دریا نیوز







دانستني هاي نان براي دوستداران سلامت

، 20:23   /   کد خبر: 2923   /   تعداد بازدید: 550


دريانيوز :ناني را که مصرف مي کنيد بايد نمک کمتر، رنگ تيره تر و سبوس بيشتري داشته باشد تا مانع ابتلا به چاقي ، ديابت و فشار خون شود.
نانهاي تيره تر محتوي املاح بيشتر، فيبر بيشتر و قند کمتري نسبت به نانهاي سفيدند.
انتخاب نانهاي تيره تر و پرفيبر (سبوس دار) مي تواند نقش موثري در تامين سلامت و ترويج نانهاي سبوس دار شهرمان باشد.
نانهاي سبوس دار نقش موثري در کاهش چربي خون ، تامين فيبر مورد نياز بدن (روزانه 30 گرم) و پيشگيري از چاقي ، سرطان و بيماري هاي قلبي دارند.
تا مي توانيد از غذاهايي که داراي چربي زياد، قند فراوان و فيبر (سبوس) کم هستند، خودداري کنيد؛ چون در ابتلا به بيماري هاي غيرواگير و پيري زودرس موثرند.
تا مي توانيد زمان استراحت خمير نان را بيشتر کنيد تا خوب ور بيايد و املاح آن آزاد شود.
تا مي توانيد زمان پخت نان در تنور را بيشتر کنيد (کمتر از 1 دقيقه بد، بين 2 تا 3 دقيقه خوب و 3 تا 7 دقيقه عالي است).
از زدن دست نشسته به خمير پرهيز کنيد و قبل از شروع کار حتما دست خود را با مايع دستشويي بشوييد، چون خداوند گفته پاکيزگي نشانه دينداري است و شستن دست در نانوايي و پاکيزگي در حين کار علامت ايمان و باشخصيتي شماست.
در حين کار در نانوايي سيگار نکشيد تا خاکستر آن روي چانه و خمير نريزد و قضاوت مشتري را راجع به خود منفي نکنيد و باعث فرار آنها از مغازه خود نشويد.
با دستان خيس و خميري به پول دست نزنيد.
دستان خميري خود را در سطل آب جداگانه بشوييد و آن را در فاضلاب بريزيد.
خميرهاي خشک روي تخت يا آردهاي ريخته شده روي سطح مغازه را به دامداران بدهيد.
قبل از شروع کار با پارچه کلفت و مرطوب سنگ يا سطح تنور خود را تميز کنيد.
در حين کار با دستان خيس يا خميري با کسي دست ندهيد و به در و ديوار دست نزنيد.
نان خوب ناني نيست که سفيدتر و زيباتر باشد. نان خوب ناني است که سياه تر و با آرد سبوس دار تهيه شده باشد؛ در غير اين صورت باعث ابتلا به چاقي ، ديابت و افزايش چربي خون و فشار خون در مصرف کننده مي شود.
نان خوب ناني است که ارزش غذايي داشته باشد يعني از آرد کامل يا سبوس دار تهيه شده باشد. زمان استراحت خمير آن 1 ساعت و 20 دقيقه باشد نه 20 دقيقه. زمان پخت آن 2 دقيقه باشد نه 20 ثانيه. از مخمر به جاي جوش شيرين در ترکيب خمير استفاده شود. رعايت بهداشت فردي و محيطي در حين کار صورت گيرد و از همه مهمتر مردم نيز آن را خوب نگهداري کنند.
قبل از سرد شدن کامل نان را دسته نکنيد. نان سرد شده را در پلاستيک قرار داده و گره بزنيد. سپس با نگهداري در فريزر براي مدت طولاني از ناني ماندگار برخوردار شويد.
ميزان فيبر (سبوس) دريافتي هر ايراني از نان تنها 5 گرم در روز است ، ولي بايد 15 گرم باشد و علت اصلي محروميت مردم از آن توزيع آردهاي سبوس گيري شده بين نانوايان است.
ضريب گليسيمي يا گلوکز بعد از غذا در نانهاي سفيد 2 برابر نانهاي سبوس دار است يعني قند 100 گرم نان سياه 50 و قند نان سفيد حدود 100 است.
دسته کردن نان داغ روي همديگر کپک زدگي آن را زودتر مي کند، ظاهر آن را از بين مي برد و ضايعات نان را بيشتر مي کند.
دادن نان کپک زده به گاو مضر و باعث سرطان زا شدن شير گاو مي شود.
نان کپک زده را به سطل آشغال بريزيد نه اين که به دوره گرد بفروشيد.بررسي ها نشان مي دهد در ايجاد ضايعات نان عوامل مختلفي مقصرند: آرد مصرفي حدود 50 درصد، نانوايان حدود 30 درصد و مردم 20 درصد. سعي کنيم نقش خود را خوب ايفا کنيم تا ضايعات نانمان کمتر شود.
خريد مازاد بر نياز يکي از علل ضايعات نان توسط مردم است. از خريد نان اضافي خودداري کنيد.
خوردن نان سبوس دار نه تنها مانع جذب سريع قند و چربي به خون مي شود؛ بلکه خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي - عروقي را 40 درصد کاهش مي دهد.
نگهداري نان در فريزر (دماي منهاي 10 درجه) ماندگاري نان را افزايش و نگهداري نان در يخچال ماندگاري آن را کاهش مي دهد.
نانهاي حجيم و بخارپز بهتر از نانهاي مسطح (مثل لواش و تافتون) سنتي هستند، به شرطي که از آرد سبوس دار تهيه شده باشند نه آرد سفيد.
ارزش غذايي و خواص درماني نان سبوس دار (نانهاي سياه) 3 برابر نانهاي سفيد است.
سبوس موجود در نان سبوس دار با رسوب زدايي مواد زائد از لابه لاي پرزهاي روده و معده مانع توقف و رشد و تکثير مواد سرطان زا در بدن مي شوند.
مصرف نانهاي سبوس دار در جلوگيري از چاقي و بروز پيري زودرس موثر است.
مصرف نانهاي سبوس دار باعث رفع يبوست و بيماري هاي بعدي آن مثل واريس و بواسير و فتق مي شود.
نانهاي پخته شده با آرد نامرغوب (ضعيف و کم پروتئين داخلي) زودتر بيات مي شود و بيشتر ضايعات خواهد داشت.