دریا نیوز







يکي از مشکلات مدارس محله‌هاي قديمي: اتوبوس و ميلگردها، ميهمانان ناخوانده دانش‌آموزان

دریانیوز: شهر بندرعباس يکي از کلان‌شهرهاي کشور محسوب مي‌شود که بخش زيادي از آن از بافت قديمي و فرسوده تشکيل شده‌است. کلان‌شهري که لقب پايتخت تجاري کشور را يدک کشيده اما از خيلي از ابتدايي ترين امکانات بي‌بهره است.

، 09:30   /   کد خبر: 34827   /   تعداد بازدید: 352


دریانیوز: شهر بندرعباس يکي از کلان‌شهرهاي کشور محسوب مي‌شود که بخش زيادي از آن از بافت قديمي و فرسوده تشکيل شده‌است. کلان‌شهري که لقب پايتخت تجاري کشور را يدک کشيده اما از خيلي از ابتدايي ترين امکانات بي‌بهره است.

بسياري از افرادي که در اين محلات زندگي مي‌کنند از طبقه متوسط و پايين جامعه بوده و با کمترين امکانات موجود در اين محلات در حال زندگي هستند. محلاتي مانند آيت‌اله غفاري، کوي گلستان (چاهستاني‌ها)، شير اول، درخت‌سبز، شير سوم، کوي ملت (دوهزار)، اسلام‌آباد، 22بهمن و ... از جمله اين محلات هستند که جمعيت زيادي از شهر را در خود جاي داده اما از نظر زيرساختي با معضلات زيادي روبرو هستند و کمتر توجهي را از سوي مسوولان مي‌بينند. يکي از موضوعاتي که در اين محله‌ها بايد به آن توجه بيشتري شود، مکان‌هاي آموزشي و مدارس است.

کمبود مدرسه در اين محله‌ها باعث شده که اغلب آنها به صورت دو شيفت داير شوند و کلاس‌ها نيز شلوغ باشند. به همين علت گاهي از کيفيت آموزشي کاسته مي‌شود، هر چند در اين محله‌ها دانش‌آموزاني هستند که از نظر هوشي و اخلاقي در سطح بسيار بالايي هستند و بايد به آنها توجه بيشتري شود. چند روز پيش در دبستان دخترانه «ام‌کلثوم» در محله دوراهي ايسيني بندرعباس برنامه‌اي از سوي مسوولان شرکت توزيع برق استان برگزار شد و به تمامي دانش‌آموزان اين مدرسه نوشت‌افزار توزيع شد. اين اقدام مسوولان که در مدارس محله‌هاي قديمي و کمتر برخوردار حاضر شده و هدايايي را به آنها اهدا مي‌کنند حرکت بسيار خوبي است که بايد تداوم داشته‌باشد تا اين دانش‌آموزان به جز دغدغه تحصيل و درس‌خواندن، دغدغه ديگري نداشته‌باشند.

اما در اين مدرسه دو موضوع بسيار جلب توجه مي‌کرد. يکي وجود يک اتوبوس که متعلق به آموزش و پرورش در گوشه حياط اين مدرسه بود که بسيار خودنمايي مي‌کرد. اتوبوسي که در ظاهر فرسوده نبود اما بدليل اينکه مدت زمان زيادي در حياط اين مدرسه قرار داشته، فرسوده شده‌بود.زير اين اتوبوس نيز مهارهايي قرار داده بودند که اتوبوس را نگه دارد که اگر يکي از اين موانع به هر دليلي برداشته شود ممکن است اتوبوس بر روي دانش‌آموزان حاضر در مدرسه بيفتد و آن وقت است که فاجعه رخ داده و مسوولان به فکر مي‌افتند که چرا اين اتفاق افتاده‌است؟!! در گفتگو با خانم طاهره طاهري‌پور مدير مدرسه که سال‌هاست در اين مدرسه مشغول به خدمت است درمورد اين اتوبوس پرسيدم که در جواب مي‌گويد: چند سالي است که اين اتوبوس در اين مدرسه قرار دارد و به تازگي با هماهنگي شهرداري و دفتر تسهيل‌گري محله قرار است که اين اتوبوس به بيرون از مدرسه در محلي که زمين آن مشخص شده و پي آن نيز کنده شده منتقل شود اما هنوز اين کار انجام نشده‌است.

