دریا نیوز







والدين دانش آموزان همچنان سرگردانند: قفل سرويس مدارس بازنشد

دریانیوز: علي رغم وعده مسئولان مختلف براي رفع مشکلات سرويس مدرسه در بندرعباس، اما اين وعده محقق نشد

، 09:28   /   کد خبر: 34933   /   تعداد بازدید: 133


دریانیوز: درحالي سومين هفته از بازگشايي مدارس را پشت سر مي گذرانيم که قفل سرويس مدارس باز نشد.

   بسياري از والدين دانش آموزان هرمزگاني که در سال هاي گذشته در ماه هاي مرداد و شهريور با شرکت هاي سرويس مدرسه توانسته بودند قرارداد ببندند، اما امسال حتي تا مهرماه هم نتوانستند براي رفت وآمد فرزندان شان به مدرسه سرويس بگيرند و همچنان بلاتکليف مانده اند و برخي از آنها بالاجبار از سرويس هاي غيرمجاز استفاده مي کنند و يا اينکه مجبورند خودشان فرزندشان را به مدرسه ببرند و بياورند.علي رغم وعده مسئولان مختلف براي رفع مشکلات سرويس مدرسه در بندرعباس، اما اين وعده محقق نشد و از آن طرف بسياري از رانندگاني که تحت نظر شرکت هاي سرويس مدارس بودند و امسال بلاتکليف مانده بودند، خودشان اقدام به گفتگو و توافق با والدين براي انجام سرويس مدرسه خارج از نظارت شرکت هاي سرويس مدرسه نمودند.همانطور که آموزش و پرورش ديرهنگام اعلام کرد والدين بايستي از طريق سامانه سپند نسبت به ثبت نام جهت سرويس مدارس اقدام کنند؛ شوراي اسلامي شهر بندرعباس نيز با تاخير و در 24 شهريورماه اقدام به تصويب نرخ سرويس مدارس با افزايش 15درصدي کرد که اين ميزان افزايش نرخ هم مورد استقبال برخي رانندگان قرار نگرفت و آنها اين ميزان افزايش نرخ را متناسب با گراني و تورم نمي دانند.

موضوع واريزي هزينه سرويس مدارس به حساب مدرسه و مستقر شدن يک نفر به عنوان مدير اجرايي شرکت هاي سرويس مدرسه در مدارس، چالش هاي ديگري بود که در اين حوزه مطرح شد تا اينکه آموزش و پرورش تنها چندروز مانده به بازگشايي مدارس به شرکت ها اعلام کرد که انعقاد قرارداد و دريافت هزينه سرويس مدارس از والديني که دانش آموزشان در مدارس غيردولتي تحصيل مي کنند، بلامانع است و نيازي به واريز هزينه ها به حساب مدارس نيست و تا زمانيکه شرکت ها به والدين اين موضوع را اعلام کردند، برخي از رانندگان که چندين هفته بلاتکليف مانده بودند، از شرکت رفته بودند و به همين دليل مديران برخي شرکت ها نتوانستند با تمام متقاضيان سرويس مدرسه حتي براي مدارس غير دولتي قرارداد ببندند.از طرفي ديگر در هفته هاي پاياني تعطيلات تابستاني و نزديکي به بازگشايي مدارس، وقتي که رانندگان شنيدند قرار است هزينه هاي سرويس مدرسه به شماره حساب مدارس واريز شود و احتمال دارد بخشي از آن بابت بيمه، ماليات و... کسر شود و از طرفي اين رانندگان بايستي به شرکت ها هم مانند گذشته حق کميسيون پرداخت کنند و هزينه اي هم بابت دريافت آرم و علائم و... به سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري پرداخت کنند و... ، با خودشان محاسبه کردند که بهتر است از همکاري با شرکت انصراف دهند و بصورت آزاد اقدام به جابجايي دانش آموزان کنند که هم هزينه ها نقد است و هم از زير چتر نظارتي خارج مي شوند و مشکلات شان کمتر مي شود.

از آن طرف گلايه هاي والدين نسبت به وضعيت نابسامان سرويس مدرسه در سال تحصيلي جاري و مشکلاتي که براي شان ايجاد شده است هم که از طريق رسانه ها نيز به کرات منتشر شد، اما نتيجه اش فقط برگزاري چندين جلسه اي بود که نتوانست اين مشکل را بصورت اساسي برطرف کند و حتي برخي شرکت هاي سرويس مدرسه به دليل خروج بسياري از رانندگان از پوشش شرکت ها، آنها نيز دچار ضرر شدند و بعضي از اين مديران عنوان مي کردند با وضعيت فعلي حتي تامين هزينه هاي جاري شرکت و پرداخت حقوق به پرسنل بسيار سخت است و اين شرکت ها که در واقع کارآفريني کرده بودند، شايد منجر به تعديل نيروهاي شان شوند و اميدوارند که وضعيت موجود باعث تعطيلي شرکت و بيکاري شاغلان و از طرفي افزايش مشکلات والدين دانش آموزان نشود. البته چندهفته پيش تعدادي از سرويس هاي مدارس هم قصد داشتند فعاليت شان را متوقف کنند و انصراف دهند.

