دریا نیوز







مدیر عامل شرکت فولاد هرمزگان عنوان کرد: گام های فولاد در مسیر بومی سازی

، 08:46   /   کد خبر: 34813   /   تعداد بازدید: 130


  دریانیوز: مدیر عامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: این شرکت با هدف حمایت از تولیدات کیفی داخلی، در مسیر  بومی سازی گام بر می دارد.
 فرزاد ارزانی از چگونگی بومی‌سازی در صنعت فولاد می‌گوید.
در سال ۱۳۹۸ با انتخاب هدف «توسعه بومی‌سازی و حمایت از تولیدات کیفی داخلی» به عنوان یکی از اهداف استراتژیک فولاد هرمزگان در راستای تامین اقتصادی پایدار، شرکت فولاد هرمزگان تعهد مجدد خود را بر برنامه‌ریزی و اقدام در جهت داخلی‌سازی حداکثری تامین قطعات و تجهیزات یدکی مورد نیاز قرار داد.برای رسیدن به این هدف، برنامه پنج‌ساله‌ای به منظـور بررسی و اقدام در خصـوص داخلی‌سازی حدود هفت هزار ردیف کالای خارجی مورد نیاز با بهره‌گیری از توان شرکت‌های سازنده داخلی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری تدوین شد که از ابتدای سال ۹۸ تاکنون پروژه داخلی‌سازی حدود ۹۰۰ ردیف از این اقلام آغاز شده است.آن‌گونه که فرزاد ارزانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان می‌گوید: با وجود مشکلات موجود پیش روی فولادسازان اما ما توانستیم علاوه بر افزایش در فروش داخلی به دستاوردهایی در زمینه داخلی‌سازی قطعات دست یابیم.
همچنین تختال‌های تولیدی این شرکت در خط نورد گرم به طور عمده برای کاربری پروفیل‌سازی، لوله‌های آب، نفت و مخازن در فشار و قطعات سنگین فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ورق‌های تولیدی در نورد سرد جهت کاربری ورق بدنه خودرو، بدنه لوازم خانگی از جمله یخچال، بخاری و همچنین کاربردهای ویژه مانند ورق‌های قلع‌اندود و گالوانیزه است.    
میزان تولید و فروش شرکت فولاد هرمزگان طی پنج‌ماهه سال جاری به چه میزان بوده است؟
شرکت فولاد هرمزگان در پنج‌ماهه ابتدایی سال ۹۸ به میزان ۶۷۶ هزار تن آهن اسفنجی و ۵۹۶ هزار تن تختال تولید کرده است و به موازات آن در همین مدت، با فروش ۶۲۴ هزار و ۵۴۲ تن تختال توانست رشد پنج‌درصدی را نسبت به برنامه پیش‌بینی‌شده داشته باشد و با صادرات ۳۰۸ هزار و ۵۵۹ تن تختال، ۸۱ درصد برنامه را محقق کند؛ این در حالی است که در همین مدت با فروش ۳۱۵ هزار و ۹۸۳ تن تختال در بازار داخلی، به میزان ۴۷ درصد بیشتر از برنامه محقق شده است.
با نگاهی اجمالی به میزان فروش در جمع بازارهای داخلی و صادراتی پنج‌ماهه نخست سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، فروش شرکت پنج درصد رشد داشته است. در فروش داخلی در مقایسه پنج ماه سال جاری با مدت مشابه سال قبل، با فروش ۳۱۵ هزار و ۹۸۳ تن تختال، رشد ۴۲درصدی حاصل شده است.
در زمینه بومی‌سازی قطعات چه دستاوردی داشته‌اید؟
  به هر میزان که بتوان با اتکا به تولیدات داخلی، ارزبری صنایع را کاهش داد و صنایع، نیازهای خود را از طریق واردات کمتر تامین کنند نتایج گردش اقتصادی حاصل از زنجیره تولید، سود بیشتری را نصیب جامعه خواهد کرد از این‌رو با توجه به شرایط پیش رو و اعمال تحریم‌ها، توجه به مقوله بومی‌سازی به عنوان یک فرصت می‌تواند در راستای رشد بهره‌وری و تقویت صنایع مفید واقع شود.