حتي براي اين کار بلوک و شن آورده شده و بلوک ها در حياط مدرسه و شن جلو درب مدرسه ريخته شده که مشکلاتي را براي رفت و آمد دانش‌آموزان ايجاد کرده‌است. اما يکي ديگر از چيزهايي که در اين مدرسه خودنمايي مي‌کرد، محلي بود که براي ساخت نمازخانه در نظر گرفته شده‌بود و فونداسيون آن نيز کار شده و ميلگردهاي آن سر به فلک کشيده بودند. طاهري‌پور در خصوص اين محل نيز توضيح مي‌دهد که دو سال پيش يک فرد خير قرار شد مبلغ نه ميليون تومان را براي ساخت نمازخانه کمک کند و مابقي را تامين کنيم. به خاطر اينکه اين کار بدون اطلاع نوسازي مدارس شروع شد بعد از اينکه مبلغ اهدايي خير هزينه شد نتوانستيم از حمايت نوسازي مدارس برخوردار شويم و الان دو سال است که وضعيت نمازخانه اين مدرسه به اين شکل مانده و نتوانستيم آنرا تکميل کنيم و پيگيري‌هايي که براي ساخت نمازخانه انجام شده بي‌نتيجه مانده‌است.

شايد در نگاه اول وضعيت زياد جدي نباشد اما وجود اين ميلگردها در حياط يک دبستان که دانش‌آموزان آن شور و هيجان خاصي دارند و در هنگان بازي ممکن است براي آنها اتفاقي بيفتد يک خطر جدي محسوب مي‌شود. اين ميلگردها هم مانند آن اتوبوس در سمت ديگر حياط اگر در مدرسه‌اي غير از مدارس محله‌هاي حاشيه‌اي قرار داشت تاکنون به سرانجامي مي‌رسيد اما چون اين مدارس کمتر ديده مي‌شوند و اتفاقاتي که در آنها مي‌افتد کمتر مورد پيگيري از سوي مردم قرار مي‌گيرد، مدت‌ها به همين منوال مي ماند و زماني که اتفاقي براي يکي از دانش‌آموزان رخ بدهد، شايد چاره‌اي براي آن انديشيده شود.

وضعيت اين مدرسه به گونه‌اي است که به گفته مدير مدرسه، بسياري از خانواده‌ها حتي توانايي تهيه کيف و کفش و لباس فرم مدرسه را هم ندارند و از آن سخت‌تر اين است که براي پيدا کردن خيري که به آنها کمک کند نيز با مشکل مواجه مي‌شوند. مدير اين مدرسه مي‌گويد: اين مدرسه سرانه‌اي از آموزش و پرورش دريافت نمي‌کند و دانش‌آموزاني که در آن تحصيل مي‌کنند نيز از خانواده‌هاي محروم هستند اما اين دانش‌آموزان بسيار بااستعداد و با اخلاق هستند و اين موضوع بر خلاف تصور برخي از افراد است که فکر مي‌کنند دانش‌آموزاني که در محله‌هاي قديمي و فرسوده تحصيل مي‌کنند بي‌اخلاق و بي‌استعداد هستند. حتي خانواده‌هاي آنها نيز بسيار محجوب و باادب هستند.

وي در خصوص اين دبستان نيز عنوان‌مي‌کند: دبستان ام‌کلثوم 12سال پيش بازسازي شد اما براي آن کتابخانه، نمازخانه، آزمايشگاه و حتي آبدارخانه ساخته نشد و اکنون دانش‌آموزان از اين مکان‌ها محروم هستند. وي با تقدير از احمد مرادي نماينده مردم استان در مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: در مدتي که من در اين مدرسه هستم آقاي مرادي براي اين مدرسه آبسردکن، پروژکتور و فرش نمازخانه تهيه و اهدا کردند.در اين مدارس بدون نيروي کمک از سوي مسوولان و حتي خيرين کار کردن بسيار سخت است و معلمين و مسوولاني که در مدارس محله‌هاي قديمي کار مي‌کنند فقط با عشق است که کار علم‌آموزي به دانش‌آموزان را انجام مي‌دهند. اين تنها يک نمونه از مشکلاتي است که در اين نوع مدارس وجود دارد و کمتر کسي متوجه آن شده و منعکس مي‌کند زيرا بسياري از مراسم‌هايي که توسط آموزش و پرورش و ديگر ادارت براي مدارس انجام مي‌گيرد در مدارس نقاط خوب شهر يا مدارس نوساز برگزار مي‌شود و مدارس قديمي که در محله‌هاي حاشيه‌اي قرار دارند مورد بي‌مهري قرار گرفته و مشکلات آنها نيز ديده نمي‌شود. خوب است که اکنون که در ابتداي سال تحصيلي جديد قرار داريم، روساي نواحي و حتي مديرکل آموزش و پرورش به برخي از مدارس محله‌هاي قديمي سري بزنند و مشکلات آنها را برطرف نمايند.

امین زارعی/ دریا