دریا نیوز







تنش هايي بين والدين و فرزندان؛ راهکارهاي حل پازل چالش هاي والدين با دانش آموزان

دریا نیوز :  امروزه عدم آشنايي والدين در خصوص نحوه برخورد با فرزندان شان باعث شده است که خانواده ها با مشکلات و چالش هايي مواجه شوند که اگر زوجين با روانشناسان و مشاوران خانواده و کودک به گفتگو بنشينند و در کارگاه هايي با همين موضوعات حضور داشته باشند، بهتر مي توانند به کليد حل اين مشکلات دست يابند

، 09:04   /   کد خبر: 35529   /   تعداد بازدید: 407


قسمت دوازدهم

دریانیوز :  امروزه عدم آشنايي والدين در خصوص نحوه برخورد با فرزندان شان باعث شده است که خانواده ها با مشکلات و چالش هايي مواجه شوند که اگر زوجين با روانشناسان و مشاوران خانواده و کودک به گفتگو بنشينند و در کارگاه هايي با همين موضوعات حضور داشته باشند، بهتر مي توانند به کليد حل اين مشکلات دست يابند. از آن طرف بيشتر والديني که فرزندان دانش آموز دارند، در نوع برخورد با آنها بخصوص براي درس خواندن و... با مشکل مواجهند و گاهي برخي از والدين عنوان مي کنند که در اين بخش درمانده شده اند و نمي توانند و نمي دانند از چه شيوه‌هايي استفاده کنند تا مشکلات شان با فرزندشان کمتر شده و حرف شنوي بيشتري را اين دانش آموزان از والدين شان داشته باشند. در اين بخش نياز است که مشاوران خانواده و تحصيلي در مدارس حضور داشته باشند تا بتوانند به پرسش هاي خانواده هاي دانش‌آموزان پاسخ دهند و از ميزان تنش ها و کج روي دانش آموزان در حوزه‌هاي مختلف کاسته شود. در ادامه سلسله گزارش‌هاي مشکلات و تنش‌هاي خانواده‌ها در حوزه‌هاي مختلف، در اين شماره چهارمين قسمت گفتگو با» فاطمه آسا « روانشناس و مشاور خانواده و کودک در حوزه دانش آموزي را منتشر مي کنيم.

تکاليف دانش آموزان

فاطمه آسا در خصوص اين موضوع که والدين مجبورند براي انجام تکاليف و درس خواندن فرزندان دانش آموزشان با آنها همراهي کنند و گاهي تکاليف زياد دانش آموز باعث خستگي فرزندان مي شود و چه بسا با تنش و برخوردهاي نامناسب والدين با فرزندان و تنبيه بدني و... و يا اختلاف زوجين با همديگر درخصوص نوع آموزش و مدت زمان آموزش به فرزند دانش آموزشان و... منجر مي شود؛ گفت: توصيه اي که در اين بخش به والدين دانش آموزان کلاس اول و دوم مي کنم که اين دانش آموزان در نوشتن مشق و تکاليف زود خسته مي شوند و والدين بايستي قبل از آغاز سال تحصيلي اقداماتي را انجام دهند. تکاليف زياد، بچه ها را خسته و ناتوان و بي حوصله در انجام تکاليف مي کند که بيشتر والدين چنين دانش آموزاني، اين صحنه ها را تجربه مي‌کنند. به عنوان مادر بايستي ببينيم که چه کاري مي توانيم انجام دهيم که مشکلات چنين دانش آموزاني کمتر شود.

من به عنوان مادر اولا بايستي از کلاس اول برنامه ريزي کردن صحيح را به فرزند دانش آموزم ياد دهم. قطعا دانش‌آموز کلاس اول نمي تواند برنامه ريزي کند که بايستي قدم به قدم در اين حوزه گام برمي داريم. بايد اين کار را انجام دهيم تا اينکه وقتي دانش آموز به کلاس سوم و چهارم رسيد، خودش مسلط شود و برنامه ريزي داشته باشد.