  در صورتی که نیازمندی‌های صنایع از داخل کشور تامین شود زمینه رشد اشتغال در کشور فراهم و ارتباط با تامین‌کنندگان تسهیل می‌شود و از طرفی توانمندی تولیدکنندگان داخلی افزایش یافته و توسعه پایدار با سرعت و شتاب بیشتری اتفاق می‌افتد.با توجه به اهمیت بومی‌سازی، شرکت فولاد هرمزگان در ساختار سازمانی خود واحد بومی‌سازی و ساخت داخل را از سالیان قبل ایجاد کرده است و با هدف پایین آوردن هزینه‌های تامین قطعات، کاهش ارزبری و کاهش مدت زمان تامین قطعات و تجهیزات از داخل، اولویت دادن به بحث کیفیت و ایمنی را مدنظر قرار داده و در طی سالیان اخیر با اتکا به توان مهندسی کارکنان مجموعه و شرکت‌های توانمند داخلی و یاری گرفتن از شرکت‌های دانش‌بنیان و توان پژوهشـی دانشگاه‌های کشور، در مسیـر تدوین مستندات و داخلی‌سازی تکنولوژی ساخت داخل و به‌تبع آن تامین داخلی تجهیزات و اقلام مورد نیاز گام برداشته است.
  در این رابطه از حدود ۱۹ هزار ردیف قطعات و تجهیزات یدکی مورد نیاز شرکت فولاد هرمزگـان، تاکنون بیش از ۱۲ هزار ردیف معادل ۶۳ درصد از طریق شرکت‌های داخلی تامین شده است.
اهداف مربوطه در صنعت فولاد در زمینه بومی‌سازی بر چه اساسی تعریف شده است؟
  در سال ۱۳۹۸ با انتخاب هدف «توسعه بومی‌سازی و حمایت از تولیدات کیفی داخلی» به عنوان یکی از اهداف استراتژیک شرکت در راستای تامین اقتصادی پایدار، شرکت فولاد هرمزگان تعهد مجدد خود را بر برنامه‌ریزی و اقدام در جهت داخلی‌سازی حداکثری تامین قطعات و تجهیزات یدکی مورد نیاز قرارداد و برای نیل به این هدف، برنامـه پنج‌ساله‌ای به منظـور بررسی و اقدام در خصـوص داخلی‌سازی حدود هفت هزار ردیف کالای خارجی مورد نیاز با بهره‌گیری از توان شرکت‌های سازنده داخلی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری تدوین شد که از ابتدای سال ۹۸ تاکنون پروژه داخلی‌سازی حدود ۹۰۰ ردیف از این اقلام آغاز شده است.
  همچنین در زمینه نسوز بیش از ۶۵ درصد از مصارف، بومی‌سازی شده و از بازار داخل تامین می‌شود و برنامه‌ریزی برای تامین مابقی نیز، انجام و در مرحله تست و آزمایش بوده که نتایج خوبی حاصل شده است و به زودی نیازهای بیشتری نیز از طریق داخل تامین می‌شود. موضوع مهم در مورد برخی اقلام نسوز، مواد اولیه تشکیل‌دهنده آنهاست که از خارج از کشور تامین می‌شود و ضروری است نسبت به داخلی‌سازی آنها اقدام شود.
  در صورت برنامه‌ریزی یکپارچه و منسجم، به‌طور قطع در آینده نزدیک، کشور قادر خواهد بود که پروژه‌های توسعه فولاد خود را علاوه بر ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز آنها، نسبت به تکنولوژی احداث واحدهای تولیدی از شروع تا پایان به اتکای توان مهندسان و صنعتگران داخلی، طراحی و بومی‌سازی کرده و به مرحله اجرا در آورد.
آیا برنامه‌ای برای طرح‌های توسعه شرکت دارید؟  
 پروژه‌های توسعه در شرکت فولاد هرمزگان در قالب موضوعات مختلف از جمله: ایمنی، محیط زیست، افزایش ظرفیت تولید، گرید‌های‌ویژه و... تعریف می‌شوند که پروژه اصلاح و بهینه‌سازی سیستم پیش‌تصفیه آب دریا، پروژه تصفیه‌خانه صنعتی واحد احیای مستقیم، پروژه نصب سیستم آنلاین پایش گازهای خروجی از استک واحد فولادسازی و آهک‌سازی، پروژه نصب لنس‌های تزریق اکسیژن، آهک و کربن از دیواره‌های کوره، پروژه افزایش ریت شارژ کوره، پروژه نصب نمونه‌گیر دمای اتوماتیک کوره، پروژه احداث واحد گاززدایی (در فاز مطالعاتی)، پروژه توسعه پست برق ۲۳۰ کیلوولت، پروژه احداث ایستگاه گاز جدید، پروژه افزایش ظرفیت واحد احیای مستقیم و پروژه ایجاد خط دوم انتقال آب از دریا را می‌توان از جمله مهم‌ترین طرح‌های شرکت برشمرد.
  همچنین با توجه به تفاهم‌نامه تولید ۱۰ میلیون تن فولاد خام در قالب کنسرسیوم-در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس- توسعه و احداث واحدهای جدید جهت تولید محصولات فولادی نیز در دستور کار و پیگیری فولاد هرمزگان قرار دارد.