دریا نیوز







دانش آموزان روستایی هم امنیت می خواهند: لرزش مدارس فرسوده بر سر دانش آموزان هرمزگان

دریانیوز: وقتی یکی از اهالی از وضعیت دبستان ثارا... روستای دلبودنی در 45کیلومتری بندرعباس، در حوزه منطقه جلابی عکس هایی برایم ارسال کرد و تشریح کرد، دلم مانند سقف های فرسوده این مدارس و سایر مدارس فرسوده لرزید

، 09:14   /   کد خبر: 34855   /   تعداد بازدید: 327


دریانیوز: وقتی یکی از اهالی از وضعیت دبستان ثارا... روستای دلبودنی در 45کیلومتری بندرعباس، در حوزه منطقه جلابی عکس هایی برایم ارسال کرد و تشریح کرد، دلم مانند سقف های فرسوده این مدارس و سایر مدارس فرسوده لرزید.


 مدرسه ای روستایی با قدمت حدود نیم قرن که مهرماه امسال با حال ناخوش پذیرای دانش آموزان است و دیوارهای رنگ و رو رفته اش و جاکولری بدون کولرش خبر ناگواری را مخابره می کند و گویا تا این مدرسه قدیمی بر زمین سر فرود نیاورد و سجده نکند، متولیان حاضر نیستند چاره ای بیندیشند. والدین دانش آموزان نیز از وضعیت موجود ناراضی هستند و این بی عدالتی آموزشی را نمی پسندند و از این تبعیض های آموزشی برای آینده فرزندان شان نگرانند. گفته می شود این مدرسه مختلط است و ۵۰دانش آموز دارد که بعضی از آنها به‌علت همین مشکلات به شهر کوچ کردند. این دبستان دومعلم دارد که یکی هم آموزگار و هم مدیراست.

دانش آموزان روستایی هم خواستارند به مدارس آنها مانند مدارس مناسب شهری توجه شود. معلمان بصورت جهادی در چنین مدارسي عمل می کنند، اما کاستی ها زیاد است و آنها نیز از این کمبودها، رنج می کشند.
  مدارس روستایی در مناطق نزدیک مرکز استان یا دور دست مانند بشاگرد و کوهشاه احمدی و... با مشکلات فراوانی مواجهند و برخی مجبور به ترک تحصیل می شوند.


چندماه قبل که به بشاگرد رفتیم، مشاهده کردم که وضعیت خوابگاه دانش آموزی دختران بسیار نامناسب بود و برخی از والدین دانش آموزان هم از کمبود مدرسه در مناطق مختلف گلایه داشتند که همین موضوع باعث شده است برخی از دانش آموزان ترک تحصیل کنند و برخی هم به سایر مناطق برای تحصیل می روند که مجبورند با وانت نیسان و... تردد کنند و گاهی این خودروها در جاده های پیچ در پیج خاکی و آسفالته واژگون می شوند وبرخی دانش آموزان جان شان را از دست داده اند یا مجروح شده اند و بدلیل  مشاهده چنین صحنه هایی، برخی والدین ترجیح داده اند فرزندان شان به مدرسه نروند وبیسواد باشند، اما زنده بمانند که نیاز است در حرکتی جهادی و انقلابی هم در بخش مدرسه سازی و هم جاده سازی در این منطقه اقدام شود که متاسفانه در ادوار مختلف نسبت به این موضوع بی توجهی شده است.


  مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس هم اعلام کرده است : اکنون ۶۷۰ مدرسه غیراستاندارد در استان وجود دارد که از این شمار ۲۲۰ مدرسه به‌صورت کامل تخریبی هستند و بقیه قابلیت مقاوم‌سازی دارند که برای نوسازی و مقاوم‌سازی این مدارس به ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.نوید احمدی با اشاره به اینکه حدود ۹۰ هزار دانش‌آموز در هرمزگان در مدارس غیراستاندارد تحصیل می‌کنند، خاطرنشان کرد: بیشترین مدارس غیراستاندارد در شرق هرمزگان واقع است. احمدی  اضافه کرد: در تلاش هستیم تا با اختصاص اعتبارات ملی، استانی، مشارکت خیران و صنایع بزرگ تا چهار سال، تمامی مدارس غیراستاندارد استان نوسازی و ایمن شوند.