بازي هاي آماده ساز

اين روانشناس مي گويد: از آن طرف بچه اي که کلاس اول است، مشق نوشتنش بسيار کند است و بنظرش تکاليفش خيلي زياد است. علت آن اين است که عضلات دست اين کودکان آنقدر قوي نيست که ساعت ها مداد را در دست بگيرد و چند خط که مي نويسد، دستش خسته مي شود. اگر قرار است فرزندم سال آينده به مدرسه برود، از سال قبل بايستي بازي هايي را با فرزندمان داشته باشيم تا عضلات دستش تقويت شود و زود خسته نشود و بتواند بهتر و بيشتر بنويسد. روش تربيتي در تربيت کودک همين است که پيش‌بيني‌هاي لازم را داشته باشيم تا مشکلات آينده کاهش يافته که راه هاي حل اين مشکلات را بايستي بياموزيم. به همين دليل براي اين فرزنداني که مي خواهند وارد مدرسه شوند، قبل از رفتن به مدرسه، بازي هايي را در برنامه اش مي گذاريم که عضلات ريز انگشتانش را تقويت مي کند و بچه خودش هم هدف از اين بازي ها را متوجه نيست و فقط به عنوان يک بازي مي بيند. اگر در هفته چند مرتبه اين بازي تکرار و تمرين شود، تا زماني‌که مدرسه شروع مي شود، مشکلاتش براي نوشتن و... کمتر مي شود.

به عنوان مثال مي توان براي بچه چهار پنج ساله، يک صافي برنج به دستش داد و بخواهيم ماکاروني را از سوراخ‌هاي صافي رد کند که بچه ها اين بازي را دوست دارند و يا اينکه نخ را از داخل مهره ها رد کند و بازي هاي فکري براي تقويت دست وجود دارد که والدين مي توانند استفاده کنند. کودک در آشپزخانه مي تواند نخود و لوبيا و عدس و... را به‌عنوان کمک به مادر از هم جدا کند و در ظرف خودش بريزد. همچنين مي توانيد با کودک تان به کنار دريا برويد و چوبي دستش بدهيد و بگوييد روي ساحل نقاشي بکشد و بازي کند که بچه ها دوست دارند و دستانشان تقويت مي شود.

آموزش نظم از آغاز مدرسه

اين مشاور کودک مي گويد: در زمان بازگشايي مدرسه هم در روز اول با بچه صحبت کنيد که قرار است که هر روز که از مدرسه مي آيي، درس و تکاليفت را انجام دهي. پدر و مادر در اينجا وظيفه اي دارد و براساس شناختي که از فرزندمان داريم، مي دانيم آيا بچه ام آرام است که مي تواند يک ساعت براي انجام يک کار بنشيند يا خير که اين را از کجا متوجه مي‌شويم؟ زماني که مثلا بچه 5 سال دارد و براي نقاشي کشيدن، مي بينيم يک بچه تا آخر انجام مي دهد و نقاشي را تمام مي کند و بچه اي ديگر نقاشي را نيمه تمام رها مي کند و مي رود و اگر بچه اي هميشه اينگونه است، بايد بدانيم که در برنامه ريزي درسي چنين کودکي، زمان هايي که براي نوشتن است را بايستي کوتاه تر در نظر بگيريد تا استراحت کند و دوباره بيايد و تکاليفش را انجام دهد. اما اگر بچه اي ديگر مي نشيند و آن کاري را که برعهده دارد، مي‌تواند تکليفش را تا آخر انجام مي دهد که براي چنين دانش آموزي مي توانيد بخواهيد تکليفش را تا آخر انجام دهد. اما بچه اي که هر چند دقيقه اي به بهانه اي مانند آب خوردن، رفتن به دستشويي و... مي رود و مي آيد، بايستي تکاليفش را ده دقيقه ده دقيقه انجام دهد تا خسته نشود.

