کنیم؟


  مدارس غیرانتفاعی
  موضوع بعدی مدارس غیر انتفاعی به این شکل است . مدارس غیر انتفاعی مصداق کامل ناعدالتی آموزشی است . یعنی هرکس از توانائی مالی بیشتری برخوردار است ، می تواند باسواد تر باشد؟ از طرفی خودم سراغ داشتم که در یکی از مدارس
غیر انتفاعی از معلمان غیرمتخصص وغیر مرتبط رشته تحصیلی  یا مدرک تحصیلی پایین یا بازنشسته استفاده می کردند . بازنشسته اسمش رویش هست . یعنی کسی که نباید دیگر کار انجام دهد . آن هم امر مهمی مثل آموزش . موضوع دیگر اینکه همیشه قبل از شروع سال تحصیلی از وزیر تا پائین ترین مدیر در آموزش و پرورش اعلام می کنند که مدارس حق اخذ هیچگونه وجهی از والدین ندارند .
 ای کاش حداقل نمی گفتند . چون مدارس بصورت کاملا واضح و بدون واهمه از والدین پول می گیرند و والدین هم هیچ چاره ای جز پرداخت ندارند . طبق یک اصل از اصول قانون اساسی دولت موظف است آموزش و پرورش رایگان را تا پایان دوره متوسطه در اختیار عموم مردم قرار دهد .درخصوص وضعیت مدارس در مناطق مختلف هم انصافا یک عکس از یک مدرسه در گلشهر بندرعباس و یک عکس از یک مدرسه در کمربندی را در کنار هم بگذارید و مقایسه کنید . آیا می شود کوچک ترین استنباط عدالت را در خود داشت . یک نفر پاسخ دهد که چرا یک نفر با مدرک تحصیلی پنجم یا سیکل قدیم به راحتی می تواند نگارش بهترین مکاتبه ، درخواست و نامه را با هر کسی یا اداره ای بنماید ، اما یک فارغ التحصيل دانشگاه فعلی یک درخواست را هم نمی تواند به راحتی بنویسد ؟ کسی تا حالا فکر کرده که اشکال کار کجاست ؟در نظام آموزشی فعلی فقط آموزش دنبال می شود که البته همان هم با شرح بالا  و در این وسط پرورش مغفول مانده است . برای همین است که دانش آموز فعلی ، حتی سلام کردن صحیح را هم خوب فرا نمی گیرد . وقتی در مدارس به اعتقادات مذهبی بخوبی  پرداخته و تبیین نمی شود، چه انتظاری از دانش آموزان می توان داشت؟ وقتی معلمی که باید شب را برای تدریس و روز بعد مطالعه کند ، تا پاسی از شب در خیابانهای شهری و بیرون مشغول مسافرکشی است ، از شاگردش چه انتظاری می توان داشت ؟ آیا نباید دولت توجهش را به نیازهای معلمان بگونه ای داشته باشد، که این قشر بدون کمترین دغدغه ای، فقط به فکر آموزش و پرورش دانش آموزان باشند؟ واقعا تکریم معلمان عزیز دلسوزمان این است؟


  انتظار والدین
  والدین انتظار دارند که به موضوع آموزش در مدارس استان توجه بیشتری شود و نواقص این حوزه برطرف شود تا عدالت آموزشی برقرار شود.


  پاسخ های مدیرکل آموزش و پرورش
 مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان در خصوص کمبود مدرسه در استان با بیان اینکه در جلسه ای که با اداره کل نوسازی مدارس برگزارشده است؛ گفت: احداث200مدرسه برای خیرین اولویت گذاری شده و با ابتکار عمل استاندار مقرر شده است 54 مدرسه نیز توسط صنایع استان در راستای مسئولیت های اجتماعی شان احداث شود که با تحقق این مهم؛ مشکل کمبود مدرسه در استان تا حد زیادی برطرف می شود. موسی دادی زاده با بیان اینکه سال به سال از عمرساختمان های مدارس کاسته می شود واز آن طرف برجمعیت دانش آموزی استان افزوده می شود؛ اظهارامیدواری کرد تا کمتراز 5سال آینده کمبود مدرسه در استان با همت دولت، مشارکت خیرین و صنایع استان برطرف شود.