گلايه هاي والدين دانش آموزان

خانم هاشمي که دو دختر دانش آموز دارد و تلاش هايش براي گرفتن سرويس مدرسه بي نتيجه مانده است؛ مي گويد: از شهريورماه پيگير بودم که مانند سال گذشته از طريق شرکتي که مدرسه معرفي کرده بود سرويس مدرسه بگيريم که شرکت مي گفت آموزش و پرورش به آنها اعلام کرده است با والدين قرارداد نبنديم و بايستي از طريق سامانه سپند ثبت نام کنيم و از طريق مدرسه قرارداد ببنديم که مدرسه هم مي گفت بايد خود شرکت قرارداد ببندد و ارتباطي به مدرسه ندارد و امکان ثبت نام در سامانه سپند نيز وجود نداشت و در نهايت شوهرم مجبور شد صبح ها دخترانم را به مدرسه ببرد و ظهرها يکي از آشنايان که مرد است، دخترانم را از مدرسه برگرداند که البته دانش آموزان در مقاطع مختلف در اين سرويس قرار دارند دانش آموزان مقاطع مختلف باشند و صحيح نيست که در يک سرويس رفت وآمد کنند و ممکن است کلماتي ردوبدل شود که بدآموزي داشته باشد و از آن طرف بهتر است سرويس مدرسه دختران، خانم باشد که نتوانستيم سرويس مدرسه اي پيدا کنيم که راننده اش خانم باشد. شرکتي هم که قبلا از آن سرويس دريافت مي کرديم، پيام داده است که سرويس ندارند و مراجعه نکنيد. وضعيت را بگونه اي کرده اند که حتي براي گرفتن سرويس مدرسه بايستي پارتي داشته باشيم. مسئولان هم گويا مشکلات والدين دانش آموزان را نمي بينند که اقدامي براي رفع مشکلات نمي کنند. فقط اعلام مي کنند که مشکلي در حوزه سرويس مدرسه وجود ندارد. اين مديران بجاي اينکه در دفتر کارشان بنشينند و اين اظهار نظر را داشته باشند، بيايند جلوي مدارس و واقعيت را ببينند و با والدين صحبت کنند. حتي مديران مدارس هم از اين وضعيت ناراضي هستند و برخي والدين به آنها گفته اند که بدليل مشکلات سرويس مدرسه مي خواهند فرزندان شان را از اين مدرسه ببرند.

فرزندم مدرسه نرفت

ولي دانش‌آموز ديگر هم مي‌گويد به دليل شرايط کاري بايستي ساعت 6صبح به سمت محل کارم حرکت کنم و تا ساعت 8شب هم به خانه برمي گردم و خودم نمي توانم فرزندم را به مدرسه ببرم وحتي چند روز هفته اول بازگشايي مدرسه، نتوانستم فرزندم را به مدرسه بفرستم. به چند شرکت مراجعه کردم که اول مي گفتند اجازه انعقاد قرارداد با والدين نداريم و بعد هم گفتند که خودرو نداريم و به همين دليل از هفته دوم تا يک هفته، همسرم علي رغم داشتن بيماري که بايستي استراحت مي کرد، مجبور بود فرزندم را با آژانس به مدرسه ببرد و بياورد و بعد از آن از دوست همکارم که دو فرزند دانش آموز خودش را به مدرسه مي برد، خواهش کردم که فرزند مرا هم ببرد و حاضر شدم هزينه بيشتري هم پرداخت کنم تا اين دغدغه ام کاهش يابد. در استان هاي ديگر والدين اين مشکل را ندارند و دانش آموزان باسرويس هاي مجاز و هزينه بسيار کمتر جابجا مي شوند؛ اما در بندرعباس براي يافتن مدرسه خوب، سرويس مدرسه، برخي لوازم آموزشي و... والدين با مشکل مواجهند و نمي دانيم چرا اقدامي براي رفع اين مشکلات صورت نمي گيرد؟