برخي بچه ها هم در روزهاي اول مدرسه شوق درس نوشتن دارند که شما بايد به فرزندتان توضيح دهيد که استراحت کند. البته نبايد موضوعات را هم بصورت مستقيم بگوييد و مي توانيد به بچه پيشنهاد دهيد و مثلا بگوييد چطوره الان با هم يک بازي قشنگ کنيم، بچه قطعا آن را مي پسندد و برنامه ريزي کردن از همين جا شروع مي شود که با برنامه يکي يکي کارها را انجام دهد. اگر کارتون مورد علاقه دارد که دوست دارد ببيند و يا با دوستانش مي رود بازي مي‌کند و... که از فرزندمان مي پرسيم وقتي استراحت تمام شد، دوست داري کارتون را ببيني (البته در مدت زمان محدود چند دقيقه اي و نيم ساعت) و بعد تکاليف را انجام مي دهي يا اينکه اول مشقت را مي نويسي وبعد کارتون مي بيني؟ کدام را در برنامه بگذارم؟ يعني با نظرسنجي از بچه که خودش انتخاب کند، انجام مي دهيد و برنامه را مشخص مي کنيد و هر روز همانطور عمل مي کنيد. وقت هايي هم که بين مشق نوشتن است، مي‌توانيد بازي بدني با فرزندتان داشته باشيدتا فکرش آزاد شود و نبايد تلويزيون نگاه کند و چشمانش خسته تر شود. مي توانيد فوتبال و... داشته باشيد و همانجا که نشسته‌ايد، توپ را به هم پاس دهيد و بعد از ده دقيقه دوباره مشق نوشتن شروع مي شود و بعد از گذشت چند روز متوجه مي شويد که آيا اين برنامه با توانايي بچه تان همخواني ندارد يا اينکه نياز به تغييراتي است که اين تغيير برنامه نيز بايستي با هم فکري بچه باشد. هدف اين است بچه ياد بگيرد دو سه سال بعد چگونه برنامه ريزي کند. اول هر سال برنامه ريزي را با بچه شروع کنيد و بعد فقط پيگيري کنيد که اجرا کند. سال سوم و چهارم که شروع شد و ديديد که بچه خودش بدون اينکه شما بگوييد، درسش را مي نويسد وتکاليفش را انجام مي‌دهد، آن وقت متوجه مي شويد که راهتان را درست رفته‌ايد و شيوه تربيتي تان صحيح بوده است. هرچيزي راه‌حلي دارد که والدين بايستي با آن آشنا شوند.

بچه هاي فراري از بنويس و بخوان هاي مکرر

وي در خصوص والديني که مرتب به بچه ها مي گويند برو بخوان وبنويس، هم گفت: هرچه والدين بيشتر به بچه ها اين کلمات را بگويند، بچه ها بيشتر فراري مي شوند.حتي اگر يادآوري کردن با آرامش هم باشد، بچه عادت مي کند که تا به او نگويي، نمي رود درسش را بخواند. بکن و نکن ها در رابطه تان با فرزندان اثرگذار است ودر ذهن شان مي ماند. گاهي هم با پرخاشگري و تهديد کردن مي خواهيد به فرزندتان بگوييد کاري انجام دهد که نتيجه اش ايجاد اضطراب در فرزندتان است و کودک از درس و مدرسه گريزان مي شود. مادري مي‌گفت: من هيچ کاري ندارم به بچه ام که درسش را بخواند يا نخواند و به او چيزي نمي گويم و دعوايش نمي کنم که درسش را بخواند. اما فرزندم اضطراب شديدي دارد و سر جلسه امتحان نمراتش پايين است، گرچه در خانه خوب به سوالات پاسخ مي دهد. وقتي خواستم که دقيقا بگويد به فرزندش چه گفته است، با لحن تهديد آميز و تشر گونه گفت که به بچه ام گفته ام: «فردا امتحان داري. خواندي که خواندي و اگر نخواندي، به من ربطي ندارد». در واقع اين مدل گفتن گفتن ناصحيح است و استرس زاست و مدل گفتن به بچه خيلي مهم است.

اضطراب و ترس از معلم

وي درخصوص نوع برخورد برخي از والديني که مثلا به فرزند دانش آموزشان مي گويند که اگر تکاليفت را انجام ندهي، به معلم يا ناظم مدرسه اطلاع مي دهم، هم گفت: اين شيوه تهديد آميز باعث مي شود که دانش آموز دچار اضطراب مي شود، درحالي‌که دانش آموزان معلم را دوست دارند واز وي تاثير مي پذيرند که اگر دانش آموز را از معلم بترسانيد، زماني هم که معلم صدايش مي کند که بيايد درس جواب دهد، همان ترس تداعي شده وبه بچه اضطراب وارد مي گردد و ايجاد و وارد کردن استرس مدرسه و امتحان و... به دانش‌آموز اثرات نامطلوبي را خواهد داشت و از تربيت صحيح کودک عقب مي مانيم.