دادی زاده تاکید کرد: با افزایش تعداد مدارس، تراکم دانش آموزی در کلاس ها کاسته شده و معلمان فرصت بیشتری را برای آموزش دانش آموزان خواهند داشت وکمتر نیاز خواهد بود که والدین برای آموزش فرزندان دانش آموزشان وقت بگذارند واین مشکل برطرف می شود.وی تصریح کرد: در حال حاضر 400معلم در انجمن خیریه علمی به دانش آموزان نیازمند روزهای پنجشنبه و جمعه درس می دهند و جامعه خیریه یاوری نیز متشکل از اساتید و مشاوران مجرب کشوری در قالب گروه های جهادی به دانش آموزان استان نحوه صحیح مطالعه و درس خواندن و تست زدن، محاسبه نمرات در کنکور و... آموزش می دهند و در سال گذشته علی رغم افت 17صدم کشوری؛ اما هرمزگان 29صدم درصد در بخش امتحان کتبی نهایی رشد داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: درحالیکه در بهترین شرایط ،هرمزگان در سال های گذشته 41 نفرقبولی پزشکی در کنکور داشت؛ اما پارسال 83 نفر قبولی در رشته پزشکی داشتیم.وی در خصوص کمبود معلم در استان نیز اظهار داشت:کلاس خالی از معلم نداریم وبا اضافه تدریس معلمان این کمبود برطرف شده است؛ امامطابق استانداردها  5هزار معلم، مدیر، معاون و... مدرسه کم داریم که 2200نفر از طریق نیروهای حق التدریس،این کمبود را پوشش داده ایم .2800نفر کمبود دیگر وجود دارد که امسال برای نخستین بار 630نفر را از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب کردیم و در میناب برای پسران  و رودان برای دختران نیز دانشگاه فرهنگیان راه اندازی شده است تا توسعه فرهنگی شهرها را نیز به همراه داشته باشد.دادی زاده افزود: همچنین براساس ماده 28قانون تاسیس دانشگاه های فرهنگیان ، 625 نفر لیسانسیه راامسال سهمیه داریم که پس از جذب ، یک سال در دانشگاه فرهنگیان آموزش می بینند.از طرفی 1199نفر معلمان حق التدرس نهضتی،پیش دبستانی ، سرباز معلم و... داری تجربه آموزشی را داریم و یک سال در دانشگاه فرهنگیان آموزش می بینند وبعد در آزمون شرکت می کنند و معلم می شوند.مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان اظهار امیدواری کرد در برنامه ای 5ساله، کمبود نیروی انسانی را در مدارس استان با اختصاص سهمیه های مختلف برطرف شود.


  خیرین برای تجهیزات آموزشی
   وی با تایید کمبود تجهیزات آموزشی در مدارس گفت: بخشی از تجهیزات فرسوده هستند وبرخی تجهیزات با تغییر نظام آموزشی نیازمند تغییر هستند که از صنایع، مناطق آزاد کیش و قشم، موسسات خیریه و کارخانه ها و خیرین انتظار داریم برای تامین نیازهای تجهیزاتی مدارس، یاریگرمان باشند. برخی از رشته ها نیز مانند علوم و فنون دریایی،مکانیک و الکترونیک دریایی و ناوبری و شیلات و... نیاز شدید به تجهیزات داریم و برخی رشته ها مانند طلا وجواهر،حمل و نقل و... که با توجه به نیازهای استان راه اندازی شده اند، برون سپاری شده اند.   دادی زاده در خصوص گلایه برخی از والدین برای معرفی کتاب های کمک آموزشی یا اصرار به حضور در کلاس خصوصی معلم مربوطه در خانه شان هم گفت: سفارش و یا تدریس کتاب های غیردرسی ممنوع است و معلم حق ندارد از
دانش آموز بخواهد در کلاس خصوصی اش شرکت کند.مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان در زمینه وضعیت سرویس مدارس با تایید ایجاد مشکلاتی برای والدین در سال جاری با توجه به سهمیه بندی بنزین و راه اندازی سامانه سپند؛ گفت: در سال آینده با فراخوان داده شده واستقبال بخش های مختلف در حوزه سرویس مدارس، مشکلات برطرف می شود.وی در پاسخ به گلایه والدین در حوزه سرویس های آزاد مدرسه و مشکلات این بخش گفت: راهنمایی و رانندگی و شهرداری بایستی باحضور در جلوی مدرسه با تخلفات این حوزه برخورد کنند و تخلفات سرویس های مدارس زیرنظر شرکت ها را به متولیان مربوطه گزارش می دهیم.