  حکایت دردهای مدارس هرمزگان


  در یکی از مدارس شهر که نام نیکی دارد، وقتی می پرسم چرا تعداد دانش آموزان بالای 44 و 45 نفر است، می گویند که تصمیم شان برای کلاس هایی با28تا30 نفر دانش آموز بوده است که با فشارهای برخی از مسئولان و... استانی و حتی خارج از استان و آوردن نامه از این طرف و آن طرف مجبور شده اند تعداد بیشتری دانش آموز را ثبت نام کنند و تا حدود دوبرابر ظرفیت کلاس، دانش آموز دارند و خودشان هم از این وضعیت و روند رضایت ندارند که اگر به این درخواست‌ها و نامه ها پاسخ داده نشود، بعدها برایشان مشکل ایجاد می کنند. متاسفانه بدلیل کمبود مدرسه با کیفیت خوب و حتی کمبود مدرسه در استان که بیش از 8200نفر دانش آموز هم در مدارس کانکسی و کپری تحصیل می کنند و وجود صدها کلاس فرسوده در هرمزگان وبی توجهی متولیان به رفع این مشکلات، این وضعیت باعث شده است که بیشتر والدین تلاش می کنند فرزندان شان را در مدارسي ثبت نام کنند که اندکی کیفیت آموزشی بهتری دارند و حتی حاضرند شهریه بیشتری هم پرداخت کنند واگر برخی از آنها جایگاه و پستی دارند که می توانند بر آموزش و پرورش فشار وارد کنند که این کار را می کنند وحتی دانش آموزان سفارشی را به مدارس غیرانتفاعی معرفی و مدیران این مدارس را مجبور به ثبت نام می کنند واز آن طرف از پرداخت شهریه خودداری می کنند که در واقع حق دیگر دانش آموزان ضایع می شود.


اما از آن طرف دانش آموزان در مناطق حاشیه ای و روستایی چندان مورد توجه نیستند. حتی برای جابجایی یک دانش‌آموز از یک کلاس به کلاس مجاور با والدین همکاری نمی شود که وقتی یکی از این موارد با مدیر یکی از نواحی آموزش و پرورش مطرح کردم و بیش از یک هفته پیگیری کردم تا این خواسته بحق ولی محقق شد و روزی که این دانش آموزابتدایی را جابجا می کنند، بلافاصله همان روز مدیر مدرسه به دانش آموز با تهدید می گوید فردا پدر یا مادرت باید بگویی به مدرسه بیاید، وگرنه خودت هم نمی آیی که دانش آموز و ولی از این نوع برخورد بسیار ناراحت می شوند. اول اینکه حق دانش آموز بهره مندی از معلم و مدرسه وکلاس خوب است و دوم به خواسته ولی هم باید احترام گذاشته شود تا دانش آموز در شرایط مناسبی تحصیل کند و سوم اینکه چرا به دانش آموز این نوع برخورد و کلام گفته می شود که اگر والدینت نیایند، خودت هم نیا؟ آیا نمی دانند چه تاثیری بر روحیه دانش آموز می گذارد؟ البته وضعیت تحصیل در مدارس حاشیه ای و روستایی چندان مطلوب نیست و نیاز است چاره ای اندیشیده شود.

برخی مدارس با مشکل کمبود معلم، مدارس فرسوده و... مواجه هستند و دانش آموزان در زیر سقف های لرزان و با شرایط بسیار نامناسب درس می خوانند که ای کاش مسئولان در روز بازگشایی مدارس بجای رفتن به شیک ترین مدارس جهت مراسم آغاز سال تحصیلی، به مدارس فرسوده، حاشیه‌ای و روستایی هم می رفتند تا مشکلات را می دیدند تا اینکه برای رفع مشکلات آنها چاره ای می اندیشیدند که این روند برعکس است و در مدارس خوب می روند تا پیام دهند مدارس هیچ مشکلی ندارند که این شیوه صحیح نمی‌باشد و نیاز است تجدیدنظر شود و استاندار، فرماندار و... باید به مدارس حاشیه ای و فرسوده و... در محلات و روستاها هم بروند. مشکل دیگر به برخی پیش دبستانی ها و مدارسي برمی گردد که با برخی خیاطی‌ها، نوشت افزار فروشی ها، لوازم ورزشی ها و... توافق می کنند وباید دانش آموزان از آنجا خرید کنند.

یکی از اولیا که خودش خیاط است می‌گوید حتی وقتی گفتم که خودم لباس فرزندم را می دوزم، قبول نکردند وگفتند باید ازخیاطی که ما می گوییم لباس بخری که هنوز بعد از گذشت چند روز از بازگشایی مدرسه، لباس فرم هم اندازه دخترم آماده نشده واز آن طرف لباس ها کیفیت خوبی ندارند و بسیار گران هم است و هیچگونه نظارتی براین بخش ها وجود ندارد. در این بخش ها نیاز است که آموزش و پرورش مدیران مدارس را ملزم کند که شماره تلفن شکایات را در مدرسه ها نصب کنند تا والدین به راحتی این تخلفات راگزارش دهند.