دانش آموزي که تغذيه اش را نمي خورد

آسا درخصوص کودکان و دانش آموزاني که به غذا علاقمندي نشان نمي دهند ويا لقمه و ميان وعده اي که به مدرسه مي برند را نمي خورند وبر مي گردانند، هم گفت: البته راهکارهاي زيادي در اين حوزه وجود دارد. اول اينکه ببينيد در مدرسه، بچه ها چه تغذيه اي را مي آورند وزنگ تفريح مي خورند ؟ قطعا وقتي مادري شاغل نان و پنير و... را سريع آماده مي کند ودر کيف فرزندش مي گذارد، شايد اين لقمه ساده را بچه حتي از کيفش خارج نکند و با لقمه هاي رنگين ديگر دانش آموزان مقايسه مي کند و لقمه خودش را در کيفش نگه مي دارد ونمي خورد. اگر غذاها و تغذيه دانش آموزان يکسان باشد، بهتر است. حال اگر اين لقمه نان وپنير را مادري يک ساعت زودتر از خواب بيدار شود و به شکل ديگر که جذابيت ظاهري و طعم ومزه داشته باشد، اين لقمه و تغذيه که با حوصله و باذوق توسط مادر آماده شده باعث مي شود که دانش آموز هم با ذوق وعلاقه مي خورد و لذت هم مي برد. بهتر است والدين گاهي بروند مدرسه تا هم ببيند بقيه بچه ها چه چيزي مي خورند وهم ببيند در بوفه مدرسه چه چيزي عرضه مي شود. گاهي در يک بوفه مدرسه آش و رشته خوشمزه اي آماده مي کنند که دانش آموز مي تواند بخورد.

پول توجيبي ها

وي در خصوص ميزان پول توجيبي که به دانش آموز داده مي شود، هم معتقد است: براي آموزش اقتصادي به بچه ها هم آن مبلغي که براي يک دانش آموز توسط والدين درنظر گرفته مي شود، ممکن است با ديگر والدين متفاوت باشد. برخي ها مبالغ غيرمتعارف به فرزندان شان مي دهند که صحيح نيست.   از طرفي ديگر اين موضوع دليل مي شود که پدر و مادران که همدلي کردن را به بچه هاي ياد نداده اند، نسل جديد بچه ها خيلي به رخ همديگر مي کشند. برخي دانش آموزان ابتدايي آنچه که دارند را به رخ هم مي کشند و به دانش آموزي که ندارد، سرکوفت مي زنند که اين موارد در حال افزايش است. از طرفي ديگر اگر بچه ما قرار باشد با هر نوع رفتار اشتباهي که ديگري نشان مي دهد، ناراحت شود ودر خانه گريه و زاري کند که چرا من پول ندارم تا آن را بخرم و حال بچه خراب است، اين موضوع نشان مي دهد که عزت نفس بچه پايين است که در اين بخش شيوه تربيتي مناسبي را پدرومادر نداشته اند.

والدين دقت کنند که ميزان هزينه اي که به بچه مي دهيد بايد مشخص باشد. به بچه بگوييد امروز اين ميزان پول داري و خودت تصميم بگير که چه چيزهايي را بخري. والدين توجه کنند که قرار نيست که فرزندشان تمام خوردني ها را بخرد، بلکه بايستي ياد بگيرد که انتخاب داشته باشد وبا پولش برخي اقلامي که دوست دارد را بخرد وبرخي را نخرد. کم کم بچه‌ها اين موضوع را ياد مي گيرند. در دوران ابتدايي شما بايد هفتگي پول توجيبي بدهيد که بعد از چند سال بچه‌ها ياد مي گيرند که با اين پول چطور مديريت کنند وخريد داشته باشند. حتي در اين مسير ياد مي گيرند که آنها چيزي را بخرند و دوستش چيز ديگري را بخرد و شراکتي بخورند. ولي اگر به اندازه زياد پول داخل جيبش باشد، قطعا همه آن چيزي که مي خواهد، مي خرد ونمي تواند بخورد، اما ياد مي‌گيرد که تمام آن چيزي را که دلش خواست، نمي تواند بخرد و حق انتخاب دارد و همه چيز را با پولش نمي تواند بخرد.   زمانيکه پدر و مادر پول دارد، قرار نيست هر ميزاني که بچه پول خواست، بدهيم که اين شيوه تربيتي غيرصحيح مي باشد.

