دریا نیوز







جاده ساحلی یا مزارع پرورش میگو

، 15:07   /   کد خبر: 33958   /   تعداد بازدید: 91


دریا نیوز: ازیک طرف در یکی دوسال اخیر بر احداث جاده ساحلی از بندرعباس تا میناب تاکید شده و آنرا گامی در جهت توسعه گردشگری در استان وجذب توریست واشتغالزایی عنوان گردیده است و مسئولان ارشد استان نیز بارها برتحقق آن تاکید کرده اند وازیک طرف بحث واگذاری اراضی برای راه اندازی سایت های پرورش میگو در ساحل شرقی بندرعباس ودر مسیرجاده ساحلی باعث شد، ابهاماتی را ایجاد کند.

اول اینکه وقتیکه در این منطقه مزارع پرورش میگو احداث شود، آنگاه چطور می توان عملیات احداث جاده ساحلی را هم اجرا نمود؟ برخی عنوان می کنند آن زمان بایستی برای احداث جاده ساحلی توسط دولت، به سرمایه گذاران بخش خصوصی مزارع پرورش میگو، خسارت پرداخت شود تا بتوان جاده را از میان مزارع عبور داد وآیا این سناریو هم شدنی است یا خیر و اگر این اتفاق بیفتد، آیا می توان به پرورش میگو ادامه داد ویا اینکه آنگاه بایستی این مزارع تغییر کاربری داشته باشند و ارزش افزوده اش به جیب کسانی برود که از قبل این سناریو را طراحی کرده بودند و آخر وعاقبت این پروژه را از قبل پیش بینی کرده بودند؟

موضوع دیگر اینکه در این پروژه نیز مانند پروژه هاو صنایع غرب بندرعباس هم هیچ سهم اشتغالزایی برای بومیان دیده نشده است وبرخی از فعالان حوزه ساخت وساز و... شنیده می شود به عنوان سرمایه گذار در طرح پرورش میگومشارکت کرده اند و روستاییان در مسیر اجرای طرح نادیده گرفته شده اند.

از طرفی دیگر دستگاهی که تاییدیه این نوع کاربری و واگذاری اراضی را داده است و همچنین تایید زیست محیطی داده شده است، آیا خود را پاسخگو می دانند ویا مانند برخی دیگر از پروژه های عمرانی مانند بازار ماهی فروشان، پلاژبانوان و... ، هنگامیکه پروژه باصرف هزینه زیاد اجرایی شد، آنگاه تصمیم می گیرند مشکلاتش را بیان کنند؟

برخی از کارشناسان از امکان بروز بیماری ها و... هم می گویند که ممکن است از مزارع وارد محیط زیست دریایی شود و آلودگی ایجاد کندوبایستی از هم اکنون به پیشگیری اندیشید تا اینکه پس از بروز خسارت، تازه به فکر درمان نیفتند.

استاندار هرمزگان چندی پیش گفت: اکنون ۵۰هزار هکتار مزارع پرورش میگو در استان برای واگذاری به بخش خصوصی شناسایی شده است و ۲۱هزار هکتار نیز در مرحله واگذاری به بخش خصوصی و نیمه خصوصی است.

پرسش اساسی این است که آیا می توان جاده ساحلی و سایت های پرورش میگو را درکنار یکدیگر اجرا کرد و اجرای یکی، باعث اختلال در اجرای پروژه ای دیگر نمی شود؟

آیا مباحث زیست محیطی بطور واقعی دیده شده است ویا اینکه سکوت محیط زیست استان دلایل دیگری دارد؟ آیا در اجرای این پروژه ها از نظرات کارشناسی درابعادمختلف استفاده شده است ویا اینکه مباحث سیاسی و اقتصادی در اولویت قرار دارد و نگرانی زیست محیطی و... وجود ندارد ویا شاید هم درآینده ای نه چندان دور تغییر کاربری رخ دهد ویا اینکه جاده ساحلی و توسعه گردشگری به فراموشی سپرده شود. چرا مزارع پرورش میگو در سایر مناطق که بیش از هزارکیلومتر نوارساحلی در استان وجود دارد، این واگذاری اراضی انجام نمی شود؟ چرا بومیان منطقه و روستاهای مسیر در اولویت قرار ندارند؟ ودهها چرای دیگر...

علی زارعی/دریا