  فعالیت های انتخاباتی
   دادی زاده درخصوص فعالیت تبلیغاتی برخی از کارکنان ، نیروهای ستادی و فرهنگیان در ستادهای تبلغاتی کاندیدهای مجلس و فضای مجازی و... در هفته های اخیر نیز گفت: فعالیت تا قبل از تبلغات رسمی برای هر شخصی و از جمله کارکنان دولت و آموزش و پرورش ممنوع است ودستگاه قضایی برخورد می کند ودر ایام تبلیغات در ساعات غیراداری و یا در مرخصی از لحاظ قانونی بصورت شخصی منعی ندارد؛ اما به عنوان سیستم اداری از هیچ کاندیدایی حمایت و تبلیغ نمی کنیم.مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان در زمینه کمبود معلم ورزش در مدارس گفت: در مقطع ابتدایی با توجه به اینکه معلمان بایستی 24ساعت تدریس در هفته داشته باشند و دستگاه های نظارتی نسبت به کسر این میزان ساعت آموزش در صورتیکه معلم مدرسه ، ورزش را تدریس نکند، ایراد گرفتند؛ به همین دلیل معلمان شان آموزش دیده اند و کلاس های ورزش را خودشان برگزار می کنند ودر سایر مقاطع نیز از معلمان رشته مرتبط استفاده می شود.

وی در حوزه قرآن نیز مدعی است که براساس کتاب و نوار، آموزش  قرآن به دانش آموزان داده می شود و در کانون های قرآنی نیز آموزش داده می شودو از طرفی در راستای تحقق سهمیه تربیت حافظ قرآن براساس فرمایش مقام معظم رهبری نیز امسال 50هزار نفر سهمیه استان بوده است که بیش از سهمیه ثبت نام شده است و آموزش و آزمون جزء30 همزمان در حال اجراست.دادی زاده اجرای طرح بوم(برنامه ویژه مدرسه)را برای آموزش مهارت های زندگی در مدارس خواند که با توجه به نیازهای هر مدرسه توسط معلمان و مدیران برنامه ریزی و  اجرا می شود.این مقام مسئول در زمینه پیش دبستانی که آنرا دوره رسمی و اختیاری و غیر اجباری خواند؛ نیز تصریح کرد: برای حمایت از خانواده هایی که توان مالی کمتری دارند نیز پیش دبستانی های نیمه دولتی راه اندازی کرده ایم و شهریه سالانه 250تا300هزار تومان از والدین اخذ می شود.دادی زاده افزود: براساس برنامه ششم توسعه بایستی 15درصد از جمعیت دانش آموزی را به سمت مدارس غیردولتی هدایت کنیم تا خدمات به مدارس دولتی افزایش یابد که هنوز به این عدد نرسیده ایم و هنوز تک رقمی هستیم.وی در خصوص آمار29هزار بازمانده از تحصیل در هرمزگان گفت: برخی از این آمار بزرگ شده اند ودر سن مدرسه نیستند و بایستی آزمون جامع دهند و برخی رفته اند ودر حال حاضر براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش  3هزار بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی در استان داریم که بیش از 900 نفر جذب شدند و به آنها امکانات آموزشی می دهیم و برخی ادامه تحصیل نمی دهند ویا به دلیل معلولیت، مخالفت والدین و... امکان تحصیل ندارند.مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: در حال حاضر 400هزار دانش آموز و 30هزار معلم  در 4هزار مدرسه در استان به آموزش مشغول هستند.

علی زارعی/ دریا