اين مشاور کودک مي گويد: بايستي با توجه به سن بچه، به او پول بدهيم تا خرج کند. به دانش آموز مقطع ابتدايي پيشنهاد مي کنيم که بصورت هفتگي پول دهيد و به ميزاني باشد تا فقط دوتا سه روز بتواند از بوفه مدرسه و.. خريد کند و بيشتر نباشد و ميزان پول به اندازه اي نباشد که هر روز بتواند هرچه را خواست و دوست داشت، بخرد. بچه مي‌خواهد مديريت هزينه کرد را ياد بگيرد وبياموزد که در جايي پول کم مي‌آورد، چگونه مديريت هزينه کرد کند. درمدرسه که تغذيه همراه بچه است و گرسنگي نمي کشد؛ بلکه مي خواهيم ياد بگيرد که مديريت کند. بچه مي تواند يک روزه و هرچه را خواست خريد کند يا اينکه مديريت و انتخاب کند و برخي اقلام و در چند روز خريد کند که تا آخر هفته، در برخي روزها بتواند خريد داشته باشد.

پرداخت ماهيانه به دانش آموز راهنمايي

آسا مي گويد: وقتي در مقطع ابتدايي که هفتگي به دانش‌آموز پول داديد و تا حدي با مديريت هزينه آشنا شد، به دانش‌آموزان راهنمايي مي توانيد ماهيانه پول توجيبي دهيد و نبايد مبلغش هم آنقدر هم زياد باشد که بتواند هرچه را خواست، از بيرون بخرد. پيشنهادات مختلف براي خريد دارد که اگر بتواند همه چيز را بخرد، برايش آسيب زاست. براي خريدهاي بزرگ براي کلاس هايش و... هم به فرزندتان بگوييد که بيايد با شما صحبت ومشورت کند تا اگر نياز باشد، پول بدهيد تاخريد کند. اما در مقطع دبيرستان مي توانيد پول بيشتر بدهيد تا خودش در خريد انتخاب کند که هر ماه چه چيزي را بخرد و از خريد تکراري اقلام و... خودداري کند و يکي را انتخاب کند تا مديريت هزينه بر اساس نياز و تصميم‌گيري صحيحي داشته باشد که البته بهتر است والدين در کنارش باشند تا هدايت ورهبري وراهنمايي داشته باشند تا بهتر انتخاب کند وتصميم گيري بهتري داشته باشد که مي‌توانيد از اين فرصت براي راهنمايي درست به فرزندتان هم استفاده کنيد. گفتني است اين روانشناس و مشاور خانواده و کودک در بندرعباس به آدرس خيابان دانشگاه نبش دانشگاه 12 جنب فروشگاه ال سي من، ساختمان يسنا، طبقه 2 واحد 6 آماده ارائه مشاوره به هموطنان عزيز مي باشد.

علی زارعی/دریا

لینک قسمت اول:

http://www.daryanews.ir/news.php?id=35475

لینک قسمت دوم:

http://www.daryanews.ir/news.php?id=35484

لینک قسمت سوم:

http://www.daryanews.ir/news.php?id=35491

لینک قسمت چهارم:

http://www.daryanews.ir/news.php?id=35497

لینک قسمت پنجم:

http://www.daryanews.ir/news.php?id=35500

لینک قسمت ششم:

http://www.daryanews.ir/news.php?id=35503

لینک قسمت هفتم:

http://www.daryanews.ir/news.php?id=35505

لینک قسمت هشتم:

http://www.daryanews.ir/news.php?id=35515

لینک قسمت نهم:

http://www.daryanews.ir/news.php?id=35517

لینک قسمت دهم:

http://www.daryanews.ir/news.php?id=35521

لینک قسمت یازدهم:

http://www.daryanews.ir/news.php?id=35524