دریا نیوز







لزوم افزایش نظارت بر مدارس غیرانتفاعی

، 13:37   /   کد خبر: 33954   /   تعداد بازدید: 161


 دریا نیوز: هرساله یکی از دغدغه های والدین دانش آموزان، یافتن مدرسه ای مناسب برای فرزندان شان می باشد و در هرمزگانی که از یک طرف کمبود مدرسه وجود دارد و بسیاری از دانش آموزان مجبورند در کلاس های شلوغ درس بخوانند و از طرفی دیگر والدین بدنبال مدارسی هستند که کیفیت آموزشی مناسبی را داشته باشند؛ آموزش و پرورش تلاش کرد تا با مدارس غیردولتی، بخشی از این خلاء را برطرف نمایند که بنظر می رسد این طرح موفقیت آمیز نبوده است.

این کمبود مدرسه در استان باعث شده است که برخی از مدارس حتی اقدام به دانش آموز گزینی کنند. برخی از مدارس که با تابلوهای خاصی از جمله داشتن کارنامه موفق پیشرفت آموزشی و پذیرفته شدن دانش آموزان شان در دانشگاه ها و المپیادها، توجه به تعالیم دینی و مهدویت، داشتن کیفیت آموزشی بهترو... وارد گود آموزشی شدند، دانش آموز گزینی شان پررنگ تر است.

از آن طرف کمبود مدارس باکیفیت آموزشی مناسب باعث شده است که بسیاری از مدیرانی که در ادوار مختلف به استان آمده اند، اما حتی حاضر نشده اند فرزندان دانش آموزشان را به استان بیاورند و خانواده شان در پایتخت و... ماندند و خودشان به عنوان مدیران پروازی چندسال در رفت و آمد بوده و هستند. آموزش و پرورش هم بجای توجه به ارتقای کیفیت مدارس، تلاش کرد این کمبود را از طریق تشویق به راه اندازی مدارس غیرانتفاعی جبران کند وچندان توجهی هم به معیارهای لازم در این بخش نشد وبه همین دلیل این نقیصه جبران نشد. بیشتر مدارس غیرانتفاعی هم بیش از شهریه مصوب و به بهانه های مختلف از والدین دریافت کردند که دانش آموزان همواره از این موضوع گلایه مند بودند. برخی معلمان هم از آن طرف از کمی حقوق شان گلایه مندندکه برکیفیت آموزشی اثرات منفی دارد.

دبستانی که پیش دبستانی را هم برگزار می کند و آنگاه سه روز در هفته و روزی حدود سه ساعت کلاس برای دانش آموز پیش دبستانی برگزار می کند و آنگاه به این نتیجه می رسند که برخی از دانش آموزان تمرکز واعتماد بنفس شان پایین است و این دانش آموزان را برای سال تحصیلی جدید ثبت نام نمی کنند که درواقع بدنبال انتخاب دانش آموزانی هستند که تمامی شرایط را در بالاترین حدممکن داشته باشند که از همین اقدام، تبعيض آموزشی در چنین مدارسی آغاز می شود و بهترین ها را گزینش می کنند و دانش آموزی را که در بخشی آن هم به اذعان مربیان آن مرکز آموزشی دچار ضعف می باشد، از آن مدرسه اخراج می شود وگفته می شود که بایستی از این مدرسه برود و این گفتن هم بصورت منطقی و محترمانه به والدین نیست که این نوع برخورد نشانه ضعف مدیریت در آن واحد آموزشی و ضعف نظارت آموزش و پرورش می باشد. این نوع برخورد تحقیر آمیز که هم بر دانش آموزان و هم والدین شان اثرگذار است، نباید مورد اغماض آموزش و پرورش قرار گیرد. قرار نیست چون مدرسه غیرانتفاعی است و از بودجه دولتی استفاده نمی کند ودستش در جیب والدین دانش آموزان می باشد، هرنوع برخورد نامناسب را داشته باشند.

مدارس غیردولتی چنان قارچ گونه در استان در حال افزایش می باشند که برخی از آنها بنظر می رسد معیارهای آموزشی لازم را نداشته باشند و نوع برخوردهای شان را شاید بتوان گفت مطابق معیارها واستانداردهای آموزش و پرورش نیست که بایستی نظارت ها افزایش یابد.

علی زارعی/دریا