ماهي 500 هزار تومان

   ولي دو دانش آموز هم با بيان اينکه بدليل اينکه نتوانست از شرکت هاي سرويس مدرسه خدمت لازم را دريافت کند، مجبور شد از سرويس آزاد استفاده کند و از خيابان سمدو تا سورو ماهيانه 250 هزارتومان به ازاي هر فرزندش بپردازد که ماهيانه فقط 500هزار تومان بابت سرويس مدرسه بايستي پرداخت کند که هم نسبت به هزينه سرويس مدرسه شرکتي که سال گذشته داشته، هزينه اش دو برابر شده است و از طرف ديگر هم چنين سرويس هايي تحت نظارت قرار ندارند و اگر اتفاقي بيفتد، هيچکس پاسخگو نيست. نمي دانم چرا وضعيت سرويس مدرسه در بندرعباس اينقدر نابسامان است و هيچ مسئولي هم خود را پاسخگو نمي داند و توپ اين مسئوليت را در زمين همديگر پاس مي دهند و تقصير را به گردن ديگري مي اندازند؟! مردم در استان هرمزگان هر روز بايستي دغدغه يک موضوعي را داشته باشند و لاينحل باقي بماند که در ساير استان ها، اين موضوعات پيش پا افتاده و حل شده است که اين موضوع نشان مي دهد در استان چندان عزمي براي رفع مشکلات مردم وجود ندارد.

الگوي رفتاري نامناسب

   يکي از والدين هم مي گويد: متاسفانه بدليل بي برنامگي و بي تدبيري در حوزه سرويس مدارس، بسياري از والدين مجبور شدند از آژانس ها، دربستي يا خودروهايي که زير نظر شرکت هاي مجاز سرويس مدرسه نيستند استفاده کنند که رانندگان شان هيچ آموزشي در خصوص نحوه برخورد با دانش آموزان و رعايت قوانين با توجه با الگوگيري دانش آموزان از رفتارهاي رانندگان، نديده اند و والدين از روي اجبار مجبور شده اند فرزندان شان را با اين سرويس ها به مدرسه بفرستند. پسر خودم مي گفت راننده وقتي دانش آموزان را مي برد، سيگار هم مي کشد و در ترافيک و... به ديگر رانندگان فحش و ناسزا هم مي گويد که شنيدن و ديدن اين صحنه ها بطور حتم بر اخلاق و رفتار دانش آموزان اثرگذار است. در واقع سرويس مدرسه براي دانش آموزاني که روزانه گاهي بيش از يک ساعت در آن مي نشينند و مي روند و بر مي گردند، به عنوان يک محيط آموزشي محسوب مي شود که از اعمال و رفتار راننده الگو مي‌گيرند و بايستي به اين موضوع توجه کرد. من خودم مي خواستم سرويسش را عوض کنم که تاکنون موفق نشده ام و سرويس نيست. چند مرتبه به شرکت ها مراجعه کرده ام، اما آنها مي گويند بدليل اينکه امسال نيمي از رانندگان شان از شرکت رفته اند و برخي بصورت آزاد سرويس مدرسه را انجام مي دهند، آنها نيز با کمبود خودرو مواجهند و نمي توانند سرويس بدهند.

بجاي اصلاح ابرو، چشم کور نشود

برخي ديگر از والدين که از دريافت سرويس مدرسه در شرکت ها نااميد شدند، مجبور مي شوند با رانندگاني به توافق برسند که در جلوي مدارس از ارائه خدمات سرويس مدرسه به دانش آموزان گفته اند و از آن طرف حتي والدين مجبور شده اند هزينه بيشتري هم پرداخت کنند تا دانش آموزشان بتواند به مدرسه برود و خودشان هم با خيالي راحت تر به محل کارشان بروند. هرچند که خودشان هم اذعان دارند که چنين سرويس هايي ايمني و امنيت لازم را ندارند ودر صورت بروز مشکل واتفاقي، خودشان بايستي تاوان دهند و هيچ ارگاني نيز پاسخگو نيست، اما از آن طرف از بي توجهي متوليان و مسئولان حوزه سرويس مدرسه نيز بشدت گلايه دارند که نتوانستند اين مشکل را برطرف کنند. برخي هم دغدغه اين را دارند که شنيده اند از فعاليت سرويس هاي مدرسه اي که آرم و علايم ندارند و زير نظر هيچ شرکت و... نيستند و نظارت برآنها وجود ندارد، توسط پليس جلوگيري و جريمه مي شوند که مي گويند بايستي به اين موضوع توجه کرد که بگونه اي عمل نشود که اين سرويس هاي آزاد هم دانش آموزان را به مدرسه نرسانند و از اين حوزه خارج شوند که مشکلات والدين چند برابر مي شود. از طرفي نياز است که به نحوي اين سرويس ها هم ساماندهي شوند تا درصورت بروز مشکلي، مردم بدانند به کجا مراجعه و شکايت کنند؛ اما به قول معروف بجاي اصلاح ابرو، چشم سرويس مدارس کور نشود و مشکلات والدين افزايش نيابد.