   از طرف دیگر مشکل سرویس مدرسه دانش آموزان برطرف نشده است و والدین مجبورند از سرویس های غیرمجاز استفاده کنند یا خودشان برای رفت وآمد فرزندشان اقدام کنند که ترافیک ساز هم شده است و بی‌تدبیری متولیان سرویس مدرسه باعث این مشکل شده است که بعد از گذشت یک هفته از سال تحصیلی همچنان دانش آموزان و اولیا با مشکل مواجهند.


  مشکلاتی در حوزه تحصیل دانش آموزان هرمزگانی وجود دارد که شاید در سایر استان ها، چنین موارد پیش پا افتاده باشند و یا اینکه چنین مشکلاتی در آن استان ها وجود نداشته باشد. نیمه دوم سال گذشته و چندماه قبل هم که برای تهیه گزارش از روستاهای بشاگرد رفته بودم و بازدیدی که نماینده ولی فقیه در هرمزگان از منطقه کوهشاه احمدی داشت، شاهد مشکلات مختلفی از جمله در حوزه آموزشی و مدارس بودیم. مدارسي که در سرمای سوزان این مناطق کوهستانی حتی از داشتن بخاری محروم بودند و دانش آموزان مجبورند در کلاس های سرد و فرسوده وبرخی کپری و کانکسی و بدون کمترین امکانات درس بخوانند واز آن طرف متولیان اعلام می کردند که مشکلی وجود ندارد وبخاری و... توزیع شده است که درواقع اینگونه نبود و مدارسي را دیدیم که نه از بخاری خبری بود ونه کمترین امکاناتی داشتند و معلمان ایثارگرانه و دلسوزانه در کنار دانش آموزان بودند وآنها هم سختی ها را تحمل می کردند و حتی از حقوق خودشان برای رفع بخشی از مشکلات مدرسه می گذاشتند و برای رفع مشکلات بیش از وظیفه، پیگیری می کردند. حتی بسیاری از این مدارس سرویس بهداشتی شان خراب شده بود و دانش‌آموزان بایستی به خانه های شان می رفتند.

در گرما هم مدارس شان کولر نداشتند. درحالیکه به مناطق محروم بایستی بیشتر توجه شود، اما حتی در حوزه مدرسه و تحصیل دانش‌آموزان مشکلات فراوانی وجود دارد و بطور حتم آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند مشکلات را برطرف کند و سایر دستگاه ها وسازمان ها و... بایستی در کنار این نهاد باشد تا دانش آموزان از تحصیل باز نمانند که شرایط سخت اقتصادی باعث شده است برخی از خانواده‌ها توان پرداخت هزینه‌های تحصیل را نداشته باشند و دانش‌آموزانی از تحصیل محروم شوند و یا اینکه بدلیل کمبود مدرسه در برخی مناطق، دانش آموزان ترک تحصیل می کنند وهم آنطور که حجت الاسلام عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان تاکید داشت بایستی در چنین مناطقی مجتمع های آموزشی و خوابگاهی شبانه روزی احداث و مجهز شوند تا عدالت آموزشی در این مناطق محروم برقرار شود وبدلیل مشکلات مالی و نبود مدرسه، دانش آموزان از حق تحصیل محروم نشوند.


در منطقه کوهشاه و احمدی  موضوع فرسودگی مدارس، نبود مدارس در همه روستاها، عدم استفاده از ظرفیت دهیاران برای جذب خیرین مدرسه سازی، کمبود نیروی انسانی، عدم وجود رشته های مرتبط کاردانش و فنی و حرفه ای مانند کشاورزی، خیاطی، ضعف مدیریت در برخی بخش های آموزشی و... دغدغه هایی است که مطرح می شود.یکی از مردم احمدی هم می گوید:كمبود امكانات اوليه آموزشي  و  سرويسهاي بهداشتي  مناسب تا امكانات سرمايشي وگرمايشي وميز ونيمكت وفرسوده بودن مدارس و حتي روستاهاي فاقد فضاي آموزشي كه مشكلات متعددي بوجود آورده و منجر به ترك تحصيلي دانش آموزان شده  وعدم وجود رشته هاي آموزشي مرتبط با ظرفيتهاي منطقه با توجه به ظرفيت بالاي كشاورزي ومعادن در بخش احمدي، نبود يك هنرستان كه باعث مهاجرت دانش آموزان به مركز شهرهاي بزرگ شده ويا حتي وگاهی باعث ترك تحصيلی شده  است و كمبود نيروي انساني معلم باعث شده نيروهاي مرد در دبيرستانهاي دخترانه تدريس كنند.


 علی زارعی